וול סטריט: שנה שלישית רצופה של עלייה דו-ספרתית

המסחר ביום האחרון לשנה ננעל בירידות ■ הנפט איבד כמעט מחצית ממחירו ב-2014, וננעל היום מתחת ל-53 דולר לחבית ■ שוק המניות הסיני סיים את השנה במקום הראשון ■ "הסוחרים מסכמים את שנת 2014 כשנת מסחר בריאה"

המסחר בתל אביב  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד'), יומה האחרון של שנת 2014, בירידות, לאחר נעילה חיובית בבורסות אירופה, שם התנהל מסחר מקוצר. בוול סטריט לא יתקיים מחר מסחר לרגל חגיגות השנה החדשה.

בסיכום שנתי, שוקי המניות בסין וארה"ב העמידו את הביצועים הטובים ביותר מבין השווקים. מדד ה-S&P 500 סיים את השנה עם עלייה דו ספרתית, זו השנה השלישית ברציפות - עלייה של כ-11.5%. הדאו ג'ונס סיים את השנה עם עלייה של כ-7.6% והנאסד"ק זינק כ-13.5%.

מדד CSI300 הסיני סיים את השנה עם קפיצה אדירה של 52%, לאחר עלייה של 25% רק בחודש דצמבר - החודש הטוב ביותר של המדד מאז אפריל 2007.

המניות האירופאיות סיימו את השנה עם עלייה ממוצעת של 3.5%. יוון ופורטוגל העיקו בעיקר, עם צניחה של כ-30% השנה.

הנפט חווה שנה קשה במיוחד. הנפט מסוג ברנט רשם צניחה של כ-49%, בעוד WTI איבד 46%.

היום ירדו מחירי הנפט לשפל של כמעט שש שנים בצל ההחלטה של ממשל אובמה הלילה לאפשר יצוא של נפט קל ללא קבלת אישור ממשלתי. עפ"י ההערכה, המהלך הנוכחי של ממשל אובמה עשוי לעודד את מפיקות הנפט האמריקאיות להמשיך להפיק נפט במלוא המרץ, להגדיל את ההיצע ולהוריד עוד יותר את מחיר הנפט. הנפט מסוג ברנט ירד היום לרמה של כ-56.9 דולר לחבית בעוד נפט מסוג WTI ירד ל-52.8 דולר לחבית. [לסיפור המלא]

אלעד שמש האסטרטג הראשי של קולמקס בית השקעות מציין היום: "הסוחרים מסכמים את שנת 2014 כשנת מסחר בריאה ושוב בתשואה דו ספרתית של כ-13%. הכלכלה האמריקאית חסונה מתמיד במיוחד ביחס לכלכלה האירופאית והאסיאתית, האבטלה בירידה והצרכנים קונים. יום המסחר האחרון לשנה צפוי להתנהל במחזורי מסחר נמוכים יחסית כאשר המשקיעים נושאים מבטם אל ערב השנה החדשה ואל שנת 2015. בחדרי העסקאות מורגשת תנועה דלילה יחסית והביקוש למכשירי גידור נע סביב שערי הבסיס עובדה אשר מסמנת כי הסוחרים אינם צופים דרמות ביום המסחר האחרון לשנת 2014".

איזה מדד מניות בעולם זינק ב-60% ב-2014?

בזירת המאקרו התפרסמו היום תביעות האבטלה השבועיות לשבוע שהסתיים ב-27 בדצמבר. התביעות עלו ב-17 אלף ל-298 אלף - הרמה הגבוהה ביותר מאז חג ההודיה. הצפי היה ל-290 אלף.

עוד התפרסמו נתוני מכירות הבתים בהמתנה, שעלו בנובמבר ב-0.8%, ומדד מנהלי הרכש של שיקאגו שירד בדצמבר ל-58.3 נקודות, לעומת 60.8 נקודות בחודש הקודם.

מניות במוקד:

חברת פיתוח התרופות הישראלית נוירודרם (Neuroderm, סימול בוול סטריט: NDRM), זינקה אתמול בכ-200% לאחר שהודיעה כי מידע שהגיע אליה מניסוי רפואי שלב II שהיא עורכת בתרופה לטיפול בפרקינסון מצביע כי מינון גבוה יותר של התרופה יכול להוות אלטרנטיבה לניתוח עבור החולים. בעקבות הדיווח מניית החברה מזנקת בחדות בליווי מחזור מסחר גבוה במיוחד.

אופקו הלת' ריכזה עניין לאחר שיו"ר החברה פיליפ פרוסט רכש מניות החברה בשבוע החולף.

מניית חברת תאי הגזע הישראלית-אמריקאית בריינסטורם הנסחרת בנאסד"ק זינקה. זאת, בעקבות פרסומן הצפוי בשבוע הבא של התוצאות הסופיות של ניסוי שלב 2a במוצר שמפתחת החברה.

אפל בטלה במסחר ברקע לדוח שפרסמה חברת המחקר ABI Research לפיו ענקית הטכנולוגיה תסיים את 2014 עם ירידה במכירות האייפד, לראשונה מאז השיקה אותו. עם זאת הדוח מציין שהמגמה הזו תתהפך ב-2015.