עיתונאי המקורב לאובמה יוצא נגד האסטרטגיה שלו מול איראן

ג'פרי גולדברג למגזין "אטלנטיק": "אני חושש שאובמה מעצים משטר איראני שלא הולך להשתנות בשום צורה בונה. בינתיים, המשטרה האיראני ממשיך להתחמק מרצח, תרתי-משמע"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

העיתונאי האמריקאי ג'פרי גולדברג, הנחשב מקורב לממשל אובמה, כותב למגזין "אטלנטיק" כי חל שינוי מהותי באופן שבו תופס נשיא ארה"ב ברק אובמה את המשטר האיראני.

גולדברג מציין שכאשר הוא ראיין את אובמה בשלהי 2006, אז הוא היה עדיין סנאטור, ושאל אותו על איראן, אובמה ענה באופן הבא: "לא משנה מה תגיד על הסובייטים, בסופו של דבר הם היו שמרנים. המשטר בצפון קוריאה ובאיראן מונעים יותר מאידיאולוגיה ופנטזיה".

כעת כותב גולדברג כי מוקדם יותר השנה הוא הפנה את השאלה הבאה לאובמה: "מי יותר מסוכנים - הקיצוניים הסונים או השיעים?"; התשובה שקיבל מאובמה משקפת היטב את התמורות שחלו בעמדותיו של נשיא ארה"ב.

לדברי גולדברג, התשובה שסיפק אובמה מראה כי מגלה עמדה פשרנית וחיובית יותר כלפי המשטר האיראני. תשובתו לשאלה האמורה הייתה כזו: "אני לא חסיד גדול של קיצוניים באופן כללי... אני לא חושב שתגרום לי לבחור בין השניים. מה שאני כן אומר זה שאם תבחן את ההתנהגות של המשטר באיראן, תגלה שיש להם אסטרטגיה, ושהם לא אימפולסיביים. יש להם השקפת עולם, הם רואים את האינטרסים שלהם והם מגיבים בהתאם לשיקולי עלות מול תועלת.

"זה לא שהם לא משטר תיאוקרטי שמאמץ כל מיני רעיונות שאני מתעב, אבל הם גם לא צפון קוריאה. איראן היא מדינה גדולה וחזקה שרואה את עצמה כשחקן חשוב בקהילה הבינלאומית ואני לא חושב שיש לה משאלת התאבדות. הם יכולים להגיב לתמריצים. זו הסיבה שהנחנו את הסנקציות על השולחן".

גולדברג מציין שאובמה ושותפיו במערב רואים את איראן כמי שמגיבה לסנקציות ולאיומים על תקיפה צבאית, ואכן היא השהתה חלק ניכר מתוכנית הגרעין שלה, אולם אובמה לא הצליח לגרום לה להפסיק לחלוטין את התוכנית. לדבריו, שנת 2015 תהיה שנה גורלית מבחינת המו"מ בין איראן למערב והסיכויים להסדר לא נראים גדולים כיוון שאיראן מסרבת בתוקף לבצע "ויתורים יצירתיים", כדבריו.

גולדברג מפרט ארוכות את ההתערבות של איראן בסוריה, בלבנון ובעזה ומתאר אותה כביריון עם שלוחות ברחבי המזרח התיכון. הוא כותב גם על שיתוף הפעולה מאחורי הקלעים של המערב עם איראן במלחמה בדאע"ש, ולבסוף כותב: "נראה שאובמה בממוקד בהשגת הסכם עם איראן כי הוא מאמין שאיראן יכולה לשחק תפקיד רציונלי כשחקן בונה במזרח התיכון ולא כהגמון ביריוני. אני מקווה שהוא צודק ואני מקווה שהוא ישיג הסכם גרעיני איתן, אך אני חושש שהוא מעצים משטר איראני שלא הולך להשתנות בשום צורה בונה. בינתיים, המשטרה האיראני ממשיך להתחמק מרצח, תרתי-משמע".