נעילה מעורבת בבורסה; כלכלית ירושלים זינקה 11.8%

היום לא מתקיים מסחר באירופה וארה"ב לרגל השנה האזרחית החדשה ■ אתמול ננעל המסחר בוול סטריט בירידות ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

יום המסחר הראשון של 2015 בבורסה של תל אביב (ה') נחתם במגמה מעורבת ברקע ירידות השערים שחתמו אמש את המסחר בוול סטריט. היום לא מתקיים מסחר באירופה וארה"ב לרגל השנה האזרחית החדשה. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אפסילון, מציין כי "השנה נפתחת דווקא בהובלה של האפיקים שהציגו ביצועים חלשים בשנה שעברה, בעיקר המניות מהשורה השנייה. פער התשואות שנפתח בשנה שעברה בין מדד המעוף למניות ה-75 והיתר הוא חסר תקדים ויצר מספר הזדמנויות כניסה מעניינות. גם האפיקים הקונצרנים שספגו ירידות חדות בדצמבר, עולים היום וגם כאן אני סבור שנוצרו מספר לא קטן של הזדמנויות כניסה אטרקטיביות".

בסיכום שנתי, שוקי המניות בסין וארה"ב העמידו את הביצועים הטובים ביותר מבין השווקים. מדד ה-S&P 500 סיים את השנה עם עלייה דו ספרתית, זו השנה השלישית ברציפות - עלייה של כ-11.5%. הדאו ג'ונס סיים את השנה עם עלייה של כ-7.6% והנאסד"ק זינק כ-13.5%.

אתמול ירדו מחירי הנפט לשפל של כמעט שש שנים בצל ההחלטה של ממשל אובמה הלילה לאפשר יצוא של נפט קל ללא קבלת אישור ממשלתי. עפ"י ההערכה, המהלך הנוכחי של ממשל אובמה עשוי לעודד את מפיקות הנפט האמריקאיות להמשיך להפיק נפט במלוא המרץ, להגדיל את ההיצע ולהוריד עוד יותר את מחיר הנפט. הנפט מסוג ברנט ירד אתמול לרמה של כ-56.9 דולר לחבית בעוד נפט מסוג WTI ירד ל-52.8 דולר לחבית.

ובארץ, בכירי החברות הציבוריות בישראל מביעים פסימיות בנוגע לתפקודה של הבורסה המקומית בשנת 2015. כך עולה מסקר שערך איגוד החברות הציבוריות, בו השתתפו כמה מאות מנכ"לים, יו"רים ונושאי משרה בחברות ציבוריות בישראל, כמו גם נושאי משרה באיגוד עצמו.

42% מהמשתתפים בסקר העריכו שב-2015 יימחקו ממסחר בבורסה בין 10 ל-20 חברות נוספות; 16% העריכו את מספר הנמחקות ב-20-30; ו-8% העריכו שיותר מ-30 חברות יימחקו ממסחר. אגב, מכיוון שרוב המשיבים על הסקר הם מנהלי חברות ציבוריות, הרי שיש כאן מקור לדאגה עבור קברניטי הבורסה.

הכחשה בהודו

הכחשה גורפת לדיווח על התעניינות הודית במאגר "לוויתן": על פי דיווח רשמי, חברת הנפט והגז הממשלתית של הודו, ONGC, הבהירה באופן חד משמעי, לבקשת הבורסה בהודו, כי החברה "לא שואפת לשום עסקה ב'לוויתן'". יתרה מזאת, ONGC הדגישה כי "שום רמז או התייחסות מהחברה הובילו לידיעה בתקשורת". בתגובה, מניות "לוויתן" - אבנר , דלק קידוחים ורציו - ריכזו עניין.

מניית חברה לישראל בלטה היום בבורסה לאחר שדיווחה הלילה על תיקון טעות בחישוב השווי של איי.סי פאואר שבשליטתה, לקראת פיצול החזקות החברה לישראל. בעוד שבדוח המקורי שפרסמה החברה לישראל ב-30 בספטמבר נכתב כי היקף החוב של איי.סי פאואר הינו 1.575 מיליארד דולר, החוב האמיתי הוא 1.199 מיליארד דולר. מדובר בשגיאה של 376 מיליון דולר.

טבע סיימה בירוק לאחר שחזרה מניו-יורק עם פער ארביטראז' חיובי של 0.8%. גם מזור , פרוטליקס וטאואר רשמו עליות על רקע פערים חיוביים. מנגד פרטנר ירדה על רקע פער שלילי של כ-3% והיא צפויה לרדת.

שטראוס רשמה אתמול ירידה חדה על רקע הדיווחים כי הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שוקל להרחיב את ההכרזה של תנובה ושטראוס כמונופולים. ההכרזה תיעשה בכפוף לשימוע לשתי החברות.