מסעדה שנקראת על שם טכנולוגיית רדיו מיושנת אולי אינה מקום טבעי לארוחת צהריים עם מנכ"ל אחת מחברות האינטרנט הלוהטות ביותר בעולם, אבל בריאן צ'סקי, שמוביל מהפכה בתעשיית התיירות, אוהב מוסדות מקומיים.
Citizen's Band, "דיינר מובחר" בשכונת סומה בסן פרנסיסקו - שנקראת על שם רדיו הגל הקצר שהיה שם נרדף לנהגי משאיות בשנות ה-70 - מצוי במרחק הליכה מהבניין שבו עלה במוחו של צ'סקי לפני 6 שנים הרעיון להשכיר מזרני אוויר בדירתו המשותפת לאנשים זרים לחלוטין.
באותה עת, להשכיר מזרן מתנפח למישהו שפגשת באינטרנט נשמע לרבים כמו רעיון מטורף, אבל, כמו שאומרים בסן פרנסיסקו, אם הרעיון לא היה נשמע מטורף, מישהו היה כבר קופץ עליו.
צ'סקי ושותפיו לדירה, ג'ו גביה ונייתן בלכרז'יק, הקימו את חברת Airbed & Breakfast ("מזרן מתנפח וארוחת בוקר"), Airbnb בקיצור, כדי להרוויח כסף ולכסות את שכר הדירה שלהם.
כיום, השווי של Airbnb נסק ליותר מ-13 מיליארד דולר, עם 16 מיליון משתמשים באתר וביישומים שלו, שארגנו לעצמם לינה ונופש לטווח קצר ב-2014 לבדה.
ביום שבו אנחנו נפגשים, אני מגיע ראשון ומשתלט על השולחן הפנוי האחרון (השעה רק 12:30 בצהריים, אבל סן פרנסיסקו מתעוררת מוקדם וגם צהריים אוכלים שם מוקדם). המראה המוזנח של הדיינר מסתיר מוסד שמתמחה במרכיבים באיכות גבוהה, שמקורותיהם מפורטים באריכות יתרה בתפריט שכתוב בגיר על לוח. סביב השולחן הסמוך יושבת קבוצת גברים - לבושים חולצות משובצות וקפוצ'ונים ועטורי זקנים - אוכלת המבורגרים ומתכננת טיול לאחד המעיינות החמים בקליפורניה. ניחוח קל של מריחואנה נודף מהרחוב דרך הדלת הפתוחה, ריח טבעי בשכונה הזו.
צ'סקי מגיע, מחויך. הוא לבוש ג'ינס וחולצת טי צמודה על גוף שעבר ללא ספק שעות רבות בחדר כושר. למרות שהיום חל במקרה יום הולדתו ה-33 (חברתו לוקחת אותו לארוחת ערב), הוא נראה מרוצה להיות כאן.
"זה מקום מגניב. אתה מכיר אותו?" הוא שואל כאשר אנחנו מזמינים תה חם (בשבילו) וקר (בשבילי). "אני גר ממש מעבר לפינה. אני מגיע הנה בדרך כלל לארוחות ערב, לא צהריים. הכרובית המקורמלת נהדרת. המק (המבורגר) גבינה אגדי - כולם מזמינים אותו כאן. אני לא אוהב המבורגרים, אבל זה בטח משהו. אכלתי כאן פעם רק חצי המבורגר".
צ'סקי אוהב לדבר מהר. כמה שבועות אחר כך אני מגיע לכנס בעלי דירות של Airbnb בסן פרנסיסקו, והאורחים מוזהרים מראש: "אם מעולם לא נפגשתם עם בריאן, תתכוננו. תראו הרבה אדרנלין על הבמה". הוא נתן שם נאום של סיעור מוחין שנראה יותר כמו עצרת פוליטית מאשר אירוע תאגידי, כולל תשואות בעמידה. "בכל יום שאתם פותחים דלתות אתם פותחים גם את הראש של אנשים", הוא הטיף. "מה שאתם עושים זה ליצור עולם שבו אנשים יכולים להשתייך לכל מקום, וזה חזק בצורה מדהימה".
פצצת אנרגיה
במציאות, צ'סקי הוא פצצה של אנרגיה מרוסנת בדרך כלל, שנוטה אמנם להגזמה, אך לא כמו בהופעות שלו על הבמה. למרות שהוא מיליארדר על הנייר, הוא עדיין מתגורר באותה דירה מעבר לפינה. "הייתי בטונות של מסעדות בכל העיר, אבל אני תמיד מגיע בסופו של דבר לשלושה מקומות", הוא אומר. השתיים האחרות שהוא אוהב, רדיוס ורוקו'ס, מצויות גם הן בשכונה. "לא משנה כמה מצליח אני אהיה, תמיד אני אוכל ארוחת בוקר ברוקו'ס".
- כל יום?
צ'סקי: "לא, פעם או פעמיים בשבוע, בדרך כלל בסופי שבוע, עם החברה שלי, או שזה מקום להתמתח בו ולעבוד על הלפטופ מוקדם בבוקר".
יש כל כך הרבה יזמים ויזמים בהתהוות עם לפטופ בסן פרנסיסקו, שבתי קפה רבים ביטלו את ה-WiFi שלהם בניסיון לגרום להם לעזוב מהר יותר. צ'סקי, לעומת זאת, מלא שבחים לאווירה המיוחדת של עמק הסיליקון בעיר, שתרמה רבות לפיתוח של Airbnb.
כשהרעיון שכל אחד יכול להשכיר את ביתו תפס, העסק התרחב אל מעבר לסלון בדירה של צ'סקי. ל-Airbnb יש כיום נכסים בכמעט 200 מדינות - ממרוקו עד מיאנמר (בורמה). ההשקעה המקורית ב-2009 באה מ-Y Combinator, החממה בעמק הסיליקון שמימנה גם את חברת האחסון בענן דרופבוקס ואת קהילת משחקי הווידאו טוויץ' (Twitch), שאמזון קנתה באחרונה במיליארד דולר. ההשקעה ההיא הייתה כמעט מקרית: צ'סקי הצליח להיפגש עם Y Combinator רק מפני שהשותף בלכרז'יק עזב את הדירה, ומישהו שעובד בטוויץ' נכנס כשותף במקומו והציג את צ'סקי בפני ג'סטין קאן ומייקל סיבל, המייסדים של טוויץ'.
"הם (קאן וסיבל) הכניסו אותנו למעשה לעמק, הראו לנו איך זה עובד והנחו אותנו", הוא אומר. "היינו המשוגעים האלה, החבר'ה עם מזרני האוויר בסלון שלהם. אנשים חשבו שזה הרעיון הכי גרוע שיכול להיות. הם היו היחידים שהאמינו בנו, אני חושב".
אחר כך באו סבבי המימון הגדולים יותר: 7 מיליון דולר ב-2010, 112 מיליון ב-2011, 200 מיליון ב-2013 ו-500 מיליון דולר ב-2014.
זהו הנטוורקינג שהופך את עמק הסיליקון לכה חזק לחברות הזנק, אני אומר, אבל זה יכול גם לגרום לכך שאנשים מבחוץ יתייחסו לזה כמו גילוי עריות. "אני מסכים לגמרי", אומר צ'סקי. "זה משהו שמיוחד מאוד כאן, קהילה של אנשים שעושים בעבורך את העבודה, וזה שונה מאוד מחלקים אחרים של העולם שראיתי, ומתעשיות רבות. אני לא חושב שזה יכול לקרות במקום אחר".
לא כל אחד חושב שעמק הסיליקון הוא מקום כה נגיש, בייחוד לא נשים ומיעוטים שסובלים מתת-ייצוג לפי דוחות של חברות הטכנולוגיה הגדולות. הואיל וצ'סקי הוא אחד משלושה מייסדים לבנים, שמתראיין כאן על ידי עיתונאי לבן מ-FT, אני שואל אם רבגוניות היא משהו שחשוב לו. הוא אומר שהוא מודע למצב, אך מה שאכפת לו יותר הוא ניידות חברתית.
"אחד האתגרים הוא שאין הרבה אנשים שגדלו בעוני והגיעו לעמק הסיליקון", הוא אומר. "ישנה הסלקציה העצמית המשונה הזו שמתרחשת לפני שאתה מגיע לכאן. יש אלמנט של אנשים שמגיע מרקע מסודר מאוד לעמק. לא כולם, אבל זה מסלול שיוצר קצת הומוגניות".
הרקע של צ'סקי עצמו היה נוח, יותר מאשר מסודר בחיים: הוריו הם שני עובדים סוציאליים מניו יורק, שהעצה העיקרית שנתנו לו בתום לימודיו בבית הספר לעיצוב של רוד איילנד הייתה לוודא שיש לו ביטוח רפואי טוב במקום העבודה.
לא הכול עובד חלק
צ'סקי, שאומר שהוא "מנסה לאכול בריא", נראה קצת אכול קנאה למראה הצלחת שהזמנתי - בורגר גבינה עם טבעות בצל מטוגנות ענקיות עליו. הסטייק מדיום שהוא הזמין מלווה פלפלים, תירס ואספרגוס.
חלק מהקסם של Airbnb הוא שכל נכס שלה שונה. המגמה נגד "הייצור ההמוני" של יחידות נופש אחידות היא האטרקציה של החברה ביחס לרשתות הרגילות של בתי מלון. זו גם חלופה שיכולה להיות זולה בהרבה: חדר ב-Airbnb עולה בממוצע חצי מתעריף חדר במלון, לפי מחקר של פרייסונומיקס מהשנה שעברה.
אבל לא רק תיירים שוחרי חיסכון עוברים ממלונות ל- Airbnb: גם מגורי יוקרה זמינים באתר, כמו פנטהאוז בלאס וגאס ב-1,900 דולר ללילה, וילה מהמאה ה-18 באומבריה, איטליה, ב-1,669, דולר ללילה, וחווה של 4,000 דונם בברזיל, עם שישה חדרי שינה, ב-3,778 דולר ללילה. המבחר הכולל הוא מיליון נכסים בקירוב, ולכן Airbnb גדולה מקבוצות המלונות הגדולות ביותר. לאינטרקונטיננטל, הקבוצה הגדולה ביותר, יש קרוב ל-700 אלף חדרי מלון.
לצד Uber, שירות הזמנת המונית-נהג המקוון, Airbnb היא בחזית מה שנקרא "כלכלת השותפות" (sharing economy) - מונח כולל לאוסף הגדל של עסקים שמספקים לשווקים מסורתיים נזילות נוספת על ידי עשיית שימוש בנכסים שאינם מנוצלים מספיק (Uber בכלי רכב, Airbnb בבתים/דירות).
המארחים של Airbnb יכולים לסבול מבעיות כמו נזק לנכס שלהם, מה שהוביל את החברה להשיק פוליסת ביטוח של עד מיליון דולר לבית, אחרי מקרה ידוע במיוחד לשמצה ב-2011. היו מארחים שגילו שבתיהם משמשים למסיבות סקס. אבל החברה שכנעה מיליוני צרכנים שהם יכולים להאמין לה וזה לזה, הודות למערכת הדירוג הקהילתית ואימות הזהות של המשתמשים. לשכנע את המחוקקים ששירותי ההחכרה קצרי-המועד שלה חוקיים הוא אתגר גדול יותר.
המקרה המפורסם ביותר של בעיות עם רגולציה היה בניו יורק, אחד השווקים הגדולים של Airbnb. קמפיין של אריק שניידרמן, הפרקליט הכללי של העיר, נגד אתרים להשכרת שירותי לינה לטווח קצר הוביל לעסקה שבה החברה העבירה לעירייה פרטים של אלפי נכסים שלטענת הרשויות פעלו שלא כחוק ולא שילמו מסים כיאות.
עושה רושם ש-Airbnb מטפלת בבעיות המיסוי על בסיס נפרד בכל עיר. החברה חתמה על עסקאות לגביית היטלי תפוסה (וטיפול בהחזרים) מהנכסים שלה בסן פרנסיסקו, פורטלנד ואמסטרדם. רשתות בתי המלון לוחצות עליה לעשות יותר. בכנס מלונאים בניו יורק בקיץ שעבר, מנכ"ל קבוצת IHG, ריצ'רד סלומונס, דרש "מגרש משחקים שווה לכולם" בענייני רגולציה, והאשים את Airbnb שהיא "אינה עושה דבר כדי ליצור מקומות עבודה בתעשיית האירוח".
הרגולציה, צ'סקי מודה בלשון המעטה בלתי אופיינית לו, נהפכה להיות "עניין די גדול". הוא מסכם כך את האירועים האחרונים: "זו הייתה שנה טובה ואחר כך שנה ממש רעה, עם צווי החקירה של הפרקליט הראשי. אחר כך היה טוב ושוב רע כשהלכנו לבית משפט. כעת העניינים נרגעו, כך שאני אופטימי".
השיחה שלנו התקיימה כמה שבועות לפני ששניידרמן פרסם דוח שהכריז ששלושה רבעים מהנכסים של Airbnb בניו יורק פעלו באופן לא חוקי. הוא גם מצא ש-6% מהמארחים (המשכירים) היו אחראים ליותר משליש מהכנסות החברה בניו יורק. אחד המשכירים הללו הפעיל 272 דירות בעיר.
התגובה של Airbnb היתה שהדוח התבסס על נתונים ישנים ולא שיקף את הסרת הנכסים שהפרו את מדיניות החברה מן האתר. למרות האיומים, צ'סקי נשאר אופטימי: "עוד לא הגעתי לעיר שבה יש לנו בעיות ואני מרים ידיים", הוא אומר.
הצלחת השדולה של Airbnb בערים אחרות מלבד ניו יורק נובעת כנראה מגישתו הפייסנית של צ'סקי, שמנוגדת מאוד לסגנונו הלוחמני של טרביס קלניק, המנכ"ל הבוטה של Uber. Airbnb הפיקה דוחות של השפעה כלכלית בעבור כמה ערים, בהן אמסטרדם, ברלין וסידני, כדי להציג את היתרונות של פעילותה בהן.
צ'סקי מתלהב מתפיסה שהחברה מיישמת בפורטלנד, אורגון, שמנסה להחזיק את העיר לימים שבהם "חנויות משפחתיות קטנות שגשגו" ושטח מסחרי שימש את כולם ולא התבזבז. בבלוג שלו מחודש מאי, הוא ציין את שאיפתו ש-Airbnb "תעשיר" את האזורים שבהם היא פועלת, תחתור להיות "שכנה טובה" ו"תחזיר את הרעיון של ערים כפריות".
אבל בבסיס הבית שלה סן פרנסיסקו, החברה סופגת ביקורת על כך שהיא מסייעת לתהליך הג'נטריפיקציה של העיר - כניסת צעירים אמידים לשכונות עממיות. דמי השכירות בעיר זינקו בשנה האחרונה ב-30%, ולדברי המבקרים המגמה הזו נבעה מכך שבעלי בתים פינו דיירים ותיקים לטובת שוכרים לטווח קצר, ובכך צמצמו עוד יותר את המאגר של נכסי הדיור בעיר שסובלת גם כך מצפיפות.
"אני באמת חושב שמאשימים אותנו שלא בצדק במשבר הדיור בסן פרנסיסקו. אני לא אומר ש-100% מהקהילה שלנו הם בסדר גמור, אבל 98% מהם כן בסדר גמור. אנחנו רוצים לעבוד עם העיר כדי להוציא מהקהילה של מארחי Airbnb את האנשים הלא-טובים", הוא אומר.
מניעים טהורים
מנוקדת המבט של צ'סקי, החברה שלו עוזרת לתושבים האמידים פחות, מפני שהכסף שהם מקבלים מהשכרת שטחים בדירותיהם יכול לשמש לפירעון משכנתאות. "זה מצחיק, מפני שחלק הארי של הקהילה שלנו תלוי בנו. בלי Airbnb, אני לא בטוח שהם היו יכולים להישאר בעיר", הוא אומר.
צ'סקי נזכר לפתע שהוא עלול לאחר לפגישה הבאה שלו. "תן לי לסכם עם עטיפה של קצת חזון", הוא אומר, ומתעלם מן הטענה שלי שכבר עסקנו די והותר בנושא הזה. הוא להוט לבטא את מחשבותיו על היעד הבא של Airbnb. אחרי ההתמודדות המוצלחת עם המלונות, הוא מתכנן התמודדות עם כל תעשיית הנסיעות. "אנחנו מתחילים להקדיש המון מחשבה לכל הטיול", לדבריו, וזה כולל את כל ה"חוויה" של אנשים בנופש.
"ממש אכפת לנו מהרעיון העמוק יותר הזה של לקבץ יחד את העולם", הוא ממשיך בלי שאפשר לקטוע אותו. "אני חושב שזה ממש חשוב לנו. אתה יכול להיות ציני לגבי זה, לומר שזה חלק מהאתוס של סן פרנסיסקו, אבל אני חושב שזה היה הרעיון מאחורי האינטרנט והדרך הווירטואלית: לחבר את חלקי העולם".
הוא מתעקש לטעון שאלו המניעים הטהורים שלו, ולא צבירת הון: "מעולם לא נכנסתי לקטע הזה של לעשות כסף. אם הייתי כזה, בחיים לא הייתי מקים את החברה הזו".