נעילה מעורבת בבורסות אירופה; האירו בשפל של 4.5 שנים

נזכיר כי אתמול לא התקיים מסחר בארה"ב ואירופה ■ מסחר תנודתי בנפט - החוזים שוב עברו לירידות ■ דראגי: "הסיכון שלא נצליח לעמוד במשימה של שמירה על יציבות מחירים עלה בששת החודשים האחרונים"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתון מאקרו ולאחר דבריו של יו"ר ה-ECB. נזכיר כי אתמול לא התקיים מסחר בארה"ב ואירופה.

יו"ר הבנק המרכזי של גוש האירו, מריו דראגי, אומר כי אסור לבטל את האפשרות של גוש האירו יגלוש למצב דפלציוני. דראגי מעלה בכך את הסבירות כי ה-ECB יכריז בקרוב על תוכנית גדולה להקלה כמותית. בראיון לעיתון הגרמני Handelsblatt אמר דראגי כי "הסיכון שלא נצליח לעמוד במשימה של שמירה על יציבות מחירים הוא גבוה לעומת המצב לפני 6 חודשים".

"אנחנו בודקים את הנתונים ונחליט על גודלה של התוכנית, עוצמתה ומשך הזמן שבו היא תופעל בקרוב, במידה וזה יתברר כצורך. יש אחידות דעים בקרב ראשי ה-ECB לגבי נחיצותה של הפעולה", אמר דראגי. מרבית הכלכלנים בגוש האירו מעריכים כי האינפלציה בגוש תהפוך השנה לשלילית וחלקם מזהירים מגלישה לסחרור דפלציוני, מה שיקשה עוד יותר על חזרה לצמיחה ואישוש הכלכלה.

בעקבות דבריו של דראגי נרשמו עליות במסחר באג"חים של ספרד ואיטליה והתשואות עליהן יורדות. האירו נחלש בכ-0.8% מול הדולר לרמה של 1.20 דולרים לאירו.

היום התפרסם באירופה נתון מדד מנהלי הרכש של Markit לחודש דצמבר (מעודכן). הנתון עמד על 50.6 נק' לעומת 50.8 נק' בעדכון הקודם.

מחיר הנפט עבר להסחר בירידות, והחוזים על נפט מסוג WTI יורדים שוב מתחת ל-53 דולר. תפוקת הנפט של קרטל אופ"ק ירדה ב-1% בחודש דצמבר - כך עולה מנתוני סוכנות בלומברג שפורסמו אתמול. זאת, חרף ההבטחות החוזרות ונשנות של אופ"ק לא לקצץ בתפוקה למרות שמחירי הנפט ממשיכים לרדת. לפי בלומברג, תפוקת הנפט של אופ"ק ירדה ב-122 אלף חביות ביום לרמה של 30.239 מיליון חביות. את ההורדה בתפוקה הובילו סעודיה, לוב ואיחוד האמירויות.

באסיה הסתיים המסחר בעליות, כשהבורסות של יפן, סין, תאילנד והפיליפינים היו סגורות.

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירתם השבועית כי השינויים החריפים שעברו לאחרונה על סקטור האנרגיה העולמי ועל המערכת הכלכלית ברוסיה צפויים לבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים גם במעגלי השפעה נוספים, אולם לא מדובר על שינוי כיוון של הכלכלה הגלובלית. לצד זאת נזכיר כי לירידה במחירי האנרגיה, ישנן גם השפעות חיוביות על ההכנסה הפנויה של הצרכנים ועל עלויות הפירמות.

עוד אומרים בלאומי כי התשואות לאורך העקומים המרכזיים בחו"ל נמוכות מאוד, וצפויות לעלות בהדרגה בטווח הזמן הבינוני. זאת, כתלות בהמשך השיפור בכלכלה הגלובלית, בדגש על כלכלת ארה"ב. "מומלץ להימנע מאג"ח ממשלתיות של המדינות המפותחות המרכזיות (ארה"ב, גרמניה, יפן)".

כלכלני ברקליס בארה"ב מעריכים כי הפדרל ריזרב יעלה את הריבית באמצע השנה גם אם האינפלציה לא תתרומם. "אנחנו עדיין חושבים שההעלאה הראשונה תתבצע ביוני, אולי בספטמבר", אמר לסוכנות בלומברג מייקל גפן, כלכלן בבנק ברקליס. "הפד ידחוף את הריבית מעלה באמצע השנה גם אם נראה שהאינפלציה תהיה אפסית".

התחזקות הדולר, נפילת מחירי הנפט והאטה בצמיחה הכלכלית העולמית שופכים מים קרים על האינפלציה בארה"ב. עם זאת, אנליסטים סבורים כי קובעי המדיניות בפד לא יתחשבו בכך בבואם להעלות את הריבית במשק ויעלו את הריבית באמצע 2015 בלי קשר למה שיקרה בחו"ל. זאת, לאחר שהבנק המרכזי בארה"ב שומר על ריבית אפסית כבר 6 שנים.