הנשים באיראן: אמידות, משכילות, טכנולוגיות ומכורות לסמים

עלייה במספר הנשים שמשתמשות בסמים באיראן מעוררת חרדה בממשלה

נשים איראניות / צילום: רויטרס
נשים איראניות / צילום: רויטרס

מאהסה, בוגרת אוניברסיטה צעירה, אינטליגנטית ושאפתנית, יכולה הייתה להפוך למופת האישה האיראנית המודרנית. אך במקום זאת היא הפכה לסמל דור המסוממות החדש במדינה: אמידה, משכילה, מתמצאת מאוד בטכנולוגיה - ומכורה למספר גדול של סמים סינתטיים כמו מתאמפטמין, מתדון, סמי הרגעה ואפילו הרואין.

בעיות סמים אינן תופעה חדשה באיראן. עישון האופיום במדינה החל כבר במאה ה-17, ושיעורי ההתמכרות לסמים מרגיעים באיראן הוא מהגבוהים ביותר בעולם. אחת הסיבות לכך היא שאיראן נמצאת על מסלול הברחת הסמים מאפגניסטן לאירופה.

לפחות 6 מיליון מ-77.7 מיליון האיראנים סובלים מבעיות שקשורות בסמים, על פי דיווחים רשמיים.

שישא (shisheh) - מתאמפטמין גבישי בדרגת טוהר גבוהה - הפך לסם השני בפופולריות שלו לאחר האופיום בקרב צעירים שמבקשים לברוח מקשיים חברתיים וכלכליים.

אך ההתמכרות לסמים מתפשטת במהירות בכל שכבות החברה, ומספר הנשים המכורות לסמים הולך ותופח. מגמה זו מעוררת חרדה בממשלה. הבעיה נחשפה לראשונה במחקר מ-2011 על שכיחות ההתמכרות לסמים, לדברי זהרה בוניאניאן, יועצת לענייני נשים ומשפחה ב'מטה הפיקוח על הסמים'. "בנקודה ההיא תפסנו שמספר הנשים הנשואות המכורות הולך וגדל, ושגיל ההתמכרות הולך ויורד למרות שרמת ההשכלה של המכורות גבוהה".

שורשי הבעיה טמונים בתמורה המתחוללת מתחת לפני השטח בחברה האיראנית. הצעירים והצעירות - הספוגים ברעיונות חדשים שלהם נחשפו באינטרנט ובמדיה החברתית - מתמרדים יותר ויותר נגד הצווים המחמירים של המסורת ושל דת האסלאם, שלהם צייתו הוריהם. צעירים אלה מבקשים לחקות את מה שהם רואים כנורמות מודרניות יותר.

בשנים האחרונות גדל שיעור הגירושים באיראן, במקביל לירידה בשיעורי הנישואים והילודה. המשטר האסלאמי הרחיב את גישתן של הנשים להשכלה גבוהה, וכיום יותר מ-60% מבוגרי האוניברסיטאות הם נשים.

אך נשים - ובייחוד נשים צעירות - מוצאות את עצמן לכודות בין חופש גובר בתחומים מסוימים והזדמנויות רבות יותר לרכוש השכלה מצד אחד, לבין הערכים השמרניים של דור ההורים מצד שני.

"צעירים וצעירות מתחת לגיל 25 נהנים בדרך כלל באופן שווה מחופש במונחי הפעילות החברתית וההשכלה, אך הצפי של הצעירות קודר יותר, מכיוון שאחריות רבה יותר מוטלת עליהן בתחומים מסוימים", אמר אמיר-הוסיין יזדאני, פרופסור לפסיכולוגיה.

צעירות משכילות מאוד "אינן נהנות מהזדמנויות תעסוקה שוות, או שהן חשות שהן נתונות בלחץ לנהוג כנשים מסורתיות", הוסיף הפרופסור. "זה יוצר נטיות חדשות להתמכר לסמים".

מאהסה מסמלת מגמה זו. "היו לי חלומות גדולים, אבל כולם נהרסו", היא מספרת. היא סיימה את בית הספר התיכון כאחת התלמידות המצטיינות, אך משפחתה אילצה אותה להינשא בגיל 18. לבני הזוג נולד בן, אך הנישואים הסתיימו בגירושים לאחר שנה אחת בלבד, ומאהסה מצאה לעצמה מפלט בעולם הסמים. בשנים האחרונות מונע ממנה בעלה להתראות עם בנה.

היא נרשמה לאוניברסיטה ולמדה פסיכולוגיה, אך בשנה שעברה הגיעה למרכז גמילה בטהראן לאחר שהעלות הפיננסית של התמכרותה לסמים תפחה ל-1 מיליון ריאל (37 דולר) ליום.

לאחר חמישה חודשי טיפול היא נחשבת לנקייה מסמים, אך מחשש ללחץ חברתי היא מסרבת לשוב למשפחתה בעיר אראק - עיר שמרנית במרכז איראן.

"אני נשארת במרכז הזה בתקווה שהוריי ימכרו הכול ויסכימו לעבור לטהרן", אומרת מאהסה, הלבושה בחולצה שחורה צמודה ומכנסי טייץ. פניה מאופרות וציפורניה משוחות בלכה כתומה. "בעיר הקטנה ההיא, כולם יודעים שאני מכורה לסמים. אני מתביישת לצאת מהבית".

בחודשים האחרונים מזהירים פקידים ומומחים איראנים כי קצב ההתמכרות בקרב נשים נמצא במגמת עלייה. הנתונים הרשמיים האחרונים מראים כי מספר המכורות לסמים כמעט הוכפל מ-2007, וכעת מהוות הנשים 9.3% מסך המכורים באיראן. יותר מ-50% מהמכורות החלו להשתמש בסמים בגילאי 15-19.

עבאס דיילאמיזדה, יו"ר התאחדות הארגונים הלא-ממשלתיים ל"צמצום הביקוש לסמים באסיה" - ארגון גג שמאגד 32 ארגונים אזוריים - מתריע כי למערכת הרווחה החברתית באיראן אין הכלים לעזור לנשים מכורות.

"צריך לעשות המון כדי לקדם את הטיפול בנשים", אומר דיילאמיזדה. "עדיין אין לנו מספיק מרכזי שיקום ותוכניות מניעה לנשים, ולמערכת הרווחה החברתית אין שום תוכנית לכונן מרכזים ותוכניות כאלה".

חלק מהמומחים טוענים כי הסיבה לכך היא שלנשים יש קדימות נמוכה יותר מאשר לגברים מכיוון ששיעור הנשים המכורות מסך המכורים באיראן נמוך מ-10%.

אך בוניאניאן מזהירה מפני שאננות. "ייתכן שההתמכרות בקרב נשים אינה כה גבוהה כמו בקרב הגברים, אבל אם האבות הם כמו תקרה שמעניקה הגנה למשפחה, האימהות הן כמו עמודי התווך השומרים את המשפחה יחד", טוענת בוניאניאן. "אם העמודים יקרסו, תקרוס גם התקרה, ואז לא יהיה בית לגור בו".