הסכם שת"פ של קייט פארמה עם אמג'ן יניב עד 600 מיליון דולר

מניית החברה הגיבה אתמול בנאסד"ק בזינוק של 15% לידיעה על ההסכם, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 2.67 מיליארד דולר

חברת התרופות לסרטן קייט פארמה, "החצי-ישראלית", חתמה אמש על הסכם שיתוף פעולה גדול עם ענקית הביוטכנולוגיה אמג'ן. ההסכם נוגע למוצרי ה-CAR-T של קייט לטיפול בסרטנים מסוגים שונים ובראשם סרטני דם. בעקבות ההודעה עלתה אמש מנייתה החברה בנאסד"ק 15%, וקייט פארמה נסחרת כעת לפי שווי של 2.67 מיליארד דולר. אמג'ן, אחת מחברות הביוטק המובילות בעולם, נסחרת לפי שווי של 120 מיליארד דולר.

מדובר בהסכם מסחור לא שגרתי בין חברות ביומד: כל אחת מהשתיים תתרום טכנולוגיה שברשותה לשיתוף הפעולה, וכל אחת מהן תשווק חלק מן המוצרים שינבעו מן השת"פ. קייט תביא אל השותפות את הטכנולוגיה שלה בתחום ה-CAR-T - תאי מערכת החיסון המוצמדים לנוגדנים שיודעים לזהות מטרות על גבי התאים הסרטניים. אמג'ן מצידה תביא אל השותפות את המטרות עצמן, אליהן מכוונים הנוגדנים, כלומר תאפשר את ההבדלה של התא הסרטני לתא רגיל כך שניתן יהיה לתקוף רק אותו. חלק מן המוצרים שיופקו מהשותפות ישווקו על ידי קייט וחלק על ידי אמג'ן.

על פי ההסכם, קייט תקבל סכום ראשוני של 60 מיליון דולר וכן מימון לכל תהליך הפיתוח של המוצרים. בנוסף, היא תהיה זכאית לעד 525 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך, וכן לתמלוגים גבוהים יחסית מן המוצר הסופי, במידה שאמג'ן תשווק אותו. אמג'ן, מנגד, תהיה זכאית לתשלומי אבני דרך של 525 מיליון דולר ותמלוגים חד ספרתיים על המוצרים שקייט משווקת. קייט תהיה אחראית גם על כל תהליך הייצור של התרופה והניסויים הפרה-קליניים (בבעלי חיים), ואמג'ן תממן אותם. התרופות שיפותחו במסגרת ההסכם צפויות להתאים הן לטיפול בסרטני דם והן לסרטנים מוצקים.

בחזית הטכנולוגיה למלחמה בסרטן

קייט פארמה הוקמה על ידי הישראלי לשעבר פרופ' אריה בלדגרין, המשמש גם דירקטור בטבע ומעורב במספר חברות ישראליות נוספות. בין משקיעי החברה נמצאות קרן פונטיפקס שמניותיה בחברה שוות היום כ-155 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בה 3.4 מיליון דולר בלבד, וקרדן ישראל הבורסאית שמכרה לאחרונה מניות של קייט ב-10 מיליון דולר והחזקתה הנותרת במניות קייט שווה כעת כ-14.5 מיליון דולר. החזקתו של בלדגרין עצמו בחברה שווה כעת כ-427 מיליון דולר.

השת"פ עם אמג'ן הוא מיזם נפרד לגמרי מן המוצרים העצמאיים של קייט בתחום סרטן הדם, שיוותרו בבעלותה המלאה. מוצרים אלה עומדים להיכנס לניסויים קליניים מול ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, והחברה מעריכה כי ב-2015 כבר תערוך ארבעה ניסויים קליניים במוצרים הללו. התרחיש האופטימי ביותר שמציגה קייט הוא כי מוצרים אלו יכנסו למסלול המואץ לאישור תרופות חיוניות שפתח לאחרונה ה-FDA, ואז הם יוכלו להגיע לשוק - אם אכן תירשם הצלחה בניסויים להגיע - כבר ב-2016.

בכל מקרה, שיתוף פעולה עם אחת מהחברות הגדולות בעולם הפועלות בתחום הסרטן כמו זה שחתמה עליו קייט, מעיד כי הפעילות שלה היא אכן בחזית הטכנולוגיה של הסרטן. אמג'ן גם תורמת לשת"פ סכום כסף גדול יותר, אך התוצרים מחולקים בין החברות שווה בשווה - עוד הוכחה לכך שענקית התרופות מאמינה שיש לקייט נכס רב ערך.

בלדגרין: "אמג'ן היא שותף אידאלי"

שוק ההון הפגין התלהבות יוצאת דופן מקייט פארמה עוד לפני ההסכם הנוכחי, והמניה נסחרה עוד טרם הדיווח לפי שווי מדהים של 2.2 מיליארד דולר. קייט, נזכיר, ביצעה את ההנפקה הראשונה שלה לפני כחצי שנה בלבד, אז גייסה 128 מיליון דולר לפי שווי של 637 מיליון דולר, בהנפקה שזכתה לביקושים עצומים. בתחילת דצמבר הכתה החברה על הברזל הלוהט וגייסה 216 מיליון דולר נוספים, הפעם לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר. כיום, לאחר שאתמול זינקה מנייתה, כאמור, ב-15%, נסחרת החברה לפי שווי של 2.67 מיליארד דולר, נתון שמהווה תשואה של כ-300% על מחיר ההנפקה.

בשיחת הועידה לרגל העסקה אמר בלדגרין כי "המטרה שלנו היא שתהיה לנו צנרת המוצרים הגדולה ביותר בעולם בתחום ה-CAR T. השת"פ הזה הוא אישור ליכולות המו"פ, הקניין הרוחני, הייצור והפיתוח שלנו. אמג'ן היא השותף האידאלי עבורנו, אין חברה טובה יותר בזיהוי ופיתוח המטרות הללו מאשר אמג'ן. המטרות שזיהו אופטימליות לשילוב עם מוצרי ה-CAR T שלנו, ומדובר בשת"פ שנועד להיות מעמיק, ארוך טווח, גמיש ושוויוני, לטובת שני הצדדים".

תחום האימונו-אונקולוגיה בכללותו, וספציפית תחום ה-CAR-T, הוא התחום החם ביותר היום בתחום פיתוח התרופות. חברת ג'ונו האמריקני הפועלת גם היא בתחום נסחרת כבר לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר, למרות שמוצריה - כמו אלה של קייט - נמצאים רק בשלב הראשוני ביותר של הניסויים הקליניים. גם לחברות הענק בעולם התרופות ישנם מוצרים בתחום זה.

בישראל פועלות חברות נוספות בתחום זה (אם כי לא בתחום ה-CAR) וביניהן קומפיוג'ן, קיורטק, וקסיל, אפרנת ואחרות. היום פרסמה חברת סיקאם הישראלית, שפועלת גם היא בתחום, כי היא עומדת להיכנס לשלב I של הניסויים הקליניים.

מניית קייט
 מניית קייט