צפו בגרף: נפט ב-50 דולר לחבית הולך לשנות את העולם

בארה"ב כבר מוכרים יותר משאיות ממכוניות פרטיות, ובבנק Berenberg מדברים על "הפיכת העולם למקום בטוח יותר"

עובד במתקן נפט / צילום: רויטרס
עובד במתקן נפט / צילום: רויטרס

מחירי הנפט לא מפסיקים לרדת, והיום (ד') יורד מחיר חבית מסוג ברנט מתחת ל-50 דולר לחבית לראשונה מאז אפריל 2009, בעוד הנפט מסוג WTI מאבד עוד כ-2% ל-47 דולר לחבית. הנפילה הדרמטית במחירי הנפט בחודשים האחרונים הולכת לשנות לחלוטין את פני הכלכלה הגלובלית, אם אכן המחירים יישארו ברמות אלה.

לפי סוכנות בלומברג, ניתן כבר לראות את ההשלכות בקרב צרכניות נפט גדולות כמו ארה"ב. כך, למשל, נרשם בדצמבר זינוק במכירות משאיות ולראשונה מאז 2005 נמכרו יותר משאיות ממכוניות פרטיות (בהתבסס על נתוני Ward’s Automotive Group).

הגרף הבא מתאר כיצד נפט ב-50 דולר לחבית ישנה את הצמיחה בכלכלות שונות בעולם:

השפעת נפילת הנפט על כלכלות בעולם
 השפעת נפילת הנפט על כלכלות בעולם

כפי שניתן לראות, הנפגעות העיקריות הן כמובן מפיקות הנפט ובראשן סעודיה, רוסיה, איחוד האמירויות ונורבגיה. הצרכניות הן המרוויחות הגדולות, בהובלת השווקים המתעוררים וארה"ב.

"הצניחה החדה ביותר במחירי הנפט מאז המיתון הגלובלי ב-2008 מעבירה את מוקדי הכוח מהמדינות האוטוקרטיות העשירות בנפט לעבר מתינות מתועשות הצורכות אותו בכמויות גדולות, וזה יכול להפוך את העולם למקום בטוח יותר", נטען בסקירה של בנק Berenberg.

רוב הווארת', אסטרטג בכיר ב-U.S. Bank Wealth Management, אומר לבלומברג כי מהפכת פצלי השמן בארה"ב בשילוב עם ירידה בביקושים לנפט באירופה ובאסיה בגלל ההאטה הכלכלית עשויים להמשיך להוריד את מחירי הנפט, כאשר ירידה מתחת ל-40 דולר לחבית "אינה משהו שלא בא בחשבון".

הכלכלן קנת רוגוף מאוניברסיטת הרווארד טוען כי "נפילת הנפט היא הסיפור הכי גדול של שנת 2015. זה שוק של פעם בדור ויהיו לכך השלכות אדירות".

אנליסט בבנק BNP פאריבה בפריז הוסיף כי "להערכתנו, מחירי הנפט יישארו נמוכים במחצית הראשונה של השנה". וולטר צימרמן, מנתח טכני ב-United-ICAP, מעריך שאם הנפט ישבור את רמת התמיכה ב-39 דולר לחבית, הוא יירד ל-30 דולר לחבית.

"איפה הנפט יעצור זו שאלה של רגש", אומר צימרמן, שחזה את הנפילה בנפט ב-2014. "זה לא קשור לשיקולי היצע מול ביקוש אז לבטח תהיה ירידה מוגזמת".