חברת מרדכי בנימין תימכר; 100 מ' ש' יוזרמו לקופת ההסדר

הרוכשת, שותפות של "עינב החץ" ו"ארגיל", מתחייבת להמשיך ולהעסיק 75% מהעובדים למשך שנה למרדכי בנימין חובות של כ-130 מיליון שקל

עבודות בכביש 1 / צילום: איל יצהר
עבודות בכביש 1 / צילום: איל יצהר

כחודש וחצי לאחר שחברת התשתיות מרדכי בנימין נקלעה להקפאת הליכים, אושרה מכירתה בשתי עסקאות שתמורתן הכוללת היא מעל ל-100 מיליון שקל. השופט עאטף עיילבוני מבית המשפט המחוזי בנצרת, אישר אמש (ד') את העסקאות אשר אמורות להביא להחזר רוב חובותיה של החברה. צו הקפאת ההליכים נותר בתוקף עד להשלמת העסקאות ועד לאישור הסדר הנושים שטרם גובש. בהתאם להחלטת השופט, חברת מרדכי בנימין עצמה תימכר ב-45 מיליון שקל, מתוכם 10 מיליון שקל ישולמו במזומן והיתרה ב-5 תשלומים חודשיים. הרוכשת, שותפות של "עינב החץ" ו"ארגיל", מתחייבת להמשיך ולהעסיק 75% מהעובדים למשך שנה אחת. עינב החץ עוסקת בעבודות תשתיות, ואילו ארגיל עוסקת בהובלות.

חלק נוסף בעסקה הוא מכירת מחצבה שהייתה בבעלות משפחת מרדכי, עד לא מכבר בעלת השליטה בחברת מרדכי בנימין. מאחר שלמשפחה הייתה ערבות אישית לחובות של החברה בסך של כ-50 מיליון שקל, הוכנסה גם המחצבה אל הליך הקפאת ההליכים. את המחצבה תרכוש חברת חולות לבנים של הקבלן יעקב אנגל, בסכום שעשוי להגיע לכ-50 מיליון שקל. 20 מיליון ישולמו במזומן ו-27.5 מיליון שקל בעוד כשנתיים, בכפוף להארכת חוזה החכירה של המחצבה לעשר שנים נוספות. אם יוארך החוזה במעל עשר שנים, יתווספו לסכום זה חצי מיליון שקל לכל שנה עד לסכום מקסימלי של 2.5 מיליון שקל. בנוסף מוותרת חולות לבנים על מחצית מתביעת החוב שלה נגד מרדכי בנימין בהיקף של כ-5 מיליון שקל, ויתור שערכו מוערך בכ-2 מיליון שקל. לסכומים אלו יש להוסיף כ-11 מיליון שקל, נכסים שהוחרגו במסגרת ההליך ויוקצו להשבת חובות לנושים. סה"כ תעמוד קופת הסדר הנושים על יותר מ-100 מיליון שקל מתוך 130 מיליון שקל חובות, ולפיכך, שיעור ההחזר, גם לנושים הלא מובטחים, צפוי להיות גבוה יחסית. "לאחר עבודה קשה ומאומצת הגענו למקסום מכירת נכסי החברה לטובת כלל הנושים והעובדים", מסר עו"ד רמי קוגן, המשמש כנאמן בהליך הקפאת ההליכים יחד עם ע ו"ד אלונה בומגרטן ממשרד נשיץ ברנדס אמיר.

לפני כחודש הובאה הצעה אחרת לבית המשפט למכירת החברה תמורת 38 מיליון שקל לחברת מגנזי (ללא המחצבה). ואולם, מאז הצטרפו מציעים נוספים ולאחר ההתמחרות הושגו הצעות אטרקטיביות יותר. השופט לקח חלקים משתי הצעות שונות ולמעשה "הרכיב" עסקה משתי ההצעות באופן שלדעתו יצר את הקומבינציה המשתלמות מבחינת קופת ההחזר לנושים. כעת נותר לגבש את הסדר הנושים בחברה בהתאם לסכומים המצויים, או העתידים להיות מצויים, בקופה.

באשר לעובדים, יש להבהיר כי עתידם של אותם 75% מהעובדים שהרוכשת הבטיחה להמשיך ולהעסיק, מובטח כאמור למשך שנה אחת בלבד. עם זאת, בחרו העובדים לתמוך בעסקה שביחס לנקודת המוצא הקשה של המו"מ נראית כהישג מבחינתם. "לאור ההישגים, העובדים מרוצים מאוד מהחלטת בית המשפט", מסר עו"ד אופיר רונן המייצג את העובדים. רונן הוסיף כי "קיימת התחייבות שתנאי השכר של העובדים יישמרו וייתכן שאף ישופרו", והדגיש כי "רוב העובדים שלא ימשיכו לעבוד אצל הרוכשת כבר מצאו תעסוקה אצל מעסיקים אחרים".