הבורסה שטסה ב-31% בשנה האחרונה - האם תמשיך לעלות?

בעוד מרבית השווקים המתעוררים מדשדשים במקרה הטוב, שוק המניות של הודו נסק ב-2014 ב-31% ■ מהם הגורמים לשינוי אחרי שנים חלשות שם, והאם המגמה צפויה להימשך למרות הסיכונים האורבים לכלכלה הענקית

ד"ר רג'ן / צילום: רויטרס
ד"ר רג'ן / צילום: רויטרס

משבר כלכלי ופיננסי ברוסיה, מיתון בברזיל, השווקים המתעוררים אינם מקום שמח במיוחד בימים אלו. מתחילת 2014 שוקי המניות של השווקים המתעוררים הניבו תשואה של 2.5% בלבד, במונחי מטבע מקומיים, תוך הצגת ביצועי חסר ביחס לשוקי הכלכלות המפותחות. יותר מכך, בגלל היחלשות המטבעות המרבית המדינות הללו, הרי במונחי דולר ארה"ב הניבו השווקים המתעוררים תשואה שלילית בגובה 4.6% בממוצע. שוק המניות הגלובלי בכלל, קרי שווקים מפותחים ומתעוררים יחד, טיפס ב-2.1% במונחי דולר ארה"ב.

אך בעוד מרבית השווקים המתעוררים מדשדשים במקרה הטוב, שוק המניות של הודו נסק בשנה החולפת ב-31% (ראו גרף בתחתית הכתבה). מדובר במגמה חדשה יחסית - עד לא מזמן נהגו המשקיעים לכלול את הודו בקבוצת ה-Fragile Five - חמש מדינות השווקים המתעוררים בעלות גירעונות כפולים ניכרים, אשר נחשבו למסוכנות באופן מיוחד. המטבע ההודי, הרופי, נחלש בכ-40% בשלוש שנים ושוק המניות היה חלש. הפסימיות שלטה.

אז מה השתנה בהודו? מספר דברים חשובים התרחשו במדינת הענק הזו מאז סוף 2013:

בספטמבר 2013 מונה נגיד חדש, אמין ביותר, לבנק המרכזי - ד"ר רג'ן, פרופסור למימון מאוניברסיטת שיקגו ולשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית (2003-2007).

נרשמה התייצבות במספר פרמטרים מקרו-כלכליים מרכזיים, ובהם הגירעון בחשבון השוטף שהצטצמם ל-1.3% מהתמ"ג מ-5.4% (ראו גרף בתחתית הכתבה).

בחודש מאי האחרון מפלגת ה-BJP, בראשות נרנדרה מודי, זכתה בנצחון סוחף בבחירות הכלליות. מודי, עם רקורד כמושל מדינת גוג'ראט, הבטיח לקדם רפורמות כלכליות מקיפות.

להערכתנו, קיים סיכוי, כי נראה המשך לביצועי היתר של השוק ההודי - אם כי צריך גם להכיר בכך שבמובנים מסוימים הסיכונים גדלו.

נכון לעכשיו, המומנטום של זרימת כספי השקעות הוא חיובי. משקיעים רבים רואים עתה את הודו כאחד השווקים המועדפים בקרב המשקים המתעוררים.

הסביבה המקרו-כלכלית היא יציבה. קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה של 6.4% בשנת 2015 (לאחר 5.6% ב-2014). בנוסף, הנפילה הדרמטית שנרשמה באחרונה במחיר הנפט, תייטיב עם הודו, שהיא יבואנית נטו של נפט - כולל עם הרופי.

הצניחה במחיר הנפט תייטיב גם עם האינפלציה, אשר עוד קודם לכן החלה להתמתן. עם רמת אינפלציה הנמוכה מהיעד של 6% שהציב הבנק המרכזי, קיים סיכוי שהריבית תתחיל לרדת בקרוב. הדבר יהיה חיובי עבור מחירי נכסים פיננסיים.

עם כל זאת, נראה כי גם הסיכונים גדלו - מחירי המניות אינם עוד זולים, כפי שהיו לפני 12 חודשים; והציפיות הגלומות בשוק, לגבי יישום הרפורמות הממשלתיות, הן אופטימיות בהרבה מבעבר. במקרה שהממשלה תאכזב בקידום המהלכים הכלכליים, שעליהם הכריזה, גם המשקיעים צפויים להתאכזב.

אפשר, כמובן, לאתר מניות מעניינות, ספציפיות, להשקעה בשוק ההודי. אך כיוון שהמומחיות הנדרשת לשם כך אינה מצויה אצל מרבית המשקיעים הבינלאומיים, עדיף, לדעתנו, להיחשף לשוק דרך קרן אינדקס, העוקבת אחר מדד שוק רחב - דוגמת INDA, הנסחרת בארה"ב ועוקבת אחר מדד MSCI India; או דרך קרן נאמנות בינלאומית, המנוהלת באופן אקטיבי בידי גוף המתמחה בשוק ההודי.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי, KCPS Clarity. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מה עשה מדד המניות
 מה עשה מדד המניות