נעילה חיובית באירופה; בורסת שוויץ צנחה 8.9%

בורסת טוקיו עלתה על רקע חולשת הין שדוחפת את מניות היצוא היפניות ■ הבנק המרכזי בשווייץ ביטל היום בצעד דרמטי את שער התקרה שהציב לפרנק השווייצרי מול האירו

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים, ביום דרמטי שנפתח עם הצעד של הבנק המרכזי של שוויץ, אשר ביטל היום בצעד דרמטי את שער התקרה שהציב לפרנק השווייצרי מול האירו.

באירופה נתן אתמול בית המשפט הגבוה לצדק "אור ירוק" לתוכנית של ה-ECB להכריז על מהלך הקלה כמותית נרחב. בית המשפט קבע כי תוכנית כזו לא תפגע באמנות השונות שנחתמו בין המדינות ובחוק.

הבנק המרכזי בשווייץ ביטל היום בצעד דרמטי את שער התקרה שהציב לפרנק השווייצרי מול האירו. בתגובה, נרשם זינוק של כ-12% בשער הפרנק מול הדולר. מוקדם יותר היום זינק ב-33%. בנוסף, הפחית הבנק המרכזי את הריבית על הפקדונות במדינה ל-0.75%- (מינוס). בספטמבר 2011 הבנק המרכזי קבע רצפה לפרנק השווייצרי בשער של 1.2 פרנק לאירו. בעקבות כך, המטבע המקומי נחלש משמעותית, וכעת כאמור, הגבלה זו מוסרת. המהלך של הבנק המרכזי היה מפתיע מאוד.

בהודעת הריבית מסר הבנק: "אמנם שער הפרנק עדיין גבוה, אך תמחור היתר שלו פחת מאז הצבת שער ריצפה למטבע. הכלכלה ניצלה את התקופה הזו כדי להסתגל למצב החדש".

באסיה הסתיים המסחר בעליות. בורסת טוקיו עלתה על רקע חולשת הין שדחפה את מניות היצוא היפניות.

הבנק המרכזי של הודו הפתיע היום והודיע על קיצוץ הריבית ב-0.25% לרמה של 7.75% במטרה לעודד את הצמיחה ועל רקע סימנים להאטה בקצב האינפלציה.

מחירי הנפט התאוששו אתמול וקטעו רצף ירידות של 3 ימים. החוזים על הנפט מסוג WTI ננעלו בעלייה של 5.6% ברמה של כ-48.5 דולר לחבית, בעוד החוזים על הנפט מסוג ברנט טיפסו בכ-4% לרמה של 48.7 דולר לחבית. היום שבים מחירי הנפט לרדת וחוזה ברנט רושם ירידה של 2.2% לרמה של 47.60 דולר לחבית.

בתחום המאקרו בארה"ב פורסמו אתמול נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש דצמבר, שהפתיעו עם ירידה של 0.9% לעומת שהצפי היה לעלייה של 0.2%. זאת על רקע צניחת מחירי הדלקים. ללא נתוני השימוש בדלקים ורכישת רכבים נרשמה ירידה של 0.3%.

כאמור מניות היצוא בטוקיו בלטו בעליות חדות. נציין את סוני וטויוטה מוטור. סופטבנק ריכזה עניין על רקע דיווחים כי החברה תשקיע באפליקציית המוניות הסינית Travice.