גם היום נמשכו העליות באירופה; הבורסות בשיא של 7 שנים

מדד Stoxx 600 זינק בכמעט 9% ב-7 ימי המסחר האחרונים - שיא שלא נראה מאז 2011

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה המשיכו לעלות היום (ו') ושוהות בשיא של 7 שנים לאור תוכנית ההקלה הכמותית שהשיק אתמול הבנק המרכזי האירופי. הבורסות השלימו את העלייה השבועית החדה ביותר מאז 2011. האירו ממשיך להתבוסס בשפל של 11 שנים מול הדולר (כ-1.128 דולרים לאירו).

מדד Stoxx Europe 600 טיפס 1.6% לאחר שקפץ אתמול ב-1.7%, בעוד תשואות האג"ח הממשלתיות של גרמניה, צרפת, ספרד ואיטליה יורדות לשפל היסטורי. המדד זינק בכ-9% ב-7 ימי המסחר האחרונים.

תשואות האג"ח ל-10 שנים של איטליה עומדות היום על כ-1.47% בלבד, ובספרד - 1.3%. בגרמניה, התשואות נסחרות סביב 0.417% ובצרפת 0.573%.

בגרמניה פורסם היום מדד מנהלי הרכש שמאותת על פתיחת שנה חזקה של כלכלת גרמניה ועלייה בביקושים הפנימיים. המדד לחודש ינואר עלה ל-52.6 נקודות מ-52 נק' בדצמבר, בעוד אנליסטים ציפו למדד של 52.4 נק'. בצרפת, לעומת זאת, מדד מנהלי הרכש ירד ל-49.5 נק' בינואר מ-49.7 נק' בחודש שעבר.

"הסקטור הפרטי בגרמניה פתח את שנת 2015 היטב", נמסר בהודעה של חברת Markit שפרסמה את הנתונים.

מבין המניות הבולטות בשוק, טלפוניקה עולה לאחר שחברת Hutchison Whampoa הודיעה כי היא מנהלת מו"מ בלעדי לרכישת O2, ספקית הסלולר של טלפוניקה הבריטית. היקף המיזוג מוערך בכ-15 מיליארד דולר.

פורטוגל טלקום מזנקת לאחר אישור עסקה למכירת נכסי Oi ב-7.4 מיליארד אירו לחברת אלטיס, כאשר פורטוגל טלקום היא בעלת מניות מיעוט ב-Oi.

אסיה בשיא של חודשיים

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות הודות להשקת תוכנית הקלה כמותית באירופה, שהקפיצה אמש גם את המדדים המובילים בוול סטריט. מדד MSCI עלה ב-0.9% לשיא של חודשיים. השבוע עלה המדד ב-2.6%.

הבנק המרכזי האירופי בראשות מריו דרגי הכריז אתמול על תוכנית לרכישת אג"ח ב-60 מיליארד אירו מדי חודש, החל ממארס ועד דצמבר 2016, במטרה להאיץ את קצב הצמיחה ולהוציא את גוש האירו מדפלציה. בעקבות כך, נחלש האירו לשפל של 11 שנים מול הדולר ומדדי המניות ברחבי העולם מזנקים.

בסין פורסם היום מדד מנהלי הרכש של HSBC לחודש דצמבר, שעלה מעט ל-49.8 נקודות מ-49.6 נק'. עדיין מדובר בהתכווצות בפעילות הכלכלית שכן המדד מתחת ל-50 נק'.

"השווקים באסיה עוקבים היום אחר הביצועים של ארה"ב ואירופה", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג השקעות ב-JP מורגן. "מדד מנהלי הרכש בסין לא מספק עידוד למשקיעים, אבל הוא יכול לרמז על כך שהבנק המרכזי בסין יוריד שוב את הריבית או יקל על הבנקים במהלך 3-6 החודשים הבאים".