נעילה חיובית בבורסות אירופה; בורסת יוון זינקה ב-11%

דיווח: יוון תציג תוכנית יצירתית לנושים שלה - במסגרתה תמיר את חובותיה באג"ח ■ בורסת אוסטרליה זינקה לאחר שהבנק המרכזי במדינה הוריד את הריבית ב-0.25% לשפל היסטורי של 2.25% ■ הנפט ממשיך לעלות

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה (ג') נחתם בעליות שערים, לאחר העליות החדות בוול סטריט אמש. מדד הדאקס טיפס לשיא היסטורי והבורסה ביוון זינקה בשיעור דו ספתי, ברקע לדיווחים לפיהן הממשלה החדשה תציג תוכנית חדשה לנושיה. המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות ברקע לנתון מאקרו, עליית מחירי הנפט ועונת הדוחות.

מניות הכרייה והאנרגיה מזנקות לאחר עלייה חדה במחירי הנפט אתמול. גם היום ממשיך מחיר הנפט לעלות וחוזה ברנט עולה ב-1.8% לרמה של 55.74 דולר לחבית. מניית BHP ביליטון עולה ב-3.8% ו-BP מזנקת בכ-4%.

הבורסה ביוון זינקה בכ-11% בצל הצהרות של שר האוצר היווני לפיהן הממשלה החדשה תציע תוכנית יצירתית להתמודדות עם החובות העצומים של יוון, במסגרתה היא תציע לנושיה להמיר חלק מהחוב שלה באג"ח חדשות. ע"פ הדיווחים בתקשורת הזרה, שר האוצר היווני אף נסוג מהדרישה לקצץ בחוב של המדינה

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות, מציין כי החלטת הבנק המרכזי באוסטרליה להפחית את שער ריבית הבסיס ב 0.25% לרמת שפל של 2.25% וההצהרה כי הדולר האוסטרלי נסחר ברמת שער הגבוהה מערכו עשויה לעודד מהלכים דומים בקרב מדינות נוספות הרואות בצעד "חומר תבערה" במלחמת המטבעות.

"במהלך צלילת מחירה של חבית נפט נמצא כי קיים יחס שערים חיובי השורר בין שער החליפין של האירו/דולר לבין מחיר חבית נפט. להערכתנו קורלציה חיובית זו עשויה לשמש סמן מקדים ולאותת על תיקון במחירי הדלקים עם התחזקות האירו והנסיקה אל מעל לרמת ה-1.18 דולר לאירו", אומר פריימן.

יום המסחר בבורסות אסיה (ג') ננעל במגמה מעורבת, לאחר העליות החדות בוול סטריט אמש. בורסת אוסטרליה זינקה לשיא של 7 שנים לאחר שהבנק המרכזי במדינה הוריד את הריבית ב-0.25% לשפל היסטורי של 2.25%.

יום מסחר תנודתי בוול סטריט (ב') ננעל כאמור בעליות שערים במדדים, לאחר פרסום מדד ISM ונתוני מאקרו נוספים. גם הדוחות הכספיים שממשיכות החברות לפרסם השפיעו על המסחר.

באירופה, החשש המרכזי הוא מפני ממשלת השמאל החדשה ביוון. אתמול פנתה הממשלה לבנק המרכזי האירופי וביקשה כי ימשיך להזרים כספים לבנקים הדועכים של המדינה. ראש ממשלת יוון אף ציין כי בכוונת הממשלה להגיע להסכם עם הנושים לכל היותר עד חודש מאי השנה. זאת, חרף הצהרותיה של קאנלצרית גרמניה אנגלה מרקל, שאמרה כי אין סיבה לקצץ בחובות של יוון.

משקיע האג"ח המפורסם ביל גרוס מכנה את תוכניתו של הבנק המרכזי האירופי לקנות אג"ח של מדינות אירו בהיקף 60 מיליארד אירו בחודש עד ספטמבר 2016 כדי להפיח חיים בכלכלה האירופית "מעט מדי ומאוחר מדי". גרוס, שייסד את פימקו, חברת קרנות האג"ח מקליפורניה שהיא הגדולה מסוגה בעולם, ופרש ממנה בשנה שעברה, אמר שהוא מאמין שלנשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, אין ברירה אלא להמשיך בגרסה שלו של הקלה מוניטרית כמותית - אך הצלחתה של התוכנית הועמדה בסימן שאלה מפני שלדראגי לקח כה הרבה זמן ליישם את התוכנית, שתושק רק בחודש הבא.

גרוס אמר ל"פייננשל טיימס": "לדראגי אין ברירה, אבל התוכנית מגיעה באיחור רב מדי. זו תהיה הבעיה שלו". לדבריו, העיכוב והירידה בשערי הריבית בכל אירופה מעלים את השאלה למי ילוו הבנקים - שהם ערוץ ההפצה בתיאוריה של ההקלה הכמותית לכלכלה הריאלית - את הכסף.

בסיאול רשמה מניית קיה מוטור ירידה של 2% לאחר שדיווחה על ירידה של 1.8% במכירות בינואר 2015 לעומת החודש המקביל אשתקד.