רומן רוסי - הסוף? אזרחים מערביים נוטשים את רוסיה

בניכוי מספר האנשים שנמלטו ממזרח אוקראינה לרוסיה בשל המלחמה, צנח בחודש שעבר מספר הזרים השוהים ברוסיה ב-417 אלף לעומת ינואר אשתקד - ירידה של 4.7%

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

אזרחים זרים נוטשים את רוסיה במספרים חסרי תקדים. מגמה זו ממחישה את עומק בידודה הבינלאומי של המדינה כתוצאה מעימותיה עם המערב, ואת עומק המשבר הכלכלי הפוקד אותה. בניכוי מספר האנשים שנמלטו ממזרח אוקראינה לרוסיה בשל המלחמה, צנח בחודש שעבר מספר הזרים השוהים ברוסיה ב-417 אלף לעומת ינואר אשתקד - ירידה של 4.7%, על פי נתוני הממשלה.

עקב הידרדרות היחסים בין מוסקבה לבין אירופה וארה"ב על רקע הסכסוך באוקראינה, נרשמו ירידות חדות של יותר משליש במספר אזרחיהן של כמה מדינות מערביות ברוסיה. הירידות התלולות ביותר נרשמו במספרם של אזרחים ממדינות שנמנו בעבר עם המשקיעים הזרים הגדולים ביותר ברוסיה.

לדברי שירות ההגירה הפדרלי (FMS), התכווץ מספר הגרמנים במדינה ל-240,113 - ירידה של 31% לעומת ינואר 2014. באותה התקופה, צנח מספר האמריקאים ברוסיה ב-36%, של הבריטים ב-38% ושל הספרדים ב-41%.

הבריחה ההמונית נובעת מהצפי הכלכלי המידרדר ברוסיה, שנפגעה קשות מהסנקציות שהטיל עליה המערב בגין סיפוח חצי האי קרים ומעורבותה בלחימה במזרח אוקראינה. כלכלת רוסיה נפגעה גם מהירידה התלולה במחיר הנפט, אחד ממוצרי הייצוא העיקריים של המדינה. ב-12 החודשים האחרונים איבד הרובל יותר מ-40% מערכו לעומת הדולר, והשנה צפויה כלכלת רוסיה להתכווץ ב-4.5%. התכווצות זו תפגע הן בחברות המערביות הפועלות ברוסיה והן במגזר התאגידי הרוסי.

הנתונים שמפרסמת רוסיה מעורפלים מכדי שניתן יהיה לבצע פילוח ברור של זהות הבורחים מהמדינה ושל סיבות עזיבתם, מכיוון שנתוני FMS כוללים גם תיירים וזרים שמגיעים לביקורים פרטיים, בנוסף לזרים שמגיעים לרוסיה לעשות עסקים או לעבוד, וכן אזרחים רוסים שחיים בחו"ל ומגיעים לביקור מולדת. מקורות עסקיים ציינו כי נתוני FMS מאששים ראיות שמצביעות על נטישת בעלי תפקידי ניהול בחברות מערביות ברוסיה.

"חברות מנסות לצמצם ככל שניתן את מספר נציגיהן ברוסיה כדי לקצץ עלויות", אמר ינס בוהלמן, סגן ראש לשכת המסחר הגרמנית ברוסיה. "המגמה הזאת הייתה קיימת במידה מסוימת גם בעבר, אך התחזקה מאוד בסוף 2014 ובתחילת השנה הנוכחית". לדברי הלשכה, ירד מספר החברות הגרמניות ברוסיה ועמד על 6,000 בסוף 2014, לעומת 6,167 בשלהי 2013.

רוסיה מאבדת במהירות גם את כוח המשיכה שלה בקרב אזרחי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר. על פי נתוני FMS, צנח מספר אזרחי אוזבקיסטן - המקור הגדול ביותר של מהגרי עבודה לרוסיה - ביותר מ-100 אלף בשנה האחרונה. מספר הכניסות ממדינות כמו טג'יקיסטן ירד באופן דרמטי במהלך 2014.

פעילים לזכויות המהגרים ומומחים בתחום ההגירה מציינים את השחיקה בערך הרובל ואת המגבלות החדשות על תעסוקת מהגרים כסיבות העיקריות להתכווצות במספר המהגרים. להערכתם, תמשיך הבריחה ההמונית לצבור תאוצה בחודשים הבאים, ובקרוב תאבד רוסיה את מעמדה כאחד ממוקדי המשיכה הגדולים ביותר בעולם למהגרי עבודה.

למעט העלייה במספר האוקראיניים, נרשמו עליות רק במספר אזרחי בלרוס - אחת מבנות בריתה האיתנות ביותר של רוסיה - ובמספרם של אזרחי סין, המדינה שבה תולה מוסקבה את התקווה הגדולה ביותר לקיזוז הסנקציות המערביות.