נעילה מעורבת בבורסה; אופקו זינקה 6%, טבע ירדה 2.2%

המסחר באירופה ובוול סטריט מתנהל בירידות ברקע המשבר היווני ■ יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "אנחנו מעריכים כי בסופו של דבר יימצא פתרון ליוון וגם במידה שלא, המערכת הבנקאית האירופאית תוכל להתמודד"

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א (ב') נחתם במגמה מעורבת, ברקע למגמה השלילית בוול סטריט ובבורסות אירופה, בצל החשש שמא יוון ניצבת בפני פרישה מהאיחוד האירופי. מניות האנרגיה בלטו במסחר לאור התאוששות מחירי הנפט בעוד בשוק האג"ח נרשמו עליות קלות באג"ח הממשלתיות הארוכות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקולים של הוועדה המוניטארית בישיבתה האחרונה בה הוחלט על השארת הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.25%. ההחלטה התקבלה פה אחד. הוועדה דנה בהרחבה בסביבת האינפלציה הנמוכה, ובפרט בכך שקצב האינפלציה השנתי שלילי והציפיות לאינפלציה לשנה מהגורמים השונים נמצאות מתחת ליעד. לפי הערכתם של מרבית חברי הוועדה, הירידה בקצב האינפלציה נובעת בעיקרה מגורמים בעלי אופי חד-פעמי, ובראשם הירידה במחירי הסחורות העולמיים, במיוחד מחירי הנפט. עוד העריכו חברי הוועדה כי קצב האינפלציה ימשיך להימצא בחודשים הקרובים מתחת לגבול התחתון של היעד (1%-3%), הן בשל הגורמים העולמיים הנזכרים והן עקב הפחתות חד-פעמיות וצפויות בתעריפי החשמל והמים.

"השבוע הקרוב יהיה סוג של מבחן עבור אירופה, כאשר ההידרדרות הפיננסית של יווון עשויה לגרור את השווקים לירידות שערים", כך מעריך יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, בסקירתו השבועית. חברון מציין כי "אומנם אנחנו מעריכים כי בסופו של דבר יימצא פתרון ליוון וגם במידה שלא, המערכת הבנקאית האירופאית תוכל להתמודד. הבנק המרכזי האירופאי מציף את השווקים בנזילות ויהיה מוכן להגביר אותה במקרה של זעזוע במערכת הפיננסית. אנחנו לא חוזרים ל-2010 אבל בהחלט ייתכן תיקון באירופה. דעתנו על השוק האירופאי לא השתנתה והוא עדיין אחד השווקים המעניינים ביותר להשקעה בשנת 2015, עם זאת נראה כי האיום מצד יוון וגם המשבר ברוסיה, שעדיין מצוי בהתהוות, עשויים 'לנער' שם מעט את השווקים".

לדברי דודי רזניק, מנהל מחקר איגרות חוב בבנק לאומי, עיקר עליית התשואות באג"ח הממשלתיות נרשמה בשבוע האחרון באפיק השקלי הלא צמוד, ונבעה מעלייה מחודש בציפיות האינפלציוניות במרבית העולם המפותח. לעלייה בציפיות האינפלציוניות תרם זינוק של 17% שנרשם במחיר הנפט הגולמי מאז השפל של ה-29 בינואר. רזניק מאמין כי קטנה האפשרות להפחתת ריבית נוספת, אולם להערכתו מהלך עליית התשואות באג"ח הממשלתיות בשבוע האחרון הוא בעיקר תיקון טכני למהלך ירידת התשואות המאוד משמעותי בחודש האחרון, וייתכן שנראה את התשואות חוזרות ויורדות בתום התיקון.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס לא מוותר. בנאומו בפני הפרלמנט היווני הציג אתמול והבוקר (ב') את התוכנית הכלכלית שלו, כשברקע מחלוקת חריפה בין יוון לגרמניה. ציפראס ממשיך בינתיים את הקו הברור שלו ממערכת הבחירות ואמר כי "תוכנית הצנע הסתיימה. אנחנו לא נוותר על הריבונות של יוון. אנחנו נגיע לאיזון אבל אין צורך באמצעים מוגזמים שמביאים סבל רב לעם היווני ואינם נחוצים".

"תוכנית החילוץ נכשלה. אני רוצה לשוב ולהדגיש שאנחנו לא מקיימים מו"מ מכל סוג שהוא", אמר ציפראס.

בזק וטבע בלטו בירידות חדות ומנגד אבנר , ישראמקו ודלק קידוחים רשמו עליות חדות ברקע עליית מחירי הנפט.

לקראת פרסום דוחות כיל ביום שלישי הקרוב לאחר סיום המסחר בוול סטריט מעריכים כלכלני ירושלים ברוקראז' כי החברה תציג הכנסות של כ-1.345 מיליארד דולר ורווח נקי של 125 מיליון דולר. האנליסט יונתן קרייזמן מציין כי "התסריט אליו אנחנו שומעים בשבוע אחרון, לפיו הסינים לא יחתמו על חוזה ב-2015 הוא לא פחות מרעידת אדמה בשוק האשלג. מנגד, חזרה אפשרית של ההודים לייבא כ-5 מיליון טון בשנה עשויה להיות התפתחות מעניינת מאוד, אם יכולת לקזז מהחולשה בכמויות המכירה בסין, אם אכן תהיה כזאת".