בורסות אירופה ננעלו בירידות על רקע המשבר ביוון

ראש ממשלת יוון: "תוכנית החילוץ נכשלה. אני רוצה לשוב ולהדגיש שאנחנו לא מקיימים מו"מ מכל סוג שהוא" ■ אתמול דווח בסין כי העודף במאזן המסחרי זינק לשיא היסטורי של 60 מיליארד דולר בינואר

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים, על רקע המתיחות מול יוון ורוסיה.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס לא מוותר. בנאומו בפני הפרלמנט היווני הציג אתמול והבוקר (ב') את התוכנית הכלכלית שלו, כשברקע מחלוקת חריפה בין יוון לגרמניה.

ציפראס ממשיך בינתיים את הקו הברור שלו ממערכת הבחירות ואמר כי "תוכנית הצנע הסתיימה. אנחנו לא נוותר על הריבונות של יוון. אנחנו נגיע לאיזון אבל אין צורך באמצעים מוגזמים שמביאים סבל רב לעם היווני ואינם נחוצים".

"תוכנית החילוץ נכשלה. אני רוצה לשוב ולהדגיש שאנחנו לא מקיימים מו"מ מכל סוג שהוא", אמר ציפראס. עוד אמר כי יוון זקוקה להלוואת גישור ל-15 ימים במטרה להישאר נזילה.

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירתם השבועית כי בשבוע החולף לראשונה מזה כמה שבועות הביצועים של המניות בארה"ב היו טובים יותר מאלה באירופה, אך מתחילת השנה האירופאים עדיין מובילים. גם ההמלצה שלנו נשארת להמשיך לפזר את תיק המניות בחו"ל גם מחוץ לארה"ב, בין היתר לאירופה (לפחות משקל שוק של כ-25% מהחלק החו"לי), יפן ומזרח אסיה.

יום המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו חשובים בארה"ב ביום שישי ואתמול בסין.

אתמול דווח בסין כי העודף במאזן המסחרי זינק לשיא היסטורי של 60 מיליארד דולר בינואר, על רקע ירידת מחירי הסחורות וביקושים מקומיים חלשים יחסית. היבוא לסין הצטמק ב-19.9% לעומת חודש ינואר 2014, הירידה החדה ביותר ב-5 השנים האחרונות. זאת לעומת צפי כלכלנים לירידה של 3.2% בלבד. היצוא מסין הצטמק ב-3.3% בחודש שעבר.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "יוון כבר רגל וחצי מחוץ לאיחוד האירופי. במהלך השבוע האחרון שר האוצר של יוון החל במסע שכנוע ברחבי אירופה במטרה אחת (לעשות מה שהטייקונים בארץ עושים) - לבצע תספורת, כלומר, למחוק חובות. בד בבד סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האג"ח של המדינה לרמת אג"ח זבל (B-) ובכך מבטלת את השימוש של בנקים יוונים באג"ח ממשלתי כבטוחה. לאור ההתפתחויות האחרונות, הסכנה בפרישה של עוד כמה חברות (ספרד ופורטוגל) אינה עומדת על הפרק ולכן היציאה של יוון מהגוש מתפרשת ע"י השוק כצעד כלכלי חיובי".

בטוקיו רשמה מניית ניקון ירידה של 4% וסוני נחלשה בכ-3%. בסיאול רשמה מניית יונדאי מוטור ירידה של 4.3%.