אפוקליפסה עכשיו? 12 דרכים אפשריות לסוף העולם

מה הסיכויים שהאנושות תיהרס על ידי התפרצות וולקנית אימתנית, שאסטרואיד ענק יתנגש בכדור הארץ או שרובוטים ישתלטו על בני האדם? ■ דוח חדש של חוקרים מאונ' אוקספורד מעריך באופן מדעי הסיכונים הגדולים ביותר

וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock
וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock

משחר ההיסטוריה האנושית אנשים חשבו על קטסטרופות ואסונות יום הדין שיכולים להשמיד את המין האנושי. כעת קיבלנו הערכה מדעית רצינית ראשונה של הסיכונים הגדולים ביותר שבפנינו, באדיבות צוות חוקרים מ"מכון עתיד האנושות" ו"קרן האתגרים העולמיים" באוניברסיטת אוקספורד הבריטית.

הציביליזציה כבר הסתיימה הרבה מאוד פעמים בספרות הבדיונית, אך הממשלות התעלמו כמעט לחלוטין מהתחום הזה. "הופתענו להיווכח שאף אחד אחר לא גיבש רשימה של סיכונים עולמיים עם אימפקט שאפשר להגדיר כ'אינסופי'", אומר אחד מכותבי הדוח, דניס פמלין מקרן האתגרים העולמיים. "אנחנו לא רוצים שיאשימו אותנו בזריעת פחד, אבל אנחנו רוצים לגרום למקבלי ההחלטות לדבר על זה".

הדוח עצמו מנוסח כך: "זוהי הערכה מדעית של אפשרות כליה ואבדון, בהחלט, אבל זוהי יותר קריאה לפעולה בהתבסס על ההנחה שהאנושות יכולה להתייצב בפני אתגרים ולהפוך אותם להזדמנויות. אנחנו ניצבים בפני האתגרים הגדולים ביותר אולי אי פעם, והתגובה שלנו צריכה להתאים לכך באמצעות שיתוף פעולה עולמי בדרכים חדשות וחדשניות".

יש, כמובן, מקום לוויכוח על הסיכונים שהוכנסו לרשימה או לא נכללו בה. אפשר להוסיף התפרצות אדירה של קרינה מהחלל, או כתוצאה מהתפרצות על פני השמש או מהתפרצות של קרני גאמה מכוכב מתפוצץ בגלקסיה שלנו. אפשר להוסיף גם איום בנוסח מדע בדיוני של ציביליזציה זרה שפולשת אלינו, או משגרת מסר מערער מכוכב שאינו במערכת השמש. נראה כי שני הסיכונים הללו סבירים יותר מהתפרצות וולקנית אדירה על כדור הארץ.

אבל 12 הסיכונים שכלולים בדוח מספיקים בהחלט בתור התחלה. חלק מהאיומים הקיומיים הם "חיצוניים" או אקסוגניים, כלומר נובעים מאירועים שאינם בשליטתנו, כמו מכת אסטרואיד. רוב האיומים נובעים מהתפתחות כלכלית וטכנולוגית אנושית. שלושה מהם - ביולוגיה סינתטית, ננוטכנולוגיה ובינה מלאכותית - נובעים מטכנולוגיות של שימוש כפול, שמבטיחות יתרונות גדולים לחברה, כולל צמצום סיכונים אחרים כמו שינויי אקלים ומגיפות - אבל עלולות להשתבש בצורה איומה.

הערכת הסיכונים מסובכת מאוד בגלל השפעות הגומלין ביניהם, והסבירויות שניתנות בדוח הן שמרניות מאוד. לדוגמה, התחממות עולמית קיצונית יכולה להצית קריסה אקולוגית ואובדן של משילות עולמית.

עורכי הדוח אינם מנסים לאסוף יחדיו את כל הסיכונים ולהגיע לסבירות כוללת לקץ הציביליזציה בעוד, נניח, 100 שנה, אבל סטיוארט ארמסטרונג ממכון עתיד האנושות באוקספורד אומר: "הסתברות נמוכה מ-5% לסיכון היכחדות האנושות היא הערכה אופטימית מאוד". הנה הרשימה:

השלכות לא ידועות

קטגוריה כוללנית לכיסוי כל הלא ידוע שלא ידוע - ריכוז כל הסיכונים שלא חשבנו עליהם או שהם נראים מגוחכים כל אחד בנפרד (כמו שיגור איתותים לציביליזציות רחוקות שמושכים תשומת לב קטלנית של חוצנים). ביחד הם מייצגים איום אפוקליפטי משמעותי.

הסתברות: 0.1%

פגיעת אסטרואיד

אסטרואיד ברוחב של 5 ק"מ לפחות - גדול דיו כדי לסיים את הציביליזציה, אם לא למחוק חיים אנושיים - פוגע בכדור הארץ מדי 20 מיליון שנה. מצד שני, התוכניות למפות אובייקטים מסוכנים כאלו מתקדמות, ואם תהיה התרעה מספיקה, מאמץ מתואם של מעצמות החלל בעולם עשוי להצליח לגרום לאסטרואיד לסטות ממסלול ההתנגשות ולחלוף על פני כדור הארץ.

הסתברות: 0.00013%

בינה מלאכותית

AI היא האיום האפוקליפטי המסוקר והפופולרי ביותר בעולם כעת, אך איש אינו יודע אם יש סיכון אמיתי של אינטליגנציה קיצונית של מכונה שתשתלט על העולם ותטאטא את בני האדם מדרכה. לכן, צוות המחקר העניק לתרחיש הזה טווח הסתברות רחב מאוד.

הסתברות: 0% עד 10%

סופר-וולקנו (התפרצות-על געשית)

התפרצות שתשליך לאטמוספירה אלפי קמ"ק (קילומטרים קובייתיים) של אפר - הרבה יותר מכל מה שאירע בהיסטוריה האנושית - עלולה להוביל ל"חורף וולקני" עם אפקט דומה למלחמה גרעינית או פגיעת אסטרואיד. אירועים כאלו ידועים מההיסטוריה כקטלניים במיוחד. גם עם הטכנולוגיה המודרנית איננו יכולים לעשות הרבה כדי למנוע את האפקט הוולקני הזה.

הסתברות: 0.00003%

קריסה אקולוגית (סביבתית)

קריסה מלאה של ה-ecosystem העולמי, כאשר כדור הארץ לא יוכל עוד לתמוך באוכלוסייה של מיליארדים, היא אחד הסיכונים המורכבים ביותר במחקר הנוכחי. מאחר שכה הרבה תרחישים הם בחזקת לא ידועים, צוות החוקרים אינו מעניק כאן אפילו הסתברות.

הסתברות: לא ידועה

משילות עולמית גרועה

האסון הזה כרוך בניהול כושל של עניינים גלובליים עד כדי כך שהוא הסיבה העיקרית לקריסת ציביליזציה (ולא תגובה משנית לאסונות אחרים). דוגמה אחת יכולה להיות עלייתה של רודנות עולמית חסרת כישורים ומושחתת לחלוטין. גם כאן אי אפשר לחשב הסתברות.

הסתברות: לא ידועה

קריסת מערכות עולמית

פירוש הדבר הוא קריסה כלכלית ו/או חברתית, כולל אי שקט אזרחי והתפוררות של חוק וסדר באופן שיהפוך את המשך החיים הציביליים על פני כדור הארץ לבלתי אפשריים. גם כאן יש יותר מדי גורמים לא ידועים מכדי לחשב הסתברות.

הסתברות: לא ידועה

שינוי אקלימי קיצוני

המודל המקובל של שינוי אקלימי שנובע מפעילות אנושית (הוספת פחמן דו-חמצני לאטמוספירה) מתמקד בתוצאה הצפויה: התחממות גלובלית של עד 4 מעלות צלזיוס. אבל יש סיכונים של מעגלי משוב, כמו שחרור מתאן משכבת הקרחונים הארקטיים, שיעלו את הטמפרטורה ב-6 מעלות ויותר. מוות מאסיבי כתוצאה מרעב ותסיסה חברתית יוביל לקריסת הציביליזציה.

הסתברות: 0.01%.

מלחמה גרעינית

מלחמה גרעינית בין ארה"ב לרוסיה הייתה החשש האפוקליפטי הגדול ביותר במחצית השנייה של המאה ה-20. האיום צומצם בינתיים אולי, אבל עם שפע כלי הנשק הגרעיניים בעולם כיום, יש עדיין סיכון של עימות רציני מספיק כדי לגרום "חורף גרעיני", כלומר ענני עשן שיסתירו את אור השמש במשך חודשים רבים. זה עלול לסיים את הציביליציה שלנו גם בלי קשר לנזק הישיר של פצצות הגרעין.

הסתברות: 0.005%.

מגיפה עולמית

מחלה אפוקליפטית תשלב מגפה חשוכת מרפא (כמו אבולה), קטלנות (כמו כלבת), הידבקות קיצונית (כמו הצטננות) ותקופת דגירה ארוכה (כמו איידס/HIV). אם וירוס כזה יתפשט בעולם לפני שאנשים יהיו מודעים לסכנה, מערכת הבריאות העולמית תצטרך לפעול במהירות חסרת תקדים כדי להציל את המין האנושי.

הסתברות: 0.0001%

ביולוגיה סינתטית

הנדסה גנטית של סופר-אורגניזמים חדשים יכולה להיטיב מאוד עם המין האנושי, אך היא עלולה גם לגרום לטעויות איומות, כמו שחרור אקראי או מכוון (מלחמה ביולוגית) של גן הרסני נגד בני אדם או מערכת חיונית של הסביבה. התוצאה עלולה להיות גרועה יותר ממגיפה טבעית קטלנית.

הסתברות: 0.01%

ננוטכנולוגיה

ייצור אולטרה-מדויק בקנה מידה של אטומים יוכל ליצור חומרים על תכונות חדשות נהדרות, אך גם שמישות לדורות חדשים של כלי נשק מפחידים. ישנו גם תרחיש "אפור דביק" שבו מכונות-ננו ישכפלו את עצמן וישתלטו על כדור הארץ.

הסתברות: 0.01%