ב-2016 מנהלי נכסים ירוויחו יותר מבנקאי השקעות

הכנסות בנקאות ההשקעות ירדו בשנים האחרונות ושכר עובדי התעשייה צנח

ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock
ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock

מנהלי נכסים צפויים להרוויח יותר מבנקאי השקעות ב-2016, לפי מחקר חדש שמדגים איך משקל הכובד משתנה בשוקי ההון העולמיים אחרי המשבר הפיננסי.

עלות התגמול לעובד ממוצע, אומדן לא מדויק אך קבוע של השכר לעובד, בבנקי ההשקעות העולמיים צנחה ב-25% משנת 2006 עד שנת 2014, לסך של 288,000 דולר, לפי ניתוח חדש של מכון המחקר ניו פייננשל.

לעומת זאת, התגמול הממוצע לעובד בחברת ניהול נכסים עולמית עלה באותה תקופה ב-22% לסך של 263,000 דולר. אם המגמה הזו תימשך, 2016 תהיה השנה שבה יעקוף שכר מנהלי נכסים את שכר בנקאי ההשקעות.

הנתח מצטמצם

מייסד ומנכ"ל ניו פייננשל הסביר כך את הממצאים של המכון שלו: "בנקאי השקעות מקבלים נתח מצטמצם מעוגה מצטמצמת. מנהלי נכסים פיננסיים מקבלים נתח קבוע מעוגה שהולכת וגדלה".

הכנסות בנקאות ההשקעות ירדו בשנים האחרונות כאשר רגולציה חדשה הגבילה את יכולת הבנקים לסחור בניירות ערך עבור עצמם (נוסטרו) ואילצה אותם להחזיק יותר יתרות הון. שכרם של עובדי התעשייה הזו צנח מכמחצית מההכנסות שלהם בחמש השנים שלפני המשבר, לכ-40% מההכנסות שלהם מאז המשבר של 2008.

כאשר בנקים מרכזיים הזרימו כספים למערכת הפיננסית העולמית בחמש השנים האחרונות, מחירי הנכסים עלו לשיאים חדשים והתנודתיות בשווקים פחת בדרך כלל.

כל זה ניפח את ערך הנכסים שמנוהלים על ידי מנהלי התיקים, שהעמלות שלהם מבוססות על ערך הנכסים שהם מנהלים.

בהתחשב בגודל התגמולים שהם מקבלים, מנהלי כספים שתוקפים את תגמול מנכ"לי החברות שבהן הם משקיעים עלולים להיות מותקפים בעצמם מאותה סיבה, אמר מנהל מכון המחקר ניו פייננשל.

לדבריו, "אחת הסיבות לכך שמנהלי כספים לא רוצים להקים רעש גדול מדי בנושא שכר הבכירים היא השכר שהם עצמם מקבלים".

אנדרו בריץ', מנהל תחום בנקאות ההשקעות וניהול הנכסים בחברת השמת כוח האדם פייג'גרופ, אמר שבשנתיים האחרונות, המעבר מבנקאות השקעות לחברת ניהול נכסים כמו קרנות נאמנות או תיקי השקעות הוא בחירה פופולרית יותר ויותר. "ברמה הנמוכה, הכישורים הם בהחלט דומים בשני התחומים. אני מדבר על אנליסטים ומנהלים זוטרים", הוא אמר.

אקוויטי פרטי יותר מעניין

ריצ'רד הור, מנהל תחום השירותים הפיננסיים בחברת השמת העובדים הבריטית גודמן מייסון, אמר שבנקאי השקעות שהועסקו במחלקות ייעוץ במיזוגים ורכישות חושבים כיום שאקוויטי פרטי הוא תחום מעניין יותר, מפני שיש בו הון עצמי שמושקע בעסקאות. לדבריו, כמה בנקאים מוכנים לוותר על חלק משכר הבסיס שלהם בחברות ההשקעות הפרטיות הללו, בתמורה לאפשרויות לקבל הטבות ובונוסים גדולים בהרבה מאלו שהרגולטורים מוכנים לאפשר לבנקאי השקעות.