חברת ההשקעות DBSI תשקיע 40 מ' ש' במניות כפרית

יוסי בן שלום, מ-DBSI: "הגענו אליהם במקרה, אך מצאנו חברה שמנוהלת היטב עם אנשים שהרגשנו איתם בנוח" ■ תקבל אופציה להגדיל החזקותיה ל-24.5%

חברת התעשייה כפרית, שבשליטת קיבוץ כפר עזה, הודיעה היום על כניסת משקיע חדש לחברה, שיזרים לה עד 47 מיליון שקל. החברה אמנם לא דיווחה מיהו המשקיע, אך ל"גלובס" נודע שמדובר בחברת ההשקעות DBSI של יוסי בן שלום וברק דותן.

במסגרת ההשקעה יוקצו ל-DBSI כ-3.1 מיליון מניות כפרית (כ-14.5% מהון המניות של החברה) תמורת 40 מיליון שקל. מחיר המניה בעסקה יהיה 13 שקל, נמוך ב-12% ממחיר הנעילה אתמול. בנוסף, DBSI תקבל אופציה לרכישת 2.8 מיליון מניות נוספות שיביאו אותה להחזקה של 24.5% בכפרית, במחיר של 14.25 שקל למניה שגבוה מעט ממחיר השוק. תמורת מימוש האופציה תשלם DBSI לכפרית 7 מיליון שקל.

כפרית, שנסחרת בשווי 261 מיליון שקל, עוסקת בייצור של תרכיזים שמשמשים כחומר גלם לתעשיית הפלסטיק. "זו חברה טובה שנמצאת מתחת לרדאר. הגענו אליהם במקרה, אבל מצאנו חברה שמנוהלת היטב, עם אנשים שהרגשנו איתם בנוח", אמר היום בן שלום ל"גלובס". "כפרית צומחת יפה, היא מנוהלת עצמאית למרות שהיא בשליטת הקיבוץ, והיא עשתה בשנים האחרונות מהלך מוצלח מאוד של יציאה לחו"ל - רכישת מפעלים בגרמניה, סין וקנדה.

"מצאנו בכפרית חברה עם היקף מכירות יפה, ניהול טוב, טכנולוגיה, ומוטת-ייצוא", הוסיף בן שלום. "אחרי שמכרנו את סימטרון (חברת טכנולוגיה ש-DBSI שלטה בה, ש' ח' ו), רוב הפעילות שלנו היא בישראל ורצינו חברה ייצואנית". לדבריו, כפרית כבר הצליחה בעבר בביצוע רכישות והסכום שיוזרם לה במסגרת ההשקעה "ייתן לה רוח גבית בעניין הזה" והיא תוכל לבצע רכישות נוספות. בקופת כפרית היו בסוף הרבעון השלישי 24.5 מיליון שקל.

ומה לגבי הדיסקאונט לעומת מחיר המניה בשוק?

"זו עסקה במחיר הוגן לשני הצדדים. המו"מ לקח זמן, ומחיר המניה עלה עם הזמן במחזורים נמוכים. המחיר זז לנו תוך כדי התהליך, אבל המחיר שנקבע בעסקה קרוב למחיר המניה בעת שהתחלנו לדבר איתם".

"עמד יפה בצוק איתן"

בניגוד לחברות אחרות בהן DBSI היא בעלת השליטה (ביניהן, למשל, שגריר, פוינטר וטלדור), במקרה זה היא תהיה בעלת מניות מיעוט. "זו עמדה שנצטרך להתרגל אליה, אבל בכל מקרה נהיה בעמדה שננסה להשפיע בה, ואני מניח שנשב בדירקטוריון", אומר בן-שלום. היו"ר הנוכחי של כפרית הוא רם בלינקוב, לשעבר מנכ"ל הוט והממונה על התקציבים במשרד האוצר, ועליו אומר בן-שלום "יש לחברה יו"ר ראוי שעושה עבודה נהדרת ואין סיבה להפריע לו. הוא יישאר בתפקידו ואנחנו נהיה שם לעזור".

העסקה כפופה לאישור בעלי המניות של כפרית, מה שלא אמור להוות בעיה משום שהקיבוץ תומך במהלך ומהווה רוב. עוד אישור שנדרש הוא של הבנקים - הפועלים, מזרחי-טפחות ומרכנתיל דיסקונט - שלהם הוענק שיעבוד על הון החברה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הכנסות כפרית צמחו ב-4.5% ל-549 מיליון שקל, והרווח המיוחס לבעלי המניות גדל ב-5.1% ל-22.7 מיליון שקל. החברה מעסיקה 400 עובדים, מתוכם 160 בישראל. "המפעל בכפר עזה עמד יפה מאוד בצוק איתן", אומר בן שלום, "אמנם נגרמו עלויות נוספות, אבל ההנהלה והעובדים שימרו את הייצור כמעט כמו בימים רגילים". לדבריו, "גם המדינה נותנת איזושהי עזרה. לצערי הרב, כמו שאני אומר למשקיעים זרים, זה חלק מהביזנס בישראל. המפעלים לומדים לחיות עם זה ולהמשיך לתפקד".