נעילה חיובית באירופה; הדרמה היוונית בשיאה

השווקים של סין, הונג קונג, דרום קוריאה, טאיוואן, סינגפור, מלזיה ואינדונזיה לא פעלו היום לרגל ראש השנה הסיני

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה חיובית, על רקע צניחה במחירי הנפט, וכאשר הסאגה היוונית מגיעה לשיאה.

המתח באירופה מגיע לשיא: יוון הגישה היום באופן רשמי בקשה לקבלת הלוואת גישור ל-6 חודשים שתסייע לה להימנע מפשיטת רגל בסוף החודש, במהלך תקופת המו"מ שלה עם הנושים - אך גרמניה מסרבת בטענה שלא מדובר ב"הצעה משמעותית לפתרון". לפי הודעת משרד האוצר הגרמני, ממשלת גרמניה מסרבת לבקשת יוון להאריך את חבילת הסיוע הנוכחית בשל סירובה לדון בתנאי חבילת הסיוע. כידוע, גרמניה דורשת להמשיך ברפורמות ובתוכנית הצנע ביוון, ואילו ממשלת יוון מעוניינת לפתוח מחדש את תנאי החבילה.

"יוון מצמצה ראשונה - אבל גרמניה אומרת לא", נכתב באתר "ביזנס אינסיידר". אם כן, גרמניה מתעקשת שיוון תעמוד בתנאי הסיוע ומוכנה רק להלוואת גישור בתנאים הנוכחיים, תנאים להם מתנגדת יוון.

חלק מהגופים הפיננסיים מתחילים להכין את הקרקע בשווקים לפרישה של יוון מגוש האירו. כך, למשל, סוכנות הדירוג S&P מסרה היום כי יציאה של יוון מהגוש לא תגרום לאפקט דומינו ולפרישה של חברות נוספות באיחוד האירופי, ולמעשה לא תביא להתפרקות האיחוד.

בכל זאת, שרי האוצר של אירופה ידונו בבקשה בהמשך היום. תוכנית החילוץ של יוון תסתיים בסוף החודש ועל-פי ההערכות לממשלה ייגמר הכסף.

בשבועות האחרונים מחירי הנפט התאוששו ביותר מ-35% והאמירו בחזרה עד לרמה של כ-60 דולר. אולם, אתמול פורסם בארה"ב נתון שגורם לטלטלה במחירי הזהב השחור. ע"פ דוח שפרסם הארגון האמריקאי API, היצע הנפט בארה"ב צמח ב-14.3 מיליון חביות נפט בשבוע שהסתיים ב-13 בפברואר, בעוד אנליסטים בשוק ציפו לעלייה של 3.1 מיליון חביות בלבד.

ברקע הקפיצה במלאי הנפט של ארה"ב, החוזים על הנפט מסוג WTI לחודש מארס יורדים היום ביותר מ-3.5% לרמה של כ-50.2 דולר, בעוד החוזים מסוג ברנט יורדים בכ-2% לרמה של 59 דולר לחבית.

בורסות אסיה נסחרו היום במגמה חיובית, כשמדד הניקיי בטוקיו מעפיל לשיא של 15 שנים לאחר פרסום נתוני מאקרו וסגירה מעורבת בוול סטריט אמש.

השווקים של סין, הונג קונג, דרום קוריאה, טאיוואן, סינגפור, מלזיה ואינדונזיה סגורים לרגל ראש השנה הסיני.

מרבית חברי הפד תומכים בהותרת מדיניות הריבית האפסית למשך תקופה ממושכת יותר, כך עולה מפרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי בחודש ינואר שפורסמו אתמול ב-21:00. רבים מחברי הפד ציינו כי העלאה מוקדמת מדי של הריבית עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית, בעוד מעטים סבורים כי דחיית העלאת הריביות תוביל לעלייה באינפלציה.

ביפן דווח היום כי הייצוא גדל ב-17% בינואר, לעומת ינואר 2014. הנתון היה גבוה מציפיות הכלכלנים.

מניית סוני עלתה ב-2% בעקבות תחזית אופטימית שפרסמה אתמול החברה. עליות חדות נרשמו גם במניות הבנקים בטוקיו.