רכבת ישראל מתקדמת לקראת גיוס חוב בהיקף של עד 2 מיליארד שקל, באמצעות הנפקת אג"ח לציבור. מתשקיף שפרסמה החברה הממשלתית בסוף השבוע עולה כי היא מייעדת 20% מתמורת ההנפקה למימון פרויקט הקו המהיר לירושלים, 20% לתוכנית החשמול, 18% לציוד נייד ואיתות ועוד.
145 מיליון שקל זהו הרווח הכולל של הרכבת בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014, לעומת איזון בשורה התחתונה בתקופה המקבילה ב-2013, והפסדים שנתיים של 156-186 מיליון שקל ב-2011-2013. זאת, על רקע גידול חד בהכנסות - מכ-1.3 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013 לכ-2.5 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014. העלייה נובעת מהכנסות של כ-1.8 מיליארד שקל מסובסידיה ממשלתית, לעומת כ-658 מיליון שקל ב-2013. במקביל חלה עלייה של 9% בהכנסות מהסעת נוסעים, ל-522 מיליון שקל, ושל 22% בהכנסות מהובלת מטענים, ל-129 מיליון שקל.
תוצאות הרכבת
8,175 שקל זוהי עלות המעביד הממוצעת לחודש לכלל עובדי הרכבת (כולל עובדי קבלן) ב-2014. עם זאת, בין העובדים יש שונות גדולה: בעוד ש-396 מהם מועסקים בחוזה אישי, ועלות השכר הממוצעת שלהם היא כ-67 אלף שקל בחודש, ישנם 1,382 עובדים בהסכם קיבוצי דור ב', אשר עלות שכרם החודשית הממוצעת היא כ-12 אלף שקל, ועוד 1,132 עובדים בהסכם קיבוצי דור א', עם עלות שכר ממוצעת של כ-28 אלף שקל.
בתשקיף נכתב כי 420 עובדים מועסקים בחוזים אישיים, 130 מהם ממומנים בתקציב השוטף והיתר בתקציב פיתוח, במסגרת פרויקטים ספציפיים. מדובר לרוב בעובדים בכירים. בנוסף, מעסיקה הרכבת כ-2,600 עובדים מאורגנים, ארעיים וקבועים (קביעות ניתנת לאחר שלוש שנים, בהתאם להסכמים הקיבוציים).
הרכבת נעזרת גם בשירותי עובדי קבלן ומעסיקה 750 עובדים בתחום הביטחון, 470 עובדי ניקיון, 230 דיילי רציף ו-200 תצפיתנים. בחברה מעריכים שהחוק להעלאת שכר המינימום (עד ל-5,000 שקל בתחילת 2017) לא יביא לתוספת עלות שכר מהותית.
10 מיליון שקל הוא הסכום המצטבר של המענקים לעובדים ב-2015 - בהתאם להסכם הקיבוצי מ-2012, לפיו עובדי הרכבת זכאים בשנה זו למענק של 5,000 שקל כל אחד. בנוסף, נותרו שתי תוספות שכר בשיעור של 2.25% כל אחת, בכפוף למספר תנאים. כחלק מההסכם הקיבוצי, העובדים זכאים להטבות שונות, וביניהן למשל נסיעות חינם ברכבת לילדי עובדים עד גיל 26.
נכון לסוף 2014, הועסקו ברכבת 398 עובדים שהם קרובי משפחה - כ-13% מסך העובדים. החברה קבעה יעד של פחות מ-10% קרובי משפחה, ומציינת שפיטרה בשנים האחרונות מספר עובדים שבעת קליטתם לעבודה לא הצהירו על קרבת משפחה לעובדים אחרים.
בחודשים ינואר-ספטמבר 2014 נרשמו 19 ימי שביתה מלאים ברכבת, עלייה מ-2013 אך פחות מ-2012. נכון להיום ישנם מספר סכסוכי עבודה ברכבת, שנוגעים גם להנפקה עצמה. התשקיף מגלה גם שהדירקטור מטעם העובדים, בני סבא, הצביע בישיבת הדירקטוריון בשבוע שעבר נגד פרסום התשקיף וההנפקה לציבור.
635 אלף שקל הם סך התגמולים למנכ"ל החברה, בעז צפריר, בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2014. סמנכ"ל הנוסעים שלום אוחובסקי הוא השני ברשימת המתוגמלים, עם 628 אלף שקל; עוד ברשימה - ראש פרויקט החשמול דב גולדפינגר וסמנכ"ל כלכלה וכספים קרן אצלאן - כל אחד עם 571 אלף שקל, והיועץ המשפטי ירון זפט עם תגמול של 562 אלף שקל.
ב-2013, עלות שכרו של צפריר הייתה 851 אלף שקל (לעומת 758 אלף שקל ב-2012), ושל אצלאן - 752 אלף שקל. מקבל התגמולים הגבוהים ביותר ברכבת באותה שנה היה יוסף דדון, סמנכ"ל מטענים בפועל, שקיבל כ-1.7 מיליון שקל, מתוכם למעלה מ-1 מיליון שקל תשלומי פרישה.
2.6 מיליארד שקל זהו סכום תביעה ייצוגית שהוגשה נגד הרכבת ב-2010 על-ידי תושבים המתגוררים בסמוך לתוואי המסילה בין קריית מוצקין ובנימינה, הטוענים לנזקי ירידת ערך ונזקים של כאב וסבל שנגרמו להם. ברכבת מעריכים שסיכויי התובענה נמוכים מ-50%, ולא כוללים הפרשה בספרי הרכבת בשל כך. עוד שורה של הליכים משפטיים נגד הרכבת מוערכים בסיכויים נמוכים מ-50%.
בין אלו שסיכוייהם הוערכו ביותר מ-50% וכללו הפרשות: בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך מינימום 25 מיליון שקל בגין אי-פיצוי בעלי מנוי חופשי-חודשי על איחורי הרכבת; דרישות תשלום של כ-60 מיליון שקל בגין חובות ארנונה ומים לרשויות מקומיות; ובקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 87.5 מיליון שקל בגין הפרה חוזרת ונשנית של הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (במסגרת ההליך נחתמה פשרה). הליך חדש יחסית, מינואר 2015, הוא בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 200 מיליון שקל בגין זיהום אוויר בתחנת ת"א-השלום. לאור השלב המקדמי, ברכבת עוד לא יודעים להעריך את מידת הסיכון הגלומה בתובענה.
בתשקיף נכתב עוד כי הרכבת קיבלה שומת מע"מ עבור 2006-2010, בגין פרויקטים מעורבים של פיתוח, בהיקף ראשוני של כ-25 מיליון שקל. החברה הגישה השגה בגין שומה זו, שנדחתה על-ידי רשויות מע"מ.
2 סדרות האג"ח זכו לדירוגים גבוהים האג"ח של הרכבת יונפקו בשתי סדרות (א' ו-ב'). סדרה א', שאינה צמודה, תעמוד לפירעון ב-8 תשלומים חצי שנתיים שווים החל מ-2017 (הריבית תשולם מ-2015), נושאת ריבית שנתית קבועה שתיקבע במכרז ולא תעלה על 3.3%,. סדרה ב', צמודה למדד תעמוד לפירעון ב-8 תשלומים חצי שנתיים שווים החל מ-2017 (הריבית תשולם מ-2015), נושאת ריבית שנתית קבועה שתיקבע במכרז ולא תעלה על 2%.
חברות הדירוג S&P מעלות ומידרוג מעניקות לאג"ח שיונפקו דירוגים גבוהים (AA פלוס ו-Aa1 בהתאמה). נכון להיום ישנם מספר סכסוכי עבודה ברכבת, שנוגעים גם להנפקה עצמה. התשקיף מגלה גם שהדירקטור מטעם העובדים, בני סבא, הצביע בישיבת הדירקטוריון נגד פרסום התשקיף וההנפקה לציבור
סדרות האגח
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.