אחרי שמגה הכריזה כי תסייע לצרכן לעשות קניות מושכלות, אסטרטגיה שיווקית שלא הוכיחה את עצמה בסופו של דבר, יוצאת היום (ג') רשת ויקטורי עם מהלך שיווקי דומה תחת הכותרת: "סופר צרכן - יוקר המחיה בידיים שלך".
מדובר במהלך שיווקי לעידוד הצרכן לצרכנות נבונה, שיכלול פעילות בסניפים ובמדיה החברתית של הרשת.
לצורך הפעילות, שתימשך 3 חודשים, שכרה הרשת את השף קובי מזרחי, שמשמש כמנכ"ל איגוד שפים מתנדבים למען ילדים.
הפעילות תתמקד במספר מסרים ובראשם עידוד להפסקת צריכת מותגים יקרים, תחת המסר שהם אינם בהכרח ערובה לאוכל בריא וטעים. כמו כן, הפעילות תעודד תכנון קולינרי שבועי שיביא בסופו של דבר לחיסכון בקניות והפרכת מיתוסים סביב מוצרי מזון.
בכל סוף שבוע יפורסם תפריט שבועי המיועד לזוג עם שני ילדים, סביב ארוחה חמה אחת ביום. התפריט השבועי יכיל לוח מזון למשפחה עם מגוון גדול של מנות על בסיס חומרי גלם ומוצרים שניתן להשיג בסופרים של הרשת.
לצד המתכונים תפורסם "עגלת קניות" שתקל על הלקוח בבניית רשימת הקניות ותחסוך לו זמן, כמו גם טיפים וסרטונים המדגימים את הכנת המנות.
לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, "בישראל יש מצב של צריכת יתר. הישראלים קונים כמויות מזון מעבר ליכולת הצריכה שלהם. ברוב המשפחות הישראליות אין תכנון נכון ומראש של התפריט השבועי, מה שגורם לקנייה לא מושכלת של מוצרים, ולכך שכמעט בכל משפחה מושלכות לפח כמויות גדולות של אוכל".
המהלך של ויקטורי נתמך ומתבסס על מחקרים וסקרים שנעשו בנוגע לתופעת "זריקות האוכל", המצביעים בין היתר, כי בכל חודש זורקים לפח כמויות גדולות של מזון. על-פי המחקרים, משפחה בישראל משליכה לפח האשפה מדי חודש מזון בסכום כולל של 296 שקל בממוצע.
רביד חושף: כך ניסו היבואנים לפתות אותי
רביד גם גילה במסיבת עיתונאים שערך כי "יבואנים הציעו לי 10% הנחה כדי שאפסיק את היבוא המקביל". לדבריו, "הזמינו אותי לארוחת צהריים ולארוחת ערב. אמרו לי קח פה, קח שם, ותירגע. אבל אי-אפשר לקנות אותי. בעבר קנו אותנו בכסף, והיום קונים אותנו באחוזים, כשהאחוזים שווים כסף. אמרו לי קח 10% ותפסיק לייבא, תרגיע את השוק".
- מי יציע? וכמה?
"מן הסתם כל הספקים שנגענו להם במוצרים. הציעו לי הנחה של 10% במקום 3% הנחה שהייתה קודם. ברגע שאני מפרסם ג'ילט פיוז'ן ב-45 שקל או טמפונים ב-20 שקל, אז המתחרים שלי באים ליבואנים הגדולים ואומרים שהם רוצים במחיר הזה וגם להרוויח. אז מה יותר פשוט? לתת לטיפה לקטן, חיבוק של דוב או בעיטה מאשר לשלם לגדול? בדרך-כלל עדיף לסטום את הקטן".
- איך היבוא המקביל השפיע על תנאי הסחר שלך עם אותם ספקים?
"יש שני ספקים שלא עובדים עם הרשת כבר מ-16 בינואר, וזה רק בגלל היבוא המקביל. הם אמרו לי שפגעתי ביבוא המקביל, אז הם לא יכולים לתת לי את אותו אחוז הנחה במוצרים האחרים. ובשורה התחתונה הם מקטינים את ההנחה, אז אמרתי תודה".
רביד גם טוען כי לאחר שהוריד את מחירו של ג'ילט פיוז'ן, הלכו בעקבותיו הרשתות האחרות - אבל רק לזמן קצר. "כולם קפצו אחרינו והורידו את המחיר. עברו 3 שבועות, ושופרסל הודיעה שהמבצע הסתיים, וברמי לוי כבר לא היה את המוצר. הצרכנים עשו מחאה על 1.2 שקל לקוטג', אבל על 47 שקל בג'ילט פיוז'ן אף אחד לא דיבר. מי שלא רוצה לקנות אצלי, שלא יקנה - אבל אל תקנו את המותגים האלה ברשתות אחרות. תגרמו להן להוריד מחיר.
"היבואנים אמרו לעצמם כמה הוא שווה לי? 2.5%-3% מהשוק? אז נטאטא אותו. איך? ניתן לכולם מבצע במשך 3 שבועות. סופר-פארם כבר לא מביאה קולגייט 100 מ"ל, כי היא לא רוצה לצאת גנבת - עכשיו היא מביאה רק 75 מ"ל. הצרכן לא רואה? אם יהיה לחץ על המחירים מצד הצרכנים - המחירים יירדו".
- אתה טוען שהיבואנים הם אלה שמימנו את הורדת מחיר המוצרים ברשתות האחרות, בזמן שאתה עשית יבוא מקביל?
"אני נוטה להאמין שעזרו להם, והם הגיעו יחד למחיר 0. מחיר הקנייה של ג'ילט פיוז'ן הוא 33 שקל כולל מע"מ. כדי למכור ב-45 שקל, הוא צריך להביא 20 שקל מהבית על כל יחידה. זה אומר 600 אלף שקל בשביל שופרסל רק על ג'ילט פיוז'ן.
"רשתות לא מורידות מחירים. מי שמוריד מחירים זה הספקים. יכול להיות שבחודש הבא תהיה במבה במבצע בכל השוק, כי אוסם תעשה את המבצע, אבל תחשבו מה יקרה, ואיזה דומינו יהיה בקטגוריית הקפה הנמס אם אני אמכור קפה ג'ייקובס ב-25 שקל כל השנה".
רביד טוען כי גם שופרסל מבצעת היום יבוא מקביל רחב. לדבריו, "שופרסל היום קונה ליסטרין מאותו יבואן שאני קונה ופסטה ברילה מיבואן אחר. היא כבר הזמינה קוואקר ליציאה מפסח. נראה לכם שהיא תשב ותסתכל? כמה מכות אפשר לקבל ברגליים?
"מהחודש הבא אני אמכור שוקולד מילקה ב-4 שקלים כל השנה. לציבור מגיע לקנות בזול. היבואנים הגדולים לא מורידים מחירים כי הם לא סופרים אותנו".
- אתה מדבר רק על היבואנים. מה עם היצרנים?
"כשמוצר מקביל ביבוא נמכר במחיר הגבוה יותר, למה הם צריכים להוריד מחיר? אם כל המדינה תמכור 'מארס' ו'באונטי' ב-2.5 שקלים, אני מבטיח לך ש'כיף-כיף' יימכר ב-2 שקלים. היום 'באונטי' נמכר ב-4.9 שקלים, אז למה לו להוריד מחיר? היום כבר יש גבינות צהובות איכותיות מיבוא מקביל כמו גאודה ב-36 שקל, והצרכן עדיין קונה גבינת 'עמק' ב-44 שקל. אבל הצרכן משתנה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.