נעילה מעורבת באירופה; ה-ECB החל לרכוש אג"ח

הבנק המרכזי של אירופה החל היום ברכישת אג"ח ממשלתיות ■ אלכס זבז'ינסקי: "אנו חוזרים על ההערכה שההתפתחויות בסין מהוות הסיכון העיקרי לכלכלה העולמית ולשווקים הפיננסיים"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, לאחר המגמה השלילית בוול סטריט ביום שישי. היום החל ה-ECB לרכוש אג"ח ממשלתיות של איטליה וגרמניה, כחלק מתוכנית ההרחבה הכמותית החדשה, והתשואות על האג"ח במדינות אלה רושמות ירידות. המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים בעוד האירו עדיין נסחר סביב שפל של כ-12 שנים מול הדולר.

מדד הסטוקס 600 נסחר ביציבות עם נטייה לירידות לאחר שהעפיל בשבוע שעבר לשיא של 7 שנים. האירו,מנגד,נסחר סביב שפל של 12 שנים מול הדולר בצל התוכנית להקלה כמותית עליה הכריז הבנק המרכזי האירופי ביום חמישי האחרון ובמסגרתה הוא ירכוש 60 מיליארד דולר מדי חודש לפחות עד 2016.

גורמים ממשלתיים ביוון טוענים כי הממשלה תערוך משאל עם ותיתן לציבור להכריע האם להמשיך לקבל את חבילת הסיוע מהאיחוד האירופי וקרן המטבע או להפסיק את הסיוע, תהליך שיוביל בסבירות גבוהה מאוד לפרישתה של יוון מגוש האירו - כך עפ"י דיווחים בתקשורת האירופית.

אלעד שמש האסטרטג הראשי של קולמקס מציין היום כי "דוח התעסוקה החזק אשר פורסם בסוף השבוע מעלה את מפלס הלחץ של המשקיעים. למרות שברמה המאקרו כלכלית דוח התעסוקה החזק אמור לתמוך בשווקים, בפועל השיפור בשוק התעסוקה מקרב את חששם של המשקיעים מפני העלאת ריבית כבר ברבעון הבא. במציאות שבה מסביב לעולם הריבית אפסית ובאירופה אף מדפיסים יורו, בארה"ב המטבע החזק עלול ליצור האטה ופגיעה ביצוא במקביל לזינוק בעלויות המימון של ארה"ב".

"בחדרי העסקאות ניתן לזהות הבוקר המשך ביקוש חריג למכשירי גידור קצרים במקביל לשוק המניות גם על מכשירים ההפוכים מהדולר האמריקאי ובמקביל מתגברות ההערכות הן כי הפד יאלץ לשחרר הודעת הרגעה בקרוב בכדי למנוע אפקט שלילי בשווקים", אומר שמש.

ירידות נרשמו היום גם בבורסות אסיה. ביפן דווח היום כי הכלכלה צמחה בקצב של 1.5% ברבעון הרביעי של 2014, נמוך יותר מהנתון הקודם שעמד על 2.2%.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "נתוני התעסוקה המצויינים שפורסמו בארה"ב תומכים בתחזיתנו להעלאת הריבית בארה"ב ולוחצים את מדדי המניות כלפי מטה. נוסיף לכך את מחירי הנפט היורדים בעקבות התחזקות הדולר, אשר מושכים מצידם את מניות האנרגיה, והכיוון של המדדים בוול סטריט בטווח הקצר הוא ברור, היינו למטה. מדד סנטימנט הלקוחות של סמארט קפיטל (הבוחן את סך הפוזיציות הפתוחות של לקוחות החברה על חוזי מדד ה-S&P 500) מצביע על ירידות במדדים בטווח הקצר".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מציין כי בסוף השבוע התפרסם נתון צמיחה חריג מאוד של היצוא הסיני שגדל ב-48.9% לעומת אשתקד, לעומת הציפיות לעלייה של 4.5%. גם היבוא היה חריג, אך כלפי מטה אחרי שירד ב-20.1%. נראה, שהנתונים הללו חריגים מדי כדי להסיק מסקנות על המומנטום לטווח קצר. "אנו חוזרים על ההערכה שההתפתחויות בסין מהוות הסיכון העיקרי לכלכלה העולמית ולשווקים הפיננסיים".

מניות הכרייה המשיכו לאבד גובה על רקע המשך השחיקה במחירי עפרת הברזל. Newcrest Mining צנחה בכ-5%.