כללי נהיגה שונים, עלויות דלק, כבישי אגרה וקושי לנווט במחוזות זרים - כל אלה עלולים אולי להרתיע את המטייל הישראלי בנכר, אך עדיין רבים אינם מוותרים על הנוחות בטיול עם רכב שכור צמוד.
לקראת פסח הממשמש ובא, בדקנו אם משתלם יותר לשכור רכב כחלק מחבילות "טוס וסע" המוצעות בשוק - או שמא דווקא עדיף לפצל את הקנייה, כלומר, לשכור רכב בנפרד מחבילה הכוללת טיסה ובית-מלון. בדיקה אקראית שביצענו גילתה כי ברוב המקרים זול יותר ללכת על "טוס וסע".
בפסח-בחבילה או בנפרד
כך למשל, חבילה לאגם גארדה בין התאריכים 7-13 באפריל - הכוללת טיסה עם ישראייר, לינה במלון ONDA BLU RESORT ורכב אופל אסטרהשכור (קטגוריה E) - הוצעה ביום הבדיקה במחיר של 700 דולר לאדם, שהם כ-350 דולר פחות בהשוואה להשכרת רכב (דרך חברת הרץ) בנפרד מהחבילה.
פערים קטנים יותר הנעים בין 20 לכ-100 דולר מצאנו ביתר חבילות "טוס וסע" שבדקנו והתבררו כזולות יותר, דוגמת החבילה לניס שמחירה 1,300 דולר (כ-5,200 שקל) - כ-100 דולר פחות מחבילה זהה ללא רכב. מחיר השכרת הרכב בשתי הוורסיות: במסגרת חבילה או בנפרד, כולל ביטוח ביטול השתתפות עצמית לרכב, מסים והיטלים ונהג נוסף.
פער נמוך יותר, של 45 דולר, מצאנו בחבילה "טוס וסע" ליער השחור, שמחירה 1,045 דולר, לעומת 1,090 דולר לחבילה שבה הרכב מושכר עצמאית דרך שלמה sixt.
אך לא תמיד אלה הם פני הדברים. כך למשל, מצאנו כי חבילת "טוס וסע" למלגה שבספרד בפס, מאבדת את יתרונה לטובת תמחור רכיב הרכב בנפרד: החבילה נמצאה יקרה יותר בכ-100 דולר (כ-400 שקל), לעומת תמחור הרכב בנפרד מהטיסה ובית-המלון כפי שמצאנו דרך החברה להשכרת רכב "אוטו יורופ".
רבין שמסיאן, מנהל מוצרי נופשונים ב"גוליבר", מסביר את הפערים: "חבילה הכוללת טיסה, מלון ורכב עשויה להיות במקרים רבים זולה ואטרקטיבית יותר מרכישה של אותם מוצרים בנפרד. הסיבה: לספק - בניגוד לצרכן הבודד - יש כוח קנייה גדול ולפיכך גם יכולת ליצור מחיר תחרותי".
הסבר דומה מספק גם גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראייר: "ברוב המקרים משתלם יותר לרכוש חבילה הכוללת טיסה, מלון ורכב שכור, וזאת בשל כוח הקנייה הגדול יותר של הספק לעומת של הלקוח הבודד; וגם בשל משחקי התמחור של הספק בבניית החבילה ויצירת חבילת 'בנדל' (שילוב של מספר מוצרים במקביל). את אותה תופעה ניתן לראות למשל בחבילות לאילת: שם כמעט תמיד חבילה הכוללת טיסה ולינה במלון תהיה זולה יותר בהשוואה לאותם מוצרים בנפרד".
מאידך, אומרים השניים, ביעדים ובמועדים מבוקשים פחות - החבילות מאבדות לעיתים את יתרונן. "זה יכול לקרות כאשר ספק תקוע עם מלאי ממנו הוא רוצה להיפטר או במועדים מחוץ לעונה", הם אומרים.
עמוס מרטינז, מנהל תחום השכרת הרכב לחו"ל בחברת הרץ, מוסיף: "הפער בין המחיר שאנחנו בהרץ נותנים ללקוחות עם כוח קנייה דוגמת סיטונאי התיירות לבין זה שאנחנו נותנים ללקוח הפרטי הבודד עומד על כ-15%. זאת המדיניות שלנו. אנחנו קודם רוצים לשמור על הלקוחות הגדולים, ולכן הם תמיד יקבלו מחיר מוזל יותר. יחד עם זאת", אומר מרטינז, "כדאי מאוד לבדוק ולהשוות מחירים של השכרת רכב בחו"ל. לבדוק את הצעת המחיר שמקבלים מסוכן הנסיעות הן של החבילה והן של מוצרי החבילה בנפרד ולנסות להוזיל את מחירם, ולעתים זה אפשרי".
כך או כך, תמיד אפשר להעז/לקחת את הסיכון ולשכור רכב בסוכנות רכב מקומית בעיירה באירופה או בארצות-הברית, וליהנות גם ממבצעים מקומיים זולים מאלה שתקבלו בארץ.
עם זאת, במקרים אלה צריך לקרוא את האותיות הקטנות ולוודא כי המחיר מגלם בתוכו עלויות כמו ביטוח ביטול השתתפות עצמית, מסים והיטלים, וכן נהג נוסף.
10 טיפים לדרך
נוסעים בפסח לחו"ל? משכירים רכב? ראם סמואל, מבעלי חברת "מסלולים" ללימוד והדרכת נהיגה נכונה, מנדב טיפים לנהיגה נכונה מעבר לים:
1. תדלוק: לעיתים, כלי רכב המוכר לנו בארץ כמצויד במנוע בנזין, מגיע בחברות ההשכרה בחו"ל עם מנוע דיזל וההיפך. רובן המוחלט של המכוניות הקטנות וגם המשפחתיות מגיעות עם מנועי דיזל, ולכן יש להימנע מתדלוק בסוג דלק שאינו מתאים שכן הדבר כרוך בנזק יקר מאוד.
2. כבישי אגרה: חשוב לדעת מראש איזה כביש אגרה לפניכם כדי להימנע מחיובים מיותרים. כל מדינה והתעריפים שלה. בממוצע, כל 150 ק"מ עולה 10 אירו, ולכן מומלץ לשקלל את ההוצאה האמורה בתקציב הנסיעה.
3. נהיגה בצד שמאל: במדינות בהן נוהגים בצד שמאל יש להיעזר בשילוט או באופן בו נוסעת המכונית לפניכם. בהגעה לצומת או למעגל תנועה, זכרו לנהוג בניגוד לאינסטינקט. כלל האצבע הוא תמיד לזכור שהנהג יושב קרוב לנתיב הנגדי.
4. חוקי תנועה: בדקו את חוקי התנועה הרלוונטיים למדינה אליה אתם נוסעים: משמעות אזורי חניה, חובת הדלקת אורות ביום, חוקיות השימוש בגלאי רדאר, מדיניות תשלום קנסות ועוד. תשלום דוחות תנועה הוא באחריות בעל הרכב, קרי חברת ההשכרה, ולכן אם נקנסתם - היא זו שתגבה מכם את תשלום הקנס דמי טיפול ישירות מכרטיס האשראי.
5. סע לאט: לא מומלץ לעבור את המהירות המותרת - הקנס על עבירה זו במרבית המדינות באירופה עולה לפחות 100 אירו ויכול להגיע גם ל-350-400 אירו. אם נהגתם במהירות מופרזת, ומכיוון שחברת ההשכרה היא זו שמחויבת - תשלמו בנוסף לקנס דמי טיפול בעלות נוספת של 30 אירו.
6. חניה אסורה: לא זול לחנות במקומות אסורים: כ-5 אירו לכל חצי שעת חניה באזור אסור וכפול מזה על כל חצי שעה נוספת; 15 אירו על חניה בחניית נכה ו-35 אירו קנס על חניה במקום המיועד לרכב חירום. כניסת רכבים לאזורי כניסה מוגבלים: במדינות רבות מטילים קנסות כבדים על כניסת רכבים לאזורים המוגבלים לרכבים מורשים בלבד. יש לשים לב לתמרורים המציינים את הימים והשעות שאין כניסה לרכבים. אם תיכנסו - מצלמה תצלם אתכם, ותחויבו בקנס של 80-100 אירו.
7. רישיון: בחלק מהמדינות יש להציג רישיון נהיגה בינלאומי, ובחלק מהמדינות רישיון הנהיגה הישראלי תקף. בדקו את המדיניות בארץ היעד אליה אתם נוסעים ודאגו להנפיק מבעוד מועד רישיון בינלאומי מתאים ברשת ממסי בעלות של 16 שקל.
8. תרבות ונימוס: לכל מדינה או אזור בחו"ל יש "קוד" התנהגות שונה בין הנהגים. היכרות מוקדמת עם מנהגים אלה יאפשרו לכם להשתלב טוב ובטוח יותר בתנועה. למשל, בעוד בישראל הצופר משמש כאמצעי להבהיר לנהג אחר את דעתנו על רמת הנהיגה שלו, בחלק ממדינות אסיה למשל הוא דווקא איתות לאות תודה או בקשת השתלבות מקובלת. לעומת זאת, במרבית מדינות מערב אירופה שמור השימוש בצופר למקרים בהם תאונה עשויה להתרחש. אם אתם רגילים להבהב לנהג אחר כדי לסמן לו שלא ייסע, דעו כי בניו-זילנד לדוגמה משמעות המחווה היא "ראיתי אותך, בבקשה, היכנס לפניי".
9. זהירות נוכלים לפניך: תיירים הם יעד אטרקטיבי עבור נוכלים ורמאים. ישנם נמלי תעופה בעולם כמו אלה ברומא, מילנו, פריז, מדריד, ברצלונה ופולין, שבהם קבוצות גנבים מסתובבות בסמוך לתחנות דלק הסמוכות לנמל ומנצלות את העובדה שתיירים עוצרים לתדלק ואינם ערניים דיים לאפשרות של גניבת כבודה מתא המטען. היו מודעים לסביבה, ובמידת האפשר הפקידו מישהו שיפקח עין על פתח תא המטען. במדינות האמורות, כמו גם בצ'כיה, קרואטיה ועוד, מסתובבים גם גנבי רכב המתחזים לאנשי חברת השכרה הרכב, לבושים בבגדי חברת ההשכרה, אוחזים בידם לוח עם דפים וממתינים ללקוחות בכניסה למגרשי החניה או בשער המתחם ומציעים באדיבות לטפל ביעילות בהליך החזרה מהיר של הרכב. לאחר שהחתימו אתכם על טפסים שונים ומשונים, הם נעלמים לאופק עם הרכב המושכר ומשאירים לכם כאב ראש לא קטן.
10. חוקי נהיגה יוצאי דופן: יש מדינות בהן נהוגות תקנות שונות ומשונות בעיניים ישראליות. בחלק ממדינות ארה"ב, למשל, גם כאשר האור ברמזור הוא אדום - מותרת הפנייה ימינה בהתאם לתנאי הדרך ומתן זכות קדימה לתנועה המגיעה משמאל. כמו כן, בכמה מדינות באירופה אור ירוק ברמזור מאפשר נסיעה ישר אבל גם פנייה שמאלה - גם לתנועה המגיעה ממול במקרה שהצומת פנוי. נסו לדלות מסימוני הכביש והשילוט את המידע הזה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.