דפוסי התחבורה משפיעים על הפערים החברתיים ויש אומרים כי תחבורה נגישה לכל היא המפתח לצדק חברתי. היא משפיעה על יוקר הדיור, ודיור שמחייב החזקת מכונית פרטית מגיע עם "משכנתא" (עלות החזקת רכב לכל בוגר), שלעולם אינה נגמרת. אך ישראל ממשיכה לעודד את הפרבור ואת השימוש במכוניות, באמצעות הטבות מס למכוניות פרטיות, במשטר הליסינג ובתעריפי חניה נמוכים. תחנות רכבת רבות נמצאות מחוץ לערים ומתקשות להסתנכרן עם קווי תחבורה המוניים אחרים, ומחייבות גם הן החזקת מכונית, למי שלא עברו לשימוש באופניים.
סקר שערכה העמותה לכלכלה בת קיימא על ידי מכון שריד הראה כי רובו המכריע של הציבור בישראל תומך במדיניות תחבורה ירוקה ובת קיימא. כך, 87.1% מקרב הנשאלים תמכו בקידום תחבורה ציבורית ותחבורת אופניים ו-44% אף הצהירו כי הכנסת מדיניות כזו (בנוסף לנושאים סביבתיים אחרים כמו אנרגיה מתחדשת) למצע המפלגה, ישפר את הסיכוי שיצביעו לה. בהמשך לסקר זה, הפיצה העמותה שאלונים בין המפלגות שבהם התבקשו נציגיהן להתייחס לנושאי תחבורה. חמש מפלגות - המחנה הציוני, כולנו, יש עתיד, מרצ והרשימה המשותפת מתייחסות אליו באריכות. בכדי להשלים את הבחינה, וכן כדי להעריך את ההתייחסות לנושאים אצל המפלגות שלא נתנו כלל תשובות לשאלון, נבדקה גם ההתייחסות לתחבורה במצעי המפלגות.
הליכוד, כולנו, הבית היהודי, ש"ס, ישראל ביתנו, יהדות התורה ויחד לא ענו לשאלון. במקרה או שלא במקרה, לרוב המפלגות האלה גם אין מצע כלל, או שיש להן מצע מצומצם. לישראל ביתנו יש מסמך הנקרא "עקרונות", שאינו בו כל התייחסות לתחבורה. לבית היהודי יש מצע עם התייחסות לתחבורה, שמסתכמת במשפט אחד: "נעודד השימוש בתחבורה ציבורית, התייעלותה והוזלתה".
לזכות הליכוד אפשר לומר כי פעילותו ניכרת במעשיו של שר התחבורה ישראל כץ, והוא יכול להצביע על הישגים כמו רכבת לשדרות ולנתיבות, כבישים חדשים בדרום ובצפון (במיוחד עוקף הקריות) ופתיחת המטרונית. לצד הרפורמה בתחבורה ציבורית, יש לציין את המחסור בנתיבים מיוחדים עבורה ואת היעדר האכיפה בנתיבים הקיימים. לצד אלה, מטריד המשבר ברכבת הקלה בגוש דן והיעדרו של יעד ממשלתי פומבי להגדלת כמות הנסיעות בתחבורה הציבורית. היחס הלא רציני של הממשלה לתחבורת האופניים מתבטא בתקציב נמוך וחד פעמי של 40 מיליון שקל לשבילים, היעדר פיקוח על הקצאתו לצרכי יום-יום ולא לצרכי פנאי, ואפס שבילי אופניים בין ערים.
השאלון שהופנה למפלגות ביקש התייחסות למגוון נושאים, שניתן לסכמם בשאלה כללית: מה מתכוונת המפלגה לעשות לקידום תחבורה ציבורית ולקידום תחבורת אופניים בישראל. התשובות שהתקבלו, מסוכמות במסגרות ובטבלה בעמודים אלה.
המחנה הציוני
תחבורה ציבורית בשבת במתכונת מצומצמת
"נקדם ונתעדף מערך תחבורה ציבורית משוכלל בהתייחס לסביבה וקיימות, נשפר את השירות לנוסעים, נבלום את עליית תעריפי הנסיעה ונפעל לקידום תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת בסופי השבוע בשיתוף הרשויות המקומיות. שינוי מיידי בסדר הקדימויות בתוכניות משרד התחבורה הקיימות: פריסה של קווי שירות מהירים למוקדי תעסוקה, פריסת נת"צים ברחבי גוש דן, ופריסה של אמצעי אכיפה אלקטרונים בנתיבים אלו.
שיפור השירות של התחבורה הציבורית כולל אמינות ועמידה בלוח זמנים, שדרוג תחנות האוטובוסים והתקנת מערכות מידע מתקדמות עבור ציבור המשתמשים, למידע על לוח זמנים מדויק של אוטובוסים ורכבות.
הסבה של מערך האוטובוסים להנעה בגז ואת מערך הרכבות להנעה חשמלית, על מנת להפחית משמעותית את רמת זיהום האוויר.
שינוי תקני החניה במרכזי הערים כאמצעי לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית, לשמירת ערכי הטבע ושטחים פתוחים ומניעת כיסויים באספלט. הקמת ארבע רשויות מטרופוליטניות לתחבורה בגוש דן, חיפה והקריות, ירושלים רבתי ובאר שבע - בחקיקה. החלת חובה על רשויות מקומיות לסלילת שבילי אופניים בתוך העיר ועל רשויות התכנון ומע"צ לסלילת שבילי אופניים בדרכים בינעירוניות.
כולנו
הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה
נפעל לטובת תחבורה ציבורית המאפשרת לאדם העובד שירות תחבורה ציבורי ראוי ויעיל ונמקד את הפעילות באיזורי הפריפריה:
א. נפעל להקמת ארבע רשויות מטרופוליניות (צפון, מרכז, דרום, ירושלים), , ולהעברת סמכויות תחבורתיות נרחבות לרשויות אלה, כדי ליצור מערכת תחבורה זמינה ויעילה לחיבור המטרופולינים לערים ולפרברים.
ב. נפעל בפריפריה להנגשת התחבורה מהבית למקום העבודה, כדי להגדיל את אפשרויות התעסוקה.
ג. נשפר את הסנכרון בין שירותי התחבורה בפריפריה על מנת לצמצם את זמני הנסיעה.
ד. נשקיע בפיתוח תשתיות תחבורתיות כדי לשחרר דירות 'תקועות' לשוק הדיור.
יש עתיד
נהגים פרטיים יורשו להסיע בתשלום במכוניותיהם
תוכנית התחבורה הציבורית של 'יש עתיד' תרשת את כל הארץ בקווי תחבורה ציבורית מסוגים שונים, המסונכרנים ביניהם מבחינת נקודות המוצא ומבחינת לוחות הזמנים. התוכנית תגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית איכותית, זולה ונוחה ותצמצם את מספר הנוסעים בתחבורה פרטית.
כיום, תשתית הרכבות בישראל מתאימה לנסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש. מפלגת 'יש עתיד' תפעל להקמת תשתית נוספת, המתאימה לרכבות הנעות במהירות של 200 קמ"ש ומעלה, בשיטת ההקמה (BOT) הדומה לזו שננקטה בכביש 6.
הרחבת קווי הלילה תאפשר נגישות למקומות בילוי, תצמצם משמעותית את תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ותוביל להפחתת מספר תאונות הדרכים.
נפעל כדי לאפשר תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים, לפי הצרכים ותוך התאמת צירי התנועה ותדירותה לנסיבות.
נקדם הוספת 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בכל שנה. ללא אכיפה, נתיבי התחבורה הציבורית לא יתפקדו ביעילות, ועל כן יש להוסיף סמכויות אכיפה בנתיבים הציבוריים לפקחי הרשויות המקומיות ולהצבת מצלמות אכיפה.
יצירת קווי תחבורה ציבורית מהירים לאזורי תעסוקה, בתזמון ובתדירות המספקים מענה לשעות עבודה משתנות.
קידום תחבורה שיתופית שתאפשר לנהגים פרטיים להשתתף בכוח העבודה כנהגים גם עבור נוסעים אחרים ובכך תיצור עבורם אפיק הכנסה נוסף אשר יתרום לרווחתם הכלכלית. מודל זה יתרום להפחתת יוקר המחיה באמצעות אספקת שירותי הסעה זמינים ובמחירים נמוכים מאלה הנהוגים כיום, וכן להרחבת התחרות בתחום שירותי ההסעה.
ציבור האזרחים הוותיקים בישראל מסתייע רבות בשירותי התחבורה הציבורית. כיום מקנה חוק האזרח הוותיק הנחה של 50% מעלות הנסיעה בתחבורה הציבורית. נפעל להגדלת ההנחה כך ששירותי התחבורה הציבורית יינתנו לאזרחים הוותיקים בחינם.
ההטבות המוקנות לסטודנטים בתעריפי התחבורה הציבורית כפופות לא פעם למגבלות והגבלות על סוג הנסיעה, ולמעשה מקשות על הסטודנטים. הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי מבקשת להסיר את המגבלות הללו ולאפשר מתן הנחה לסטודנטים המשתמשים בתחבורה הציבורית בכל הקווים.
מרצ
אגרות גודש ותסקירי תחבורה לכל מיזם בנייה
מרצ תפעל לקידום הנושאים הבאים:
השקעה מסיבית בתשתית התחבורה הציבורית: הקצאת משאבים הולמים, הגברת תדירויות וזמינות, מערך מודיעין וכרטוס משולב. המחירים יסובסדו בשיעור של 80% לזקנים, לילדים, לסטודנטים ולנכים.
סלילה של לפחות 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בשנה עם אכיפה קבועה.
הפעלת תחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. מניעת תחבורה ציבורית בשבת וחג, מונעת את האפשרות להסתמך על תחבורה ציבורית ועל כן היא בעלת השלכות סביבתיות וחברתיות חמורות ומחייבת רבים להחזיק ברכב פרטי.
הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה.
תוכנית קווים מהירים לאזורי תעסוקה.
זאת ועוד: חיוב הגשת תסקיר תחבורה מקיימת לכל תוכנית בנייה חדשה; צמצום הנסיעה הפרטית באמצעות הפחתה בייבוא כלי רכב; הגדלת הקנסות והמסים הכרוכים בהחזקת רכב, מס מוגדל על רכב שני למשק בית, צמצום ההשקעה בכבישים חדשים ובמקומות חניה; צמצום ההקלות לליסינג; נתיבי תחבורה ציבורית בכניסה לערים והרחבת מסי הגודש. רכב שיושבת ליום עבודה קבוע בשבוע יקנה הטבות כלכליות לבעליו; הטבות למקומות עבודה שיעודדו שימוש בתחבורה ציבורית או באמצעים לא ממונעים ולכאלה שיעודדו נסיעות משותפות לעבודה (car sharing).
יצירת מסלולים בטיחותיים לאופניים, מערך השכרת אופניים, מקלחות במקומות העבודה ועוד.
הרשימה המשותפת
מקלחות בעבודה
אנו תומכים במתן עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית על חשבון צמצום השקעות בכבישים; הבטחת שירותי תחבורה ציבורית ברמה גבוהה ליישובים הערבים וליישובי הפריפריה; הפסקת ההפרטה של התחבורה הציבורית; פיתוח תחבורה מסילתית והפחתת מחירי הנסיעות ברכבת; פיתוח שבילי אופניים בערים. אנחנו דורשים השקעה תקציבית מסיבית לסגירת הפערים בין יישובים יהודים וערבים. אנו תומכים בהקמה של מקלחות לשימוש עובדים הבאים באופניים, ופיתוח השכרת אופניים.
התייחסות המפלגות לתחבורה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.