חברות הסלולר פרסמו באחרונה את הדוחות שלהן לסיכום שנת 2014, כאשר לכולם ברור שבשנת 2015 צפויה הרעה בביצועים. מצבן של חברות הסלולר נשחק כתוצאה מהתחרות הגוברת בשוק, וייתכן שאחת מהן אפילו תציג הפסד במשך מספר רבעונים. כאשר הוצאות המימון של סלקום ופרטנר גבוהות כל-כך (פלאפון אינה נסחרת בבורסה), כל שינוי קל בריבית או במדד המחירים יכול להפוך בקלות להפסד בשורה התחתונה.
אחרי הבחירות, ייתכן שממשלה חדשה - בלי קשר לשאלה מי יוביל אותה - עשויה לגרום לשינויים בתחום המאקרו כלכלי. הריבית האפסית של בנק ישראל מסייעת לסלקום ופרטנר, אבל ההעלאה הצפויה של הריבית בארצות-הברית עשויה לטרוף את הקלפים. מי שיצטרך להתמודד עם הסוגייה הזאת הוא שר התקשורת החדש.
ייתכן כי האופן שבו נפתחה שנת 2015 מרמז על הבאות, כאשר המהלך המשמעותי ביותר בהקשר הזה הוא הכניסה של סלקום לתחום הטלוויזיה, צעד אשר משנה את פני השוק. גולן טלקום תיכנס ככל הנראה לתחום הטלוויזיה במהלך השנה, וגם פרטנר שוקלת לעשות זאת, והצעדים האלה יעצבו מחדש את שוק התקשורת. במקביל מתחוללת כאן רפורמה בשוק הקווי, שבמסגרתה יימכרו החברות חבילות של שירותי תקשורת.
המספרים של חברות הסלולר 2014
אקספון תיכנס לשוק?
השינויים האלה ידרשו מכל אחת מהחברות לאמץ אסטרטגה חדשה, ואפשר לשער שרק בסוף השנה - ואולי בכלל רק בשנה הבאה - נוכל לראות מי מהחברות זרעה רוח ותקצור סופה. נכון לעכשיו, בכלל לא ברור כמה שחקנים יהיו בשוק הסלולר הרווי והאם 018 אקספון תיכנס לשוק כמפעיל שישי. קשה לראות איך אקספון נכנסת וממשיכה להפעיל לחץ על המחירים כלפי מטה, ובמקביל לא מתרחש תהליך של מיזוגים בשוק.
ירידה בהכנסה הממוצעת למנוי אל מתחת ל-50 שקל בחודש נחשבת בשלב הזה לתרחיש לא סביר. אם זה יקרה, החברות הוותיקות יאבדו הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה.
עבור המשקיעים זהו תרחיש בלהות. הדוחות של פרטנר וסלקום לסיכום שנת 2014 כבר משקפים את מגמת הירידה ברווחיות, כאשר נכון לעכשיו נראה כי סלקום מצליחה להתמודד עם האתגר בצורה טובה יותר.
חשוב לזכור שבשנת 2014 הציגה פרטנר את ההכנסות שקיבלה מהוט מובייל (אשר עשתה שימוש ברשת של פרטנר), מה שמצביע על כך שלחברה הכתומה יש בהחלט סיבות לחשוש. החשיפה שלשום ב"גלובס", שלפיה פרטנר דוחה את התשלומים לספקים, גם היא לא מבשרת טובות, והתחושה היא ש-2015 תהיה שנה מאתגרת מאוד.
אחד המנכ"לים של חברות הסלולר מעריך כי אם המצב הקיים יישמר, ובשוק ימשיכו לפעול 5 חברות - ייאלצו החברות לבצע פיטורי ענק ולצמצם כ-1,000 עד 1,500 משרות. כדי להבין עד כמה מדובר בצעד חריף נציין כי פרטנר, למשל, מעסיקה כיום כ-3,500 עובדים.
כלי התקשורת שמסקרים את דוחות הסלולר מתמקדים בדרך-כלל ברווח הנקי של החברות, אך הנתון הזה פחות מייצג משום שהחברות אינן מחלקות דיבידנדים. כמו כן, הרווח הנקי מושפע מהוצאות מימון.
הסעיפים המשמעותיים יותר הם הרווח לפני פחת והפחתות (EBITDA) ותזרים המזומנים של כל חברה, שמזקקים את הביצועים ומסייעים להבין טוב יותר את המגמות. סלקום חברה גדולה יותר מפרטנר, ולכן זה לא מפתיע שהתוצאות שלה טובות יותר.
עם זאת, בהשוואה ל-2013 ניתן לראות שפרטנר הצליחה לצמצם את הפער ב-EBITDA שעמד על 221 מיליון שקל ולצמצמו ל-186 מיליון שקל ב-2014.
במונחי הכנסות כוללות ניתן לראות שפרטנר אף הצליחה לצמצם את הפער עוד יותר. ב-2013 הפער בהכנסות עמד על 408 מיליון שקל, וב-2014 הפער בהכנסות הסתכם ב-170 מיליון שקל בלבד. הפערים הגדולים נזקפים לכן לתזרים המזומנים.
ובכן, ב-2014 ניתן לראות שתזרים המזומנים בסלקום הסתכם ב-1.2 מיליארד שקל, ובפרטנר הוא הסתכם ב-520 מיליון שקל, זהו פער של 131%. ה-EBITDA של סלקום הסתכם ב-2014 ב-1,282 מיליארד שקל, לעומת 1,096 מיליארד שקל בפרטנר - פער של 17%. ההשוואה כוללת את פעילות ספקיות האינטרנט 012 ששייכת לפרטנר ואת נטוויז'ן ששייכת לסלקום.
האסטרטגיה מתחילה לדבר
השוואה יותר מעניינת בין החברות היא ההשוואה בין הרבעון השלישי לרבעון הרביעי של 2014. ברבעון השלישי ה-EBITDA בפרטנר הסתכם ב-199 מיליון שקל, ובסלקום עמד על 268 מיליון שקל. ברבעון הרביעי ירד ה-EBITDA בפרטנר ב-19.1% ל-161 מיליון שקל, אך בסלקום הוא דווקא עלה ב-5.2% והסתכם ב-282 מיליון שקל.
תזרים המזומנים של פרטנר ברבעון השלישי עמד על 112 מיליון שקל, והוא ירד ברביעי ל-71 מיליון שקל בלבד - ירידה של 36.6% ברבעון אחד בלבד! בסלקום המצב לא טוב בהרבה בסעיף התזרים. החברה רשמה תזרים ברבעון השלישי של 303 מיליון שקל, והיא ירדה ל-174 מיליון שקל ברבעון הרביעי - ירידה של 42.6% ברבעון.
הנתונים הללו מדאיגים מאוד, ולכן נשאלת השאלה האם החברות יצליחו לפצות בצורה כלשהי על השחיקה ברווחיות הסלולרית, וכאן מתחילה האסטרטגיה לדבר. סלקום מכניסה למשחק את הטלוויזיה, ופרטנר תכניס את הטלוויזיה במועד לא ידוע. השאלה היא האם תחום הטלוויזיה יסייע לחברות לפצות את עצמן על השחיקה בסגמנט הסלולר.
הנתונים שחשפה סלקום, לפיהם יש לה כ-20 אלף מנויים ברבעון הראשון לפעילותה, הם נתונים יפים. 20 אלף מנויים ברבעון הראשון שווים כ-2 מיליון שקל בחודש, כאשר מנוי אחד בטלוויזיה מייצר הכנסות של כ-2-3 מנויים בסלולר. השאלה היא האם חבילות הטריפל של סלקום יאיצו את הגידול במצבת המנויים, והיכן החברה תיעצר, כי כרגע היא עדיין נמצאת בתהליך של השקת הפעילות ומקבלת רוח גבית מהציבור על היוזמה. בהמשך, אפשר להניח, יהיה לה הרבה יותר קשה.
מה שעוד חסר בדוחות של סלקום זו ההשקעה בטלוויזיה, שאותה לא רואים בדוחות 2014. מדובר על השקעה של עשרות מיליוני שקל שלבטח תשפיע. גורם נוסף שאנחנו לא רואים בסלקום ב-2014 הוא את ההפרשה בסך 30 מיליון שקל שהחברה צריכה לבצע עבור הסכם הפרישה עם העובדים.
בסופו של דבר את הכסף - או את ההפסדים - הצדדים יספרו במדרגות.