"הפד לא יעלה הריבית לפני חודש ספטמבר השנה"

קית' ווייד, כלכלן ואסטרטג ראשי בענקית ההשקעות שרודרס: "שוק העבודה חזק מאוד, ושיעור האבטלה ימשיך לרדת בחודשים הקרובים, אבל מנגד מחירי הנפט נמוכים, והאינפלציה תמשיך כנראה להיות מאוד נמוכה"

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

"הפדרל ריזרב אמנם הוריד את המילה 'סבלנות' מההודעה שלו אבל הייתה גם הדגשה שהכלכלה עדיין לא צומחת בקצב מהיר מדי ושהעלייה בשכר מתונה יחסית. גם האינפלציה עדיין מאוד נמוכה ולכן אנחנו מעריכים שהפד יעלה את הריבית לא לפני חודש ספטמבר", כך כותב קית' ווייד, כלכלן ואסטרטג ראשי בענקית ההשקעות שרודרס בתגובה להודעת הפד מאתמול.

הפדרל ריזרב מוותר על המילה "סבלני" בכל הנוגע למועד בו יהיה ניתן להעלות את הריבית בארה"ב, כך עולה מהחלטת המדיניות המוניטרית שפרסם אמש. כזכור, כבר חודשים רבים שהפד משתמש בלשון זו: "אפשר להיות סבלניים בנוגע למועד בו המדיניות המוניטרית תחזור למצב נורמלי", בכל הנוגע למועד העלאת הריבית.

כמו כן, על פי ההחלטה, גם כאשר הריבית תעלה הדבר יתבצע בצורה איטית יותר מכפי שנחזה בעבר. על פי ההחלטה, הריבית תעלה ל-0.625% עד סוף 2015, ולא תגיע לשיעור של 1.125% כפי שהוערך בדצמבר. עד סוף 2016 הצפי הוא שהריבית תעלה ל-1.875% ולא 2.5%. בטווח הארוך יותר הריבית צפויה להגיע ל-3.75%.

"להערכתינו, קשה מאוד לקבוע את המועד המדויק של העלאת הריבית. שוק העבודה חזק מאוד, ושיעור האבטלה ימשיך לרדת בחודשים הקרובים, אבל מנגד מחירי הנפט נמוכים, והאינפלציה תמשיך כנראה להיות מאוד נמוכה", אומר ווייד.

"הגורם העיקרי שישפיע, ככל הנראה, הוא הדולר. בינתיים ההתחזקות הדרמטית של הדולר פוגעת בכלכלה וגם משפיע על מחירי מוצרי היבוא לארה"ב בכיוון של הוזלה ולכן לוחצת את האינפלציה למטה וזה נותן לפד עוד שהות להתמהמה עם העלאת הריבית", הוא אומר.