שנת 2014 הייתה שנת שיא נוספת במסירות כלי הרכב שנרשמו בישראל, עם כ-240 אלף כלי רכב פרטיים חדשים שעלו על כבישי הארץ - צמיחה של 13%. בדוחות הכספיים השנתיים שפרסמו היבואניות דלק רכב וקרסו מוטורס, מציגות השתיים עלייה מתונה יותר במכירות, ונסיגה בנתחי השוק שלהן.
עם זאת, לפחות מבחינתה של דלק רכב , שבשליטת גיל אגמון (המשמש גם כמנכ"ל החברה), הייתה 2014 שנת שיא, בזכות ההשקעה המזהירה במובילאיי (Mobileye), שפיתחה מערכת התרעה מפני סכנות בכביש. שערוך ההשקעה, בעקבות הנפקת מובילאיי בוול סטריט אשתקד, הניב קפיצה של 33% ברווח השנתי, ל-723 מיליון שקל.
בסך הכול זקפה דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד, הכנסות מימון בגין עליית ערך ומימוש השקעה במניות מובילאיי בסך של כ-442 מיליון שקל (325 מיליון שקל אחרי מס). בנטרול רווח הון זה היה הרווח הנקי השנתי של דלק רכב מסתכם ב-398 מיליון שקל.
ברבעון הרביעי של 2014 דווקא התכווצו רווחי דלק רכב ב-84% ל-14 מיליון שקל בלבד, בעקבות ירידה במניית מובילאיי בתקופה זו, אשר גרמה הוצאות מימון של כ-50 מיליון שקל. דלק רכב מציינת בדוחות כי היא "הביעה הסכמתה להשתתפות בהליך הצעת מכר נוספת של מובילאיי, המתקיים בימים אלה", הצעה שבמסגרתה היא עשויה לממש חלק משמעותי נוסף מהשקעתה. נוסף על מניות מובילאיי, שבסוף 2014 עמד שווי השוק שלהן על 367 מיליון שקל, מחזיקה דלק רכב ני"ע של חברת פורד, ששוויים עלה השנה ב-13% ל-133 מיליון שקל.
בפעילות השוטפת, סך הכנסותיה של דלק רכב אשתקד עלה ב-6% ל-3.7 מיליארד שקל, אחרי שסך המכוניות שמכרה עלה ב-8% ל-27,500. מפילוח מכירות הרכבים שהיא מייבאת עולה, כי מי שמשכו אותה למעלה היו רכבי מאזדה, שהמכירות מהם זינקו ב-60% ליותר מ-17,000. בדלק רכב מציינים כי מכירות דגם מאזדה 3 עלו ב-24% ל-873 מיליון שקל, ומכירות דגמי מאזדה Cx5 עלו ב-14% ל-510 מיליון שקל.
לעומתן, מכירות המותג פורד צנחו אשתקד ב-36% לכ-8,200 מכוניות, ואילו מכירות מותגי היוקרה של דלק רכב, BMW, עלו ב-15% ליותר מ-2,200. בסיכום שנתי, סך נתח השוק של דלק רכב ירד מ-12% ל-11%. במקביל לפרסום הדוחות הודיעה דלק רכב על חלוקת דיבידנד של 60 מיליון שקל לבעלי המניות.
עלייה מתונה במכירות רנו וניסאן
אצל יבואנית הרכב האחרת שמניותיה נסחרות בבורסה בתל אביב, קרסו מוטורס של משפחת קרסו, עלו רווחי השנה החולפת בשיעור מתון של 2%, והגיעו ל-115 מיליון שקל. בשורת ההכנסות הציגה קרסו מוטורס עלייה של 5%, ל-2.9 מיליארד שקל, עם שיפור שנרשם גם במכירות רכבים וגם בפעילות המוסכים שלה.
קרסו מוטורס הציגה עליות מתונות במכירות שני המותגים העיקריים שלה - 4% במכירות רכבי רנו שהגיעו ל-9,900, ו-2% במכירות ניסאן שהתקרבו ל-10,600. מכירות מותג היוקרה של קרסו מוטורס, אינפיניטי, עלו ב-23% לכ-180 מכוניות, ולמרות שסך המכירות השנתיות של החברה השתפר ב-3% והגיע ל-20,650, על רקע העובדה כי השיפור במכירות בסך הכול בשוק הרכב הישראלי היה גדול יותר, נתח השוק שלה ירד מ-9.4% ל-8.1%.
במקביל לדוחות הודיעה קרסו מוטורס על חלוקת דיבידנד של 37.3 מיליון שקל לבעלי המניות.
דלק רכב וקרסו מוטורס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.