הקרב האמיתי של סלקום בנושא הטלוויזיה עדיין לא החל. מה שראינו ב-3 חודשים מאז השקת סלקום TV היה רק הפתיח. בעוד כמה שבועות סלקום תיכנס לשוק עם חבילת טריפל, ואז יהיה מאוד מעניין לראות האם תמורת כ-200 שקל החברה תוכל להילחם בטריפל של הוט, שמשווק במחיר הרבה יותר גבוה. אז יהיה באמת שמח.
חוץ מזה, שימו לב למהלך של בזק, שהחלה השבוע לשווק סטרימר במחיר מסובסד, שכולל בתוכו תוכנות המאפשרות להוריד מהרשת. סלקום שינתה את שוק הטלוויזיה - אבל לא בטוח שהיא תשלוט באיך שהוא מתפתח.
כך או כך, לגייס כ-20 אלף מנויי טלוויזיה ברבעון זה הישג שיווקי יפה, שעולה על מרבית הערכות בשוק כשסלקום נכנסה עם השירות בתחילת השנה. יחד עם זאת, לא צריך להתרגש מההישג, כי המבחן האמיתי של פרויקט הטלוויזיה של סלקום יצטרך להוכיח את עצמו לא עכשיו, אלא בעוד שנה ושנתיים, כשנוכל לבחון באמת מה הוא עשה לחברה, והאם הוא הצליח במטרה האסטרטגית שסלקום הציבה לעצמה, שהיא להוות אלטרנטיבה לבזק ולהוט ולהפוך לקבוצת תקשורת שמספקת את כל סל השירותים ללקוח.
סלקום נמצאת בטלוויזיה מהרבה סיבות, אבל אחת הסיבות שהיא שם היא שלקוח ששווה 100 שקל בטלוויזיה משול ל-3 לקוחות סלולריים. לכן, לכאורה כאשר יש לה 20 אלף מנויי טלוויזיה, היא רואה זאת כתוספת של 60 אלף מנויי סלולר.
זה כמובן לא מדויק ותלוי בהכנסה הממוצעת של מנוי סלולר ועוד אלמנטים, אבל בגדול מדובר במהלך הגנתי מובהק שנועד להקטין את הפגיעה בפעילות המרכזית של החברה שהיא סלולר.
בינתיים הדוחות של סלקום ב-2014 לא משקפים את העלויות הכרוכות בפרויקט, אבל החברה הצהירה כי מהרבעון הראשון 2015 נתחיל לראות את היקף ההשקעה של החברה, שמן הסתם ישפיע על הרווחיות שלה, ומדובר בעשרות מיליוני שקלים.
בינתיים סלקום האטה (שלא לומר עצרה) את המשך ההשקעות בדור הרביעי בסלולר, ולכן קשה מאד לנבא עכשיו אם המהלך של סלקום יוכתר כהצלחה.
*** פרשנות - גד פרץ
תמונת מצב: מה מרתיע את הישראלים מלעבור לסלקום TV?
תוך 3 חודשים התחברו 20 אלף ישראלים לסלקום TV - שירות הטלוויזיה של סלקום, המלווה בקמפיין שיווקי משעשע שבמרכזו הדמות "משיח" בכיכובו של אודי כגן. המחיר הבסיסי אטרקטיבי - 100 שקל לממיר ותכני VOD, ומספר המנויים שהצטרפו עד כה עולה על הציפיות.
עם זאת, טלוויזיה אינה סלולר, וכנראה שמהפכה דומה לזו של מהפכת הסלולר תיקח בענף הזה יותר זמן, וזאת כנראה הסיבה שהמתחרות הוט ו-yes לא נבהלות ולא מצניחות את מחיריהן כלפי מטה.
סקר שערכה עבור "גלובס" חברת TRI מחקרים אסטרטגיים בבעלות ד"ר אריה רותם, חברת הייעוץ TACK אסטרטגיות צמיחה ואורי אלמן, בדק עד כמה צופי הטלוויזיה בישראל רואים את השירות של סלקום כאטרקטיבי, כמה מהם שוקלים לעבור ומה עומד בדרכם של אלה שלא עברו אליו.
המחקר, שנערך בקרב מדגם של 501 נדגמים, בגילאי 18 פלוס מכלל האוכלוסייה, מצא כי 39% מהנשאלים מנויים בביתם לשירותי הוט, בעוד שקרוב ל-31% מנויים ל-yes. מספר משתמשי עידן פלוס עומד על 9%, כאשר מנויי סלקום הם רק 0.2%.
מספר הנשאלים שלא מחזיק אף שירות טלוויזיה עומד על 21%. כ-60% מהנשאלים כלל לא שקלו לעבור לסלקום TV, ושליש מהנשאלים דווקא שקלו זאת, כאשר 6.5% נוספים מתכננים לעבור.
למרות המאמץ השיווקי להציג את השירות שלה כאטרקטיבי מבחינת התכנים, זו גם הסיבה העיקרית לכך שהצרכנים סבורים שהוא אינו מתאים להם - 30% מהנשאלים ציינו כי התכנים בסלקום TV לא מספקים אותם. 26.5% ציינו כי הם לא הספיקו עדיין לעבור - מה שאולי מבשר שבעתיד מספר מנויי סלקום יגדל משמעותית.
האם המחיר מספיק נמוך?
13% מהנשאלים הסבירו שאינם עוברים לסלקום TV כי המחיר לא אטרקטיבי. מדובר בנקודה מעניינת וחשובה, כי במבט ראשון החבילה של סלקום נשמעת כהזדמנות מצוינת - 100 שקל לחודש ללא תשלומים נוספים על שירותי VOD והזמנת סרטים.
אלא שהמחיר כולל רק ממיר אחד, כך שמשפחות המחזיקות טלוויזיה נוספת בחדר השינה והילדים יצטרכו לשלם 30 שקל נוספים לכל ממיר. זו הנקודה שהמחיר של סלקום מול המתחרים מצטמצם משמעותית.
עם זאת, רק 4.5% אמרו שהמחיר של הוט טוב יותר, וקצת פחות מ-1% אמרו שהמחיר של yes טוב יותר.
התוכן הוא המלך
התוכן הוא אחד הגורמים הקריטים במעבר לחברת טלוויזיה אחרת. לכן מעניין לראות שרק 6% ציינו כי התוכן בהוט טוב יותר, ו-3% ציינו כי ב-yes התוכן הוא טוב יותר.
כמו כן, 4.5% ציינו כי הם בכלל מורידים את הסדרות וסרטי הקולנוע שלהם האינטרנט, ולכן הם לא עוברים לסלקום. 2% ציינו כי הם מסתפקים בערוצים המשודרים בעידן פלוס.
סלקום מציעה מאגר תוכן מכובד, אבל עדיין מצומצם משמעותית מבחינת היקף הסדרות החדשות המשודרות. גם תוכן מקור של הפקות ישראליות, כמו "זגורי" או "פאודה", אי-אפשר למצוא בשירות של סלקום.
כדי לבחון את המענה שמספק שירות סלקום TV לאורך זמן ולבדוק האם התכנים מספקים צופה טלוויזיה חובב סדרות, בדקנו את השירות במשך 3 חודשים. במקביל התרשמנו מהעבודה השוטפת עם הממיר מבחינת ממשק המשתמש ואיכות הצפייה.
המסקנה היא שלקוחות סלקום יכולים להיות מרוצים מקצב העדכון לפחות לגבי חלק מהסדרות הפופולריות. הם מקבלים סדרות חדשות כמו העונה השלישית של בית הקלפים ו"סמוך על סול", הזוכות לביקורות מצוינות, במהירות רבה.
סלקום אף מקדמת את הסדרות החדשות בממשק השירות, כך שכל הזמן אפשר לגלות סדרות שנמצאות בספרייה, אבל עדיין לא תפסו את העין. מדובר בנושא חשוב, שמאפשר לצופים שלא מעודכנים בסדרות הקיימות, לגלות תוכן חדש. סלקום אפילו מציעה קטגוריה של הסדרות בהן מנויי החברה מרבים לצפות.
מצד שני, סלקום לא מציעה כרגע את העונות החדשות של סדרות כמו "האישה הטובה", "סקנדל", "האנטומיה של גריי", "נאשוויל", "נקמה", "הוואי חמש אפס" - כך שמכורי הסדרות יתקשו להסתפק בתוכן הזה.
בהקשר זה יש לציין כי גם מנויי הוט וגם מנויי yes לא יקבלו את כל הסדרות הקיימות בשוק. לכן לקוח הוט שרוצה לצפות ב"משחקי הכס" או לקוח yes שרוצה לצפות בסדרה "סקנדל", לעתים מוריד את התוכן באופן פיראטי מהרשת.
מי שעוד לא ימצא מענה מלא בסלקום TV הם חובבי הספורט ובני-נוער הצופים בתוכניות המקור של הוט ו-yes, כמו "החממה" ו"גאליס". כן אפשר למצוא תוכן מבית דיסני, קלטות ילדים וסדרות אנימציה כמו "קונג-פו פנדה" ו"בקוגן".
איכות צפייה ותפעול הממיר
הממיר של סלקום מוצלח מאוד. הוא כולל ממשק פשוט וידידותי שכיף לסייר בו, אך חבל שאין אפשרות של חיפוש תוכן. כמו כן, איכות התמונה טובה, אבל בהשוואה שכללה מספר טלוויזיות מול ממיר הפייבר בוקס של הוט, אפשר לראות שסלקום לא מציעה אותה תמונה עשירה בגוונים בשידור HD.
עוד בעיה במוצר של סלקום מתגלה כאשר יש הפסקה זמנית של חיבור האינטרנט בבית. באותו רגע לא ניתן להיכנס להקלטות הנמצאות בממיר או לצפות בשידורי עידן פלוס, למרות שמדובר בתוכן שלא דורש חיבור לאינטרנט. בהוט, למשל, אין בעיה לגשת לתוכן המוקלט בממיר, גם אם יש בעיה בשידור הטלוויזיוני.
בעיה אחרת שקשורה להקלטה היא בנפח של הכונן הקשיח. הכונן קטן מדי, וכל הזמן היינו צריכים לפנות מקום - דבר שקרה לנו באופן נדיר בממירים של הוט או yes, וגם אז, צריך לזכור שבחברות הכבלים והלוויין חלק מהתוכן המוקלט הוא ב-HD, תוכן התופס יותר מקום על הכונן הקשיח של הממיר. בסלקום מדובר רק על הקלטות של שידורי עידן פלוס (למשל, ערוצים 1, 2 ו-10) - לא תוכן ב-HD.
מצד שני, סלקום מציעה הקלטה אוטומטית ב-VOD של רוב סדרות הפריים-טיים של ערוצים 2 ו-10, מה שחוסך את הצורך בלהקליט את התוכן הזה. חבל שבסלקום לא מקליטים בשירות הזה גם את מהדורות החדשות המרכזיות, כך שניתן יהיה לצפות בהן באותו ערב רק בשעה מאוחרת יותר.
בשורה התחתונה
חוויית השירות חיובית, אבל היא לא מתאימה לכל אחד. צרכנים שמחזיקים רק את שירות עידן פלוס בבית, יקבלו שדרוג משמעותי. לעומת זאת, חובבי ספורט יתקשו לקבל את כל המשחקים שהם מעוניינים בהם. חובבי סדרות שלא מחפשים את העונות הכי חדשות גם יהיו מרוצים, ויוכלו לעשות השלמות של תוכן מוצלח מהשנים האחרונות.
אם סלקום תייצר חבילה עם יותר ממירים באותו מחיר, השירות יהפוך לאטרקטיבי אפילו יותר.
מדוע לא עברת לסלקום TV
האם יש לך בבית כבלים
שירותי סלקום TV