האנשים שנתניהו צריך

ראש הממשלה, מצא לך יחיאל קדישאי וגיורא עיני משלך

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

עבור: ראש הממשלה בנימין נתניהו

מאת: המייחלים בעם

1. קח קואצ'ר, מאמן. אפשר לקרוא לו מגשר ממשלתי. אנשים - זו נקודת התורפה שלך. עקב אכילס. שם אתה נופל פעם אחר פעם. יחסים מקולקלים בלשכה שלך, במשרד שלך, במפלגה, בממשלה, מול העולם. חוסר אמון, פקפוק וחשדנות שולטים בסביבתך. חבל.

2. מצא לך יחיאל קדישאי משלך. מישהו חכם שרוצה באמת רק בטובתך. איש סוד, יד ימין, ישר דרך ואמיץ לב - מה שהיה קדישאי (1923-2013), ראש הלשכה של מנחם בגין כשהיה ראש הממשלה. "תביאו לי את יחיאל", נהג בגין לבקש. יחיאל שמע ואמר לבגין גם שהוא טועה, שהוא מוטה ועניין זר שולט בשיקוליו. בגין קיבל, סמך והאמין. זה מה שחסר לך, מישהו שיאמר לך את האמת הלא נעימה כשתפספס, כשתטעה, כשהכוח יבלבל אותך והגאווה תעלה לך לראש. זה אנושי לבחור שיהיו סביבך רק מעריצים, אבל לגמרי לא יעיל. בטח לא בסיבוב הרביעי.

3. דאג שיהיה לך גיורא עיני בסביבה. מתווך סתרים. אמין על ניצים. יצחק רבין ושמעון פרס, למשל. הרי ליחסים כל כך רעים ועכורים כמו שהיו פעם בין שני החשדנים האלה, אף אחד לא הצליח להגיע, אבל הם עבדו יחד לגמרי לא רע. כך נכתב עליו ב"הארץ", 28.2.2001: "ידוע שהוא יוצא ובא בלשכות של ראשי ממשלה... איש סוד ויועץ מקורב של שמעון פרס. איש אמון ומבאי ביתו של יצחק רבין. יועץ אישי ומקורבו של אהוד ברק. מלבד ראשי ממשלה, ישנם עוד אנשים שברגעי הכרעה מעדיפים את שירותיו הטובים, הניתנים חינם, של עיני. פעם זה רוני מילוא שעיני סידר לו את הקואליציה בעירייה, ופעם אחרת זה יצחק מרדכי, פה טומי לפיד, שם דוד לוי. רפאל איתן בהסכם סודי שעיני רקח עם צומת, ואורי שגיא שעמד על כך שפגישה עם פרס תהיה בנוכחות עיני. פה יצחק לוי מפד"ל ושם אלי ישיש ש"ס... יש עשרות דוגמאות, כמעט מכל קצוות הקשת הפוליטית. קשה לאתר מהלך פוליטי, שלא לדבר על משא ומתן קואליציוני, שעיני אינו מעורב בו כך או אחרת". איך אמר עליו חברך אהוד ברק, חשדן ויהיר בעצמו, כשנשאל, "אז למה עיני?" "זה פשוט מאוד - הוא איש אינטליגנטי, הוא מדויק ביותר. יש לו ידע וניסיון. והכי חשוב: הוא אמין. האמינות אצלו היא מוחלטת. הוא בסדר". אתה צריך עיני עכשיו, כשאתה בונה קואליציה ותצטרך אחד כזה אחר כך.

4. שמע לחבר שלך אלי ויזל. פילוסוף, סופר, הנובליסט ניצול השואה המוערך שישב לימינה של רעייתך כשנשאת את הנאום ההוא בקונגרס בוושינגטון (זה היה בתחילת החודש). "זוהי חובתו של דורנו" בעודנו נכנסים אל המאה ה-21: סולידריות עם החלשים, עם הנרדפים, עם הבודדים, עם החולים ועם המיואשים. חובתנו תבוטא באמצעות הרצון להעניק משמעות אצילית ואנושית לקהילה, שכל החברים בה יגדירו את עצמם לא באמצעות זהותם שלהם, כי אם באמצעות זהותם של האחרים".

הערכת השבוע: לשרי אריסון. ממשיכה על אפם ועל חמתם של גדודי המגחכים, המצחקקים והצינים לדורותיהם ועיסוקיהם ומצליחה להביא איזושהי תקווה לשינוי חיובי בעולם. ביום ג' צוין, פעם תשיעית, יום המעשים הטובים. יצאו לעשות טוב למען הזולת 830,000 ישראלים, ב-10,000 פרויקטים, ב-260 רשויות מקומיות, ב-147 ישוביים ערביים. עשרות אלפי תלמידים, חיילים, סטודנטים, ו-1,000 חברות עסקיות. איש כיכולתו, איש באשר ידבנו לבו. לא רק בישראל. יום מעשים טובים התקיים השנה ב-58 מדינות עולם, כולל ארה"ב, איטליה, גרמניה, פנמה קנדה, שווייץ, אוסטרליה, ברזיל.