פיפ"א גרפה ממכירת זכויות השידור של מונדיאל ברזיל 2014 לערוצי הטלוויזיה ברחבי העולם סך של 2.426 מיליארד דולר, עלייה צנועה של 0.9% ביחס לסכום שהצליח לייצר גביע העולם 2010 שנערך בדרום אפריקה (2.405 מיליארד דולר). אך דווקא התחנות מאירופה - היבשת שמהווה את ליבו הפועם של הכדורגל - היו אחראיות בטורניר האחרון על פחות מ-50% מההכנסות. כך עולה מניתוח הדוחות של התאחדות הכדורגל העולמי בין השנים 2007-2013, אותה ביצע האתר insideworldfootball.
בין שני המונדיאלים האחרונים צנחו ההכנסות מהערוצים האירופיים ב-9.5%, מ-1.289 מיליארד דולר ל-1.167 מיליארד. כלומר - 48.1% בלבד מסך מחזור זכויות השידור בגביע העולם האחרון, לעומת 53.6% ארבע שנים קודם לכן.
על-פי הדיווח, הסיבה העיקרית לכך היא איזורי הזמן של ברזיל, שהיו פחות אטרקטיביים לצופי הטלוויזיה והמפרסמים באירופה ביחס לאלו של דרום אפריקה, כאשר חלק נכבד מהמשחקים בקיץ 2014 שודרו הרחק מהפריים-טיים האירופי.
במקביל, בדרום ומרכז אמריקה גדלו הכנסות זכויות השידור ב-8% ל-355.8 מיליון דולר. העלייה המשמעותית יותר, בשיעור של 20%, נרשמה, באופן מפתיע, דווקא בשווקים הצומחים של אסיה וצפון אפריקה (אל סך של 604 מיליון דולר).
בתוך כך, מהבדיקה של insideworldfootball מתברר כי ששת הספונסרים העיקריים של פיפ"א, השותפים שלה - שילמו סך של 708.5 מיליון דולר בארבע השנים עד מונדיאל 2014, לעומת 594 מיליון דולר בארבע השנים שלפני כן. המשמעות: ממוצע של 118 מיליון דולר ששילמו אדידס, קוקה-קולה, יונדאי, ויזה, סוני ואמירייטס כ"א עבור החסות שלהן לברזיל 2014, לעומת 99 מיליון דולר עבור דרום אפריקה 2010. אגב, אמירייטס וסוני הפסיקו את החסות שלהן עם פיפ"א - ובינתיים נמצאה מחליפה אחת שתפרסם במונדיאל רוסיה 2018: ענקית הגז (הרוסית כמובן) גזפרום.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.