מצבן של רשתות השיווק בישראל אינו מזהיר: שופרסל, רשת השיווק הגדולה בישראל, חתמה את שנת 2014 עם הפסדים, וגם רשתות השיווק הציבוריות האחרות (להוציא את מגה, שטרם דיווחה על התוצאות) רושמות שחיקה בשיעורי הרווחיות.
שופרסל חתמה את 2014 עם ירידה של 2.6% במכירות, שהסתכמו ב-11.55 מיליארד שקל. בחנויות זהות חל קיטון של 3.2% במכירות.
עיקר פעילותה של שופרסל הוא ברשת השיווק, אך יש לה גם פעילות נדל"נית רווחית במיוחד. הרשת עצמה סיכמה את 2014 עם הפסד תפעולי של 171 מיליון שקל, אך בקיזוז הרווחים מהנדל"ן הסתכם ההפסד התפעולי ב-47 מיליון שקל.
בשורה התחתונה חתמה שופרסל את 2014 עם הפסד של 107 מיליון שקל.
תוצאות רשתות השיווק לשנת 2014
רמי לוי: צניחה ברווח הנקי
רשת רמי לוי שיווק השקמה, הנסחרת לפי שווי של 2.152 מיליארד שקל, חתמה את שנת 2014 עם גידול של 6% במכירות, שנסקו ל-3.41 מיליארד שקל.
הרשת שיפרה מעט את הרווח הגולמי, שהסתכם ב-718 מיליון שקל והיווה 21% מהמכירות; לעומת שיעור רווח גולמי של 20.9% בשנת 2013.
עלייה של 11.8% בהוצאות המכירה והשיווק של הרשת שחקה את הרווח התפעולי, שירד ב-9.2% והסתכם ב-123.5 מיליון שקל; וזאת לעומת רווח תפעולי של 136 מיליון שקל בשנת 2013. בהתאם, שיעור הרווח התפעולי ירד מ-4.2% ל-3.6%.
את השורה התחתונה חתמה הרשת עם צניחה של 22% ברווח הנקי, שהסתכם ב-94.6 מיליון שקל; וזאת לעומת רווח נקי של 121.4 מיליון שקל בשנת 2013.
רשת רמי לוי מפעילה היום 32 סניפים - שניים מהם מופעלים על-ידי זכיינים, ומכירותיהם אינן כלולות בדוח, אלא ההכנסות של הרשת מתמלוגים בגין אותם סניפים.
במהלך שנת 2014 פתחה הרשת 3 סניפים וסגרה סניף אחד. מתחילת השנה הנוכחית פתחה הרשת 3 סניפים נוספים בכרמיאל, בכפר-סבא ובנתניה.
הרשת מציינת כי שיעור הרווח הגולמי בתחום המכולת, פירות וירקות ומוצרי החלב נע בטווח של17%-23%.
ויקטורי: ההכנסות לשיא
רשת ויקטורי, הנסחרת לפי שווי של 317.7 מיליון שקל, חתמה את שנת 2014 עם גידול של 21.4% במכירות, שנסקו לשיא של 897.4 מיליון שקל הודות להתרחבות הרשת.
הרשת מפעילה היום 29 סניפים, ש-5 מהם נפתחו במהלך אשתקד. עם זאת, ויקטורי שמרה על הפידיון בחנויות זהות, שגדל ב-0.2%.
הרווח הגולמי של ויקטורי הסתכם אשתקד ב-205.6 מיליון שקל, שהם 22.9% מהמכירות; לעומת שיעור של 22.8% בשנת 2013.
הרווח התפעולי של הרשת עלה ב-17.4% והסתכם ב-28.3 מיליון שקל, שהיוו 3.2% מהמכירות; לעומת רווח תפעולי של 24 מיליון שקל בשנת 2013, שהיוו 3.3% מהמכירות.
את השורה התחתונה חתמה ויקטורי עם עלייה של 18.3% ברווח הנקי, שעלה ל-21.6 מיליון שקל.
דוחות החברה מגלים כי הרווח הגולמי הגבוה ביותר ברשת הוא בתחום הפירות והירקות (32.4%), אם כי שיעור זה נשחק ביחס ל-2013 (אז הוא עמד על 35.2%). תחום רווחי נוסף הוא המזון המצונן והקפוא, שבו הרווחיות הגולמית אף עלתה מעט ועמדה על שיעור של 28.3%. בקטגוריות הבשר הטרי והקפוא ומוצרי החלב יש לויקטורי רווחיות גולמית של 21.2%.
טיב טעם: בולטת ברווחיות הגולמית
חברת טיב טעם, הנסחרת לפי שווי של 191 מיליון שקל, עוסקת בזרוע אחת בייצור, יבוא ושיווק של מוצרי מזון, ומחזיקה במפעלי בשר; ובזרוע שנייה היא מחזיקה ברשת השיווק טיב טעם.
הרשת מפעילה 35 סניפים וכן 8 סניפים של רשת כלי הבית דומו (6 מהם פועלים מתוך סניפי טיב טעם).
מחזור המכירות של הרשת קטן אשתקד ב-0.4% והסתכם ב-951.4 מיליון שקל. הקיטון במכירות נבע גם מירידה של 3.9% במכירות של חנויות זהות.
רשת טיב טעם נהנית מהרווחיות הגולמית הגבוהה ביותר בשוק, שאף עלתה אשתקד מעט והגיעה לשיעור של 28.9%, לעומת שיעור של 28.5% בשנת 2013. ברשת אומרים כי השיפור ברווח הגולמי נובע בעיקר משיפור תנאי הסחר מול חלק מהספקים ברשת.
הרווח הגולמי עצמו הסתכם ב-275.3 מיליון שקל. הודות לעלייה ברווח הגולמי, הרווח התפעולי של הרשת עלה ב-3.6% ל-17 מיליון שקל. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי ברשת עדיין נמוך, ועומד על 1.8% בלבד; בשנת 2013 שיעור הרווח הגולמי היה 1.7%.
מבט אל קטגוריות המכירה השונות ברשת מגלה כי להוציא את קטגוריות השתייה, הרשת הצליחה לשפר את הרווח הגולמי בכל יתר הקטגוריות - שיפור העשוי להעיד על עליית מחיר לצרכן, למרות שברשת קושרים אותו לשיפור תנאי הסחר.
הרווח הגולמי הגבוה ביותר יש לרשת במגזר "אחר" - לא ברור מה בדיוק כולל המגזר, אך מכירותיו לא היו מבוטלות והסתכמו אשתקד ב-88 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי במגזר זה נסק מ-36% ל-42%.
בקטגוריית האוכל המוכן, מוצרים מצוננים וקפואים, נהנית הרשת משיעור רווח גולמי של 34%.
בתחום המעדנייה ומוצרי החלב הרווח הגולמי הוא 30%, בדומה לרווח הגולמי על מוצרי המכולת והמאפה.
בקטגוריית הפירות והירקות טיב טעם נהנית מרווח גולמי של 26%, ורווח נמוך רק במעט יש לה בקטגוריית חומרי הניקוי.
דווקא בתחום הבשר הטרי והקפוא, שלפחות בחלקו טיב טעם מספקת לעצמה, הרווח הגולמי הוא הנמוך ביותר ועומד על 23%, אם כי גם הוא עלה ביחס לשנה קודם לכן.
הנטל על הצרכן יגבר
שנת 2014 התאפיינה בהאטה בצריכה, ואילו השנה מתאפיינת גם בכניסתו לתוקף של חוק המזון, אשר מטיל מגבלות רבות בכל הקשור להתנהלות רשתות השיווק מול הספקים.
רשתות השיווק מבקשות כיום לשפר את הביצועים הכספיים שלהן, וכבר עתה ניכר כי המחירים לצרכן בפועל עולים.
המשך המגמה הזו אולי ייטיב עם הביצועים הכספיים של הרשתות, אבל עלול להחריף עוד יותר את הירידה בצריכה - וממילא הדבר יביא גם לפגיעה בהן.
נכון לשעה זו, ספקי המזון והצריכה אינם מתכוונים להוריד מחירים, ועל פניו נראה כי הנטל על הצרכן רק יילך ויגדל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.