חברת בזק שלחה בשבוע שעבר צו הוצאה לפועל ללקוחה בגין חוב של 2,087 שקל בגין שימוש קו טלפון בחודשים ינואר עד אפריל 2014. ואולם, הלקוחה נפטרה בינואר 2014, בתקופה זו דירתה הייתה ריקה, ולא בוצע שום שימוש בטלפון או באינטרנט.
בנה של הלקוחה פירסם סטטוס בפייסבוק ובו פירט השתלשלות עניינים מצערת ואף מקוממת, שממחישה שוב כמה אטימות וכוחניות חברות גדולות בישראל לעתים נוקטות מול הצרכן הקטן - ברוב הפעמים פשוט כי הן יכולות.
דוביק בורנשטיין כותב בפייסבוק כי אמו נפטרה בינואר 2014, וכששמע על החוב שלה מיהר לברר את העניין עם בזק, היות והוא ידע שאמו ז"ל הייתה אדם מסודר ודאגה לתשלום חשבונותיה במועדם.
לדבריו, מספר ימים לאחר מותה של אמו, הוא ואשתו ואחת החברות של אמו התקשרו לבזק והודיעו לחברה על מותה וביקשו לסגור את הקו. לטענת נציגת בזק, כפי שכותב בורנשטיין, לא הופיעה אצלה כל בקשה כזו, וייתכן שהדבר נובע מכך שבני המשפחה לא שלחו תעודת פטירה.
נציגת בזק אמרה לבנה של הלקוחה כי היא מבינה את הבעייתיות, אבל כיוון שהחוב עבר לטיפול משפטי, אין ביכולתה לעשות דבר. היא הפנתה אותו למשרד עורכי הדין ישעיהו רייך, המטפל בהוצאה לפועל בגין החוב.
כשבורנשטיין התקשר למשרד עורכי הדין ישעיהו רייך הגובה כספים עבור בזק, הוא טוען כי מי שטיפלה בתיק דיברה אליו בגסות-רוח ובזלזול. לדבריו, כשסירב לתת לה פרטים לגבי היורשים של אמו, היא לעגה לו ואמרה "אוי איזה חכם אתה - אתה חושב שלא היינו עולים על זה?". כשטען בפניה כי אף אחד לא התגורר או השתמש בקו הטלפון בתקופה הנדונה, היא ענתה לו כי זה שהוא טוען זאת לא הופך את זה לאמת, וכי עליו להוכיח זאת.
עד כאן השתלשלות העניינים. זה הזמן לציין כי חוב שנצבר לאדם בעודו בחיים, רשאית חברה לגבות לאחר מותו משאריו. אלא שבמקרה הזה ביקשה בזק לגבות חוב שנצבר אחרי מותה של האם, בגין דמי שימוש לתקופה שהיא כאמור כבר לא הייתה בין החיים, ודירתה נותרה מיותמת אחרי שאיש לא התגורר בה.
עוד נציין כי לא ברור מה גובה הקרן של החוב וכמה נדרש בנה לשלם עבור הוצאות הגבייה באמצעות משרד עורכי הדין.
בורנשטיין אמר ל"גלובס" כי "הפעם הראשונה שבה שמענו על קיומו של החוב היה באמצעות שליח שהגיע ביום חמישי האחרון לדירה של אמי, שהיום גר בה דייר בשכירות והביא מכתבים מהוצאה לפועל ובהם דרישה לפרעון החוב. לא קיבלנו שום מכתב, שום חשבונית או שום התראה אחרת".
עד היום למעשה אין בידיו מסמך כתוב המפרט את החוב. "יכול להיות שהחוב גם כולל שימוש בשבועיים האחרונים בהם אמי עוד הייתה בחיים. אנחנו בשום מצב לא מתנערים מחוב כזה או מדרישה להחזרת ציוד במידה ויש", אמר.
באשר למשרד עורכי הדין, בורנשטיין מספר כי "כל ניסיון לדבר אל ההיגיון נכשל. ניסיתי להגיד שאמי לא הייתה בחיים - והם רק התעקשו שהחוב ישולם".
הנציגה של בזק ציינה כאמור כי ידיה כבולות, וכי לא ניתן לעשות דבר בתיק לאחר שהועבר להוצאה לפועל ולטיפול משרד עורכי הדין. במועצה לצרכנות מדגישים כי היה על בורנשטיין לקבל מכתב המפרט את דרישת החוב, ובעיקר שהיה מאפשר לו לשגר בטווח זמן של 30 ימים את נימוקו מדוע החוב בלתי מוצדק, להעביר תעודת פטירה וכדומה.
בזק: מתנצלים, נבטל את החוב
לאחר פניית "גלובס", מבזק נמסר בתגובה כי "אנו מצרים על השתלשלות העניינים כפי שתוארה על-ידי הפונה. החוב הקיים יבוטל. לצערנו, לא איתרנו במערכות פנייה בנוגע להסרתו של הקו מינואר אשתקד. על מנת להימנע ממקרים דומים בעתיד, אנו מבקשים מלקוחותינו לעדכננו כאשר אין להם עוד צורך בקו הטלפון שהיה ברשות קרוביהם, בהקדם האפשרי. קווים שאינם נמצאים בשימוש ממשיכים להיות פעילים ומחויבים בהוצאות השוטפות, באם לא מתבקשת הסרתם בפועל".
ממשרד עורכי הדין נמסר: "מאז קבלת התיק במשרדנו וטרם הגשת התביעה נשלחו לכתובת בה הותקן הקו 3 מכתבי התראה לרבות בדואר רשום אולם כל מענה למכתבים לא התקבל. במקביל למשלוח המכתבים נעשו נסיונות ליצור קשר טלפוני לשם הסדרת החוב ובמהלכם נוצר אף קשר טלפוני בשני מועדים עם בנה של בעלת הקו אשר למשמע בקשתנו לשוחח עימה ניתק את השיחות מבלי לתת כל מידע נוסף.
"בנסיבות אלה, למשרדנו לא היה ידוע על פטירת בעלת הקו לפני הגשת התביעה להוצל"פ ולמעשה עד לפניית הבן לפני פחות משבוע. פתיחת תיק ההוצל"פ אושרה עי מזכירות ההוצל"פ שבדרך כלל בודקת האם החייב נפטר ובמידה שכן נוהגת להימנע מפתיחת התיק כפי שהוא ומחזירה אותו.
"משרדנו נוהג בכבוד בכל טענה המועלית, ובפרט בטענה אודות פטירה, ובודק כל טענה באופן ענייני, אולם - כאמור לעיל - רק לפני פחות משבוע הועלתה בפנינו הטענה לראשונה ע"י בנה של בעלת הקו למרות שיחות קודמות ורק היום קבלנו ממנו פניה כתובה בענין זה שלא כללה את כל הטענות שהועלו בפרסום בפייסבוק. יצויין כי חשבוניות החוב מכילות בתוכן גם מרכיב של שימוש בפועל, לפחות לגבי תחילת התקופה, וכן יתרת תשלומים עבור ציוד שקבלה וטרם שולמה מלוא תמורתו. למיטב ידיעתנו, עם קבלת המידע אודות הפטירה פנתה כבר חברת בזק ישירות אל הבן במטרה לסיים את העניין באופן הגיוני לשביעות רצון שני הצדדים ובהתחשב במידע החדש".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.