רשת אילן'ס זכתה במכרז רשות שדות התעופה, ובתוך כחודשיים יחליפו סניפי אילנ'ס את עמדות סי אספרסו באולם השחקים ובסמוך למזרקה בחלל המרכזי. אמש (ד') התבשרה רשת אילנ'ס הנמצאת בבעלות יעקב לוזון על הזכייה במכרז. את סניפיה בנמל התעופה תפעיל אילנ'ס מחודש יוני הקרוב למשך 7 שנים. אילנ'ס גברה על בין היתר על שטראוס קפה ועל סי אספרסו הפועלת כיום במקום.
בחודשים האחרונים עלו לכותרות מחירי הקפה הגבוהים בנמל התעופה ברשתות הפועלות במתחם, בהן ארומה וארקפה, שאת שניים מסניפיה החליפו זה מכבר הרשת ג'ו שמצויה בשליטת קבוצת דלק (כולל העמדה שבחלל המרכזי הסמוך למזרקה) וקפה קפה GO המפעילה דלפק באולם הנוסעים.
בעקבות הפרסומים בדבר המחירים המנופחים למשקאות בנתב"ג, הכניסה רשות שדות התעופה את נושא מחירי הקפה למכרזים כתנאי מחייב תוך הבטחה למחירים הוגנים עבור 4 מוצרים שהוגדרו כבסיסיים: קפוצ'ינו, אספרסו, קרואסון חמאה ובקבוק מים. במכרז, הרשות הגדירה מראש את המחיר המירבי למוצרים ובהצעה שהגישה אילנ'ס למכרז, הופחתו המחירים מתחת לאלה שקבעה הרשות: כוס קפה הפוך תעלה: 11.80 שקל, אספרסו יעלה 7.90 שקל, קרואסון חמאה ב-11.50 שקל, ובקבוק מים מינרלים ב-7.90 שקל. המחירים הללו צפויים להישאר למשך שנתיים לפחות, כך אמר יעקב לוזון, בעל השליטה באילנ'ס ל"גלובס".
תחלופת בתי-הקפה הפועלים בנתב"ג היא פועל יוצא של נטישת הרשתות שטוענות להפסדים. למרות שמדובר ברשות שנמצאת בבעלות המדינה, עלויות שכר הדירה שמשלמות הרשתות בנתב"ג הם גבוהים מאלה שבקניונים המרכזיים ועל בסיסם נטען לא אחת כי הרשתות לא יכולות להרוויח בשעה שהן נדרשות להפעיל את הסניפים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
- אתה לא חושש להפסיד?
"אותי חינכו ללכת עד הסוף בכל דבר שאני עושה. ניגשתי למכרז רק במטרה לנצח. הפסד לא נלקח בחשבון", אמר לוזון, "במכרז הקודם מי שזכה התחייב ליותר מ-9 מיליון שקל דמי שכירות, מה שהיווה 50% מהמחזור. גם הרשות הבינה שאי אפשר להתקיים עם דמי שכירות כאלה. הפעם במכרז דמי השכירות התחילו ב-4.5 מיליון שקל. כמובן שהצענו יותר - אבל רחוק מ-9 מיליון. בסכומי השכירות ששילמו ארקפה וסי אספרסו היה הפסד לא נורמלי. המחזור שלהן היה 23 מיליון בשנה (לפני מע"מ). אין לי ספק שהמחזורים שלנו יותר גבוהים. אני מצפה להעלות את המחזור ב-20%".
רשת אילן'ס, הוקמה בשנת 1994 על-ידי אילן שנהב שהביא עם פתיחת הרשת בשורה אחרת בנוף הקפה המקומי. ב-2010 הועברה השליטה ברשת ליעקב לוזון (המחזיק ב-80% ממנה). הרשת מפעילה 13 סניפים, כולם בבעלותה, כשבקרוב ייפתח הסניף 14 בסמוך למגדלי ב.ס.ר בבני-ברק. כעת בכוונת לוזון להתרחב לפריסה ארצית באמצעות זכיינים.
"אנחנו הרשת הכי ותיקה בענף ופועלים יותר מ-21 שנה רק במרכז. אני נתקל באנשים שלא יודעים על קיומה של הרשת ומכאן שבפתיחת הסניפים בנתב"ג אני מצפה להגברת החשיפה למותג".
הצפי הוא לפתוח 10 סניפים בפריסה ארצית. ניסיון כזה לא התרומם אחרי שהסניף שפתחה אילנ'ס בצומת קדימה - נסגר לפני 5 שנים.
- במה הפעם היציאה מהמרכז תהיה שונה?
"בקדימה היה סניף לא פעיל. מיד אחרי שנכנסתי לרשת - סגרתי אותו. ההשקעה אצלנו נמוכה במחצית מזו שעולה לפתוח בזכיינות סניף של גרג או קפה קפה. אנחנו בנינו מודל זכיינות שלפיו עלות פתיחת סניף תהיה בהשקעה של לא יותר מחצי מיליון שקל עם רווח של 30 אלף שקל בחודש בזכות הוצאות נמוכות, התייעלות בכוח-אדם ועלויות שכירות לא גבוהות". כוונת לוזון היא למקם את הסניפים בירושלים, באר-שבע, חיפה, חולון ועוד.
- ענף הקפה רווי רשתות ובתי-קפה פרטיים. יש מקום לנוכחות שלכם מחוץ לערים?
"יש הבדל. הרשתות המתחרות שלנו הן מסעדות שמגישות קפה, אנחנו בתי-קפה. זה קונספט אחר".
- ויש את קופיקס שהובילה מהפכת מחירים בקפה.
"אנחנו מוכרים קפה במחיר יותר זול מהרשתות המתחרות, למרות שהקפה שלנו איכותי יותר".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.