הרפורמה בשוק התקשורת הקווי יצאה לדרך כבר בחודש פברואר, אבל קפצה מדרגה בעקבות ההצטרפות של בזק בינלאומי. מטרת הרפורמה היא לאפשר ללקוחות לרכוש חבילת אינטרנט שכוללת ספק ותשתית, הישר מספקיות האינטרנט, זאת בניגוד למצב ששרר עד כה בשוק.
בימים אלה מתבצע המעבר בין ספקיות שונות באופן ידני. בתוך כחודש התהליך יבוצע בצורה אוטומטית, ואז נוכל לראות את ההשפעות הכוללות של המהלך. למרות זאת, הכניסה של בזק בינלאומי, שנחשפה שלשום (א') ב"גלובס", מעידה כי מדובר בשינוי משמעותי.
היה שווה לחכות למהלך הזה, כאשר מביאים בחשבון שמדובר בספקית האינטרנט הגדולה ביותר בישראל, עם נתח שוק של 40% מהלקוחות הפרטיים, רווחיות גבוהה ואחיזה חזקה מאוד בשוק העסקי. בזק בינלאומי היא "מפלצת" גדולה, וההצטרפות שלה לרפורמת השוק הסיטונאי מעידה על כך שמחירי האינטרנט בישראל נמצאים במגמת ירידה.
אמנם לא מדובר בקריסה שראינו בשוק הסלולר, אבל אפשר בהחלט לצפות להוזלה של כמה עשרות שקלים בחודש לכל בית-אב, שיצטברו למאות שקלים בכל שנה.
ישנן כמה נקודות חשובות לגבי ההשקה. ראשית נציין כי בזק בינלאומי, בדומה לנטוויז'ן, לא מיהרה להצטרף לרפורמה ונתנה לשוק ולספקיות אחרות להתגלח על זקנן. נזכיר כי בשלב הזה הרפורמה עדיין סובלת מקשיים טכניים, שנובעים בין השאר מהממשק הידני.
מחיר החבילות בספקיות אינטרנט ותשתית
מחירים גבוהים
אם בזק בינלאומי הייתה מצטרפת למהלך מיד בתחילתו, יש להניח שהיא הייתה תוקעת את התהליך, כי בזק הייתה מתקשה להתמודד עם מסה כה גדולה של לקוחות שלמעשה היו מתנתקים ממנה באופן רשמי ומתחברים אליה מחדש, דרך ספק האינטרנט. לכן ההמתנה שלה ושל נטוויז'ן הייתה במקומה ובשום שכל.
הנקודה השנייה היא המחירים. בזק בינלאומי השיקה את החבילה שלה במחירים גבוהים יותר מאשר מתחרותיה. נאמנה לתפיסה שהלקוחות מוכנים לשלם פרמיה עבור שירות יותר טוב ועבור איכות גלישה יותר גבוהה, בזק בינלאומי גובה 20 שקל יותר מכל מתחרותיה שמציעות 100 שקל לקצב של 100 מגה.
מבחינת בזק בינלאומי הפרמיה עדיין מגלמת הוזלה, משום שהלקוחות שילמו עד כה 119 שקל רק לבזק עבור 100 מגה, או ששילמו 109 שקל במסגרת מבצע אגרסיבי ללקוחות חדשים, רק עבור תשתית. לזה צריך להוסיף את עלות הספק שנעה בין 20-49 שקל, כך שהלקוח של החברה בכל מקרה הוזיל את התשלום שלו עבור אותו מוצר בדיוק.
האם באמת יש הבדל בשירות האינטרנט כפי שבזק בינלאומי מתעקשת להסביר - או שבעצם מדובר בשירות דומה פחות או יותר אצל כל הספקיות? מבחינה טכנולוגית, העובדה שלבזק בינלאומי יש כבל תת-ימי משלה, מסייעת לה לייצר מוניטין ולספר ללקוחות שהיא החברה בעלת הביצועים הטובים ביותר. לחברה יש רוחב פס בלתי מוגבל לחו"ל, ולכן לכאורה היא יכולה להציע כמויות בלתי מוגבלות של קיבולת.
הטענה הזו נסתרת על-ידי ספקיות אינטרנט מתחרות, שטוענות כי ההסכמים שחתמו לרכישת קיבולות לחו"ל מאפשרים להן לשלוט בתעבורה כאילו כבל תת-ימי נמצא ברשותן, ולכן בהסכמים ארוכי-הטווח שחתמו הם בעצם יכולות להגדיל את הקיבולות ללא הגבלה וללא תוספת תשלום.
כך או כך, גם אם טענות המתחרות נכונות בחלקן, בשורת התוצאות בזק בינלאומי היא החברה שגדלה הכי הרבה בשוק האינטרנט, וזה קרה למרות המחיר הגבוה שהיא גובה. הסיבות לכך הן כנראה השירות שמציעה החברה וזמן המענה הקצר שהחברה מספקת.
פלטפורמה שקופה
כנראה שלקוחות מוכנים לשלם פרמיה על שירות, במיוחד אחרי הכניסה של הוט נט לשוק לפני 3 שנים, כניסה שזיעזעה את השוק ופגעה בעיקר ב-012 סמייל ורק אחר-כך בנטוויז'ן ובבזק בינלאומי.
הוט נט מוכרת כבר 3 שנים אינטרנט בקצב של 100 מגה במחיר של 20 שקל לחודש, אך היא גדלה בקצב מאוד אטי ואינה מהווה גורם דומיננטי בשוק.
מי שגולש בעיקר באתרי תוכן לא יחוש בהבדל, אבל בעולם שבו כל דף פייסבוק מזרים את הסרטונים באופן אוטומטי, הופכים לא מעט דפי אינטרנט רגילים לקובץ וידיאו ששואב רוחב פס.
המשמעות היא שנושא הסטרימינג הפך לחלק חשוב מאוד בחוויית הגלישה, וזה עוד לפני שהזכרנו את העובדה שיוטיוב הוא האתר השלישי הכי נצפה בישראל, אחרי גוגל ופייסבוק.
המסקנה היא שהלקוחות היום מחפשים לא רק מחיר זול אלא גם גלישה איכותית והם מוכנים לשלם על זה פרמיה. ישראל עוברת למהירויות גבוהות וחשוב לזכור שהרפורמה בשוק הקווי, מעבר לחיסכון הכספי הסמלי, משכנעת את הלקוחות לשדרג את המהירות.
יותר ויותר לקוחות מעדיפים את חבילות ה-100 מגה על פני חבילות ה-40 וה-15 מגה. זה קורה מפני שהמחיר ירד ובגלל שהדרישות לרוחב פס גדלו, בגלל ההתקנים הרבים שמחוברים לרשתות הביתיות, וכמובן בגלל השימוש ההולך וגובר ברשת. זו לא הייתה מלכתחילה כוונת המשורר, אבל על הדרך מהירות הגלישה בישראל תגדל השנה בצורה משמעותית, בגלל הרפורמה.
הרווחיות העודפת של בזק בעינה נשארת ויוצא שכעת הכניסה של בזק בינלאומי מייצרת פלטפורמה השוואתית הרבה יותר שקופה ופשוטה עבור הצרכנים. המחירים הרבה יותר שקופים, והלקוחות כבר לא צריכים לעשות השוואות גם בחברות התשתית וגם בספקיות האינטרנט.
מכיוון שבזק בינלאומי היא חלק מבזק, ובשל העובדה שמרבית הלקוחות שלה הם לקוחות בזק ומיעוטם יושבים על הוט, נשאלת השאלה האם תהיה לכך השפעה מסוימת על רווחיות הקבוצה כולה. התחזית שפרסמה החברה לפני שבועיים ולפיה היא לא צופה ירידה ברווחיות השנה בעקבות הרפורמה בשוק הקווי, אומרת הכול.