ירידות חדות בסיום המסחר באירופה; הדאקס צנח בכ-3%

היום: החלטת הריבית בארה"ב ■ הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי במדינה צוטט כמי שאומר שאין כל תוכניות להזריק נזילות למערכת הבנקאות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות חדות לאחר נעילה מעורבת אתמול בוול סטריט ונעילה שלילית בבורסות אירופה. הסוחרים הגיבו לעונת הדוחות שנמצאת בעיצומה, לנתוני המאקרו בארה"ב, וממתינים בדריכות לתוצאות פגישת הריבית של הפד.

נתון כלכלי קשה פורסם היום בארה"ב: התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) צמח ברבעון הראשון של השנה בשיעור אנמי של 0.2% בלבד (בקצב שנתי). אנליסטים בשוק ציפו לצמיחה של 1% ברבעון החולף. הסיבות להאטה החריפה בצמיחה הן מזג האוויר הקשה ששרר בחלקים נרחבים של ארה"ב בחורף, שביתת נמלים גדולה וכן דולר חזק שפגע ביצוא מארה"ב. הצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג, האטה באופן מהותי ל-1.9% לעומת ממוצע של 2.3% מאז החלה ההתאוששות הכלכלית ב-2009.

אתמול כאמור נחתם המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, בצל מספר נתוני מאקרו וכאשר הסוחרים דרוכים לקראת החלטת הריבית שתתפרסם היום. 73% מהכלכלנים מעריכים כי הפדרל ריזרב יבחר להעלות את הריבית, לראשונה מאז המשבר הפיננסי הקשה של 2008, בספטמבר השנה.

"המשקיעים ניגשים היום להחלטת הפד בהשקפה כי היא תשעמם. הסכנה היא שמה שנראה נייטראלי לפד עשוי להפתיע את השווקים. אולי לא נראה את זה בטווח המיידי בדולר, אבל הפד נותר בתקווה כי הנתונים הכלכליים ישתפרו מספיק על מנת להעלות את הריבית בספטמבר", ציינו אנליסטים בבנק סיטי.

יוון עדיין מרכזת עניין. השבוע הודיע ראש הממשלה אלכסיס ציפראס כי יביא למשאל עם כל החלטה שתתקבל במסגרת המו"מ שמנהלת המדינה עם נושיה בגוש האירו. במקביל, ציפראס הודיע כי הוא מדיח את שר האוצר יאניס וארופאקיס - שנחשב ליוני במיוחד -מהמו"מ עם הנושים במטרה להרגיע את הלהבות באירופה.

מניות חברת האנרגיה Subsea 7 זינקו בחדות לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות שהיכו את התחזיות בשוק. מנגד, מניית ברקליס נסחרה במגמה שלילית לאחר שהבנק דיווח כי הוא מפריש עוד 1.23 מיליארד דולר לטובת תשלום קנסות שונים.

נעילה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל הבוקר (ד') במגמה מעורבת, ברקע המגמה המעורבת שחתמה אמש את המסחר בוול סטריט ולקראת החלטת הריבית של הפד הערב. השווי של שוקי המניות בעולם העפיל אתמול לשיא של 72.2 טריליון דולר. הבנק המרכזי ביפן צפוי לאשר מחדש את קמפיין התמריצים האגרסיבי שלו, במסגרת הניסיונות לאושש את הכלכלה היפנית.

הבנקים הסיניים ריכזו עניין שלילי בצל דיווחים כי הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי במדינה צוטט כמי שאומר שאין כל תוכניות להזריק נזילות למערכת הבנקאות באמצעות רכישה ישירה של נכסי חוב.

ענקית הקמעונות האמריקאית וול מארט צפויה להגביר את השקעותיה בסין. וול מארט צפויה לפתוח 115 חנויות חדשות במדינת הענק עד 2017, התרחבות שתיצור כ-30 אלף מקומות עבודה. כיום לוול מארט יש כ-400 חנויות בסין.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]