פרשנות: החוק שאישר הסנט יתקשה למנוע הסכם עם איראן

לשון החוק תאפשר לסנט להצביע נגד הסכם הגרעין, אך אובמה יהיה חופשי להטיל וטו על ההצבעה הזו, והוא מאמין שהרפובליקנים לא יוכלו לגבש רוב חסין וטו ■ אכזבה בקרב הרפובליקנים: לא הצליחו להכניס לחוק תיקונים שהיו מחייבים את איראן להכיר בישראל

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בסופו של דבר, ההר הוליד עכבר: הקמפיין הרפובליקני הגדול להכפיף הסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן להסכמה של המחוקקים על גבעת הקפיטול, בעקבות נאומו הדרמטי של רה"מ בנימין נתניהו בקונגרס, הניב אמש (ה') הצעת חוק מרוככת, שאינה עונה על ציפיות נתניהו וידידיו האמריקאים.

נוסח הצעת החוק אכן מאפשר לסנט לקבל את נוסח ההסכם עם איראן (אם הוא יושג עד 30 ביוני) ומסמכים נלווים, לעיין בהם במשך חודש ולהצביע בעד או נגד ההסכם האפשרי. במהלך חודש זה לא יוכל הממשל להסיר את הסנקציות מעל איראן. אך הנוסח אינו מחייב את אובמה להימנע מהטלת וטו על הצבעה עתידית נגד ההסכם. על פי אנליסטים, מאמין אובמה, שאם אכן יגיעו הדברים לידי כך, לא יצליחו הרפובליקנים לגבש רוב חסין וטו בסנט, כלומר 67 קולות, ויעלה אפוא בידו לחתום על ההסכם (ולהסיר את הסנקציות) על אפם ועל חמתם של הרפובליקנים ושל נתניהו.

הסנט אישר את הצעת החוק ברוב גורף (98 בעד, אחד נגד), עובדה שמצביעה על המלאכה הרבה שהשקיעו דמוקרטים ורפובליקנים בהשגת פשרה דו-מפלגתית. תחילה איים הבית הלבן בווטו נשיאותי, אך נאלץ להתקפל במהירות מפני שדמוקרטים רבים הצטרפו אז לדרישת הרפובליקנים: תנו לקונגרס לחוות דעה על ההסכם קודם לחתימתו. הסיבה לתמימות הדעים הנדירה הזו בין רפובליקנים לדמוקרטים נעוצה לא רק באהדה לישראל אלא גם, ואולי בעיקר, במאמץ לשמור על מעמד הרשות המחוקקת נגד גחמות התפשטות טריטויראנית של הרשות המבצעת.

שני מחוקקים רפובליקנים, שרואים עצמם ידידי ישראל ושמתנגדים בתוקף להסכם פוטנציאלי עם איראן, ניסו להוריד את המיזם הדו-מפלגתי מפסי תהליך החקיקה. אחד מהם, הסנטור טום קוטון, תבע להכניס תיקון לנוסח המוסכם, שבו ייאמר שהמממשל יצטרך לאשר שאיראן אינה עוסקת בפעולות טרור נגד אמריקאים כתנאי לאישור ההסכם. האחר, הסנטור מרקו רוביו, שמתמודד על הנשיאות, תבע להתנות אישור על ההסכם בהכרה איראנית בישראל. אובמה התנגד לשתי הדרישות בטיעון שהן יגרמו לפיצוץ המו"מ עם איראן. לכך הסכימו לא רק הדמוקרטים אלא גם רוב המחוקקים הרפובליקנים. הם הבינו שמוטב להסתפק בהצעת חוק חלשה מאשר באפס הישג חקיקתי.

ביטוי לכך נתן ראש הסיעה הרפובליקנית בסנט, מיץ' מקונל, אתמול: "רבים היו רוצים, שהצעת החוק תהיה חזקה יותר. אני לא חולק עליהם, אבל, בכל זאת, גם הצעת החוק הזו ראויה לתמיכה שלנו. טמונה בה ההזדמנות הטובה ביותר לתת לעם האמריקאי ולנציגיו הנבחרים לחוות דעה על נושא חיוני זה (של איראן)".

אך את המרירות שחשים הרפובליקנים שמתנגדים לכל הסכם עם איראן הטיב לבטא הסנטור טד קרוז: "באתי לומר לכם, עם אישור הצעת החוק, שקרוב לוודאי שהיא לא תבלום עסקה גרועה עם איראן".