האוצר מתחיל ליישם את המלצות ועדת אנדורן להסדרי החוב

האוצר מטיל מגבלות על מתן וניהול הלוואות ממונפות

יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי
יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי

כחצי שנה לאחר שהוגשו המלצותיה הסופיות של ועדת אנדורן לבחינת הסדרי החוב בישראל, וכשבוע לאחר שהפיקוח על הבנקים הוציא הנחיות ליישום ההמלצות, הוציא היום (א') אגף שוק ההון באוצר חוזרים המיישמים את מסקנות הוועדה.

באוצר מסבירים כי הכללים החדשים מתייחסים למספר נושאים, בהם קביעת כללים ומגבלות לצורך מתן וניהול הלוואות ממונפות - במסגרתם הגופים המוסדיים יידרשו להסדיר כבר במדיניות האשראי והנהלים שלהם את תהליכי החיתום, הערכת הסיכון והמעקב.

בנוסף, במסגרת הכללים שנקבעו המוסדיים יידרשו לקבוע מגבלות כמותיות ביחס למתן ההלוואות - כולל להלוואות ללווים בעלי רמות מינוף גבוהות.

כמו כן, הכללים החדשים של האוצר כוללים דרישות דיווח על הסדרי חוב, במסגרתם יחויבו הגופים המוסדיים לדווח לאוצר על הסדרים במסגרתם ויתרו על חוב בסכום של יותר מ-20 מיליון שקל, והוראות לפיהן הלוואות בהיקף העולה על 50 מיליון יינתנו לחברות רק לאחר שהמוסדיים יוודאו ש"יש בידם מידע בדבר אשראי שנטל בעל השליטה בתאגיד למימון רכישת מניות שליטה בתאגיד או אשראי שכנגדו שועבדו לפחות 5% ממניות התאגיד, וכן מידע בדבר התנהלות עבר של בעל השליטה במצבים בהם חברה בשליטתו נקלעה לקשיים פיננסיים".