המסחר בוול סטריט ננעל בירידות; טבע עלתה ב-1.2%

המשך השבוע יהיה עמוס בנתונים ■ חששות מפני הצמיחה בסין וההתנהלות של יוון מול הנושים ■ אנליסט: "למרות שהמסחר ננעל בעליות ביום שישי, מרבית המניות ירדו בסיכום שבועי, מה שמצביע על חולשה" ■ מובילאיי במוקד

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, על רקע החששות מהצמיחה האיטית בסין ומהמשך ההתנהלות של יוון מול נושיה. זאת, לאחר הנעילה החיובית של השבוע החולף, ובהמתנה לנתוני מאקרו ודוחות חשובים בהמשך שבוע.

"למרות שהמסחר ננעל בעליות ביום שישי, מרבית המניות ירדו בסיכום שבועי, מה שמצביע על חולשה. אנחנו צפויים לראות פעילות לא כל כך טובה בימים הבאים", כך אמר היום למשקיעים פול נולטה מ-Kingsview Asset Management.

בזירת המאקרו לא פורסמו היום נתונים, אבל בהמשך השבוע צפויים נתונים חשובים כמו המכירות הקמעונאיות, התקציב הפדרלי, המלאים העסקיים, מדד המחירים ליצרן ותפוקת הייצור. גם בזירת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון לא פורסמו היום דיווחים מהותיים.

ביום שישי וול סטריט סגרה בעליות בשיעור מירבי של 1.5% בתמיכת דוח התעסוקה הטוב, שהוריד את הציפיות להעלאת ריבית של הפדרל ריזרב כבר בחודש יוני, והחזרת תשומת הלב לחודש ספטמבר, כפי שחזו כלכלנים רבים.

דוח התעסוקה לאפריל הצביע על ירידה באבטלה לשפל של 7 שנים - 5.4%. הדוח הצביע גם על תוספת של 223 אלף משרות חדשות לשוק העבודה לעומת הצפי ל-208-235 אלף משרות חדשות ואחרי תוספת של 85 אלף משרות חדשות בלבד במארס - נתון שעודכן בחדות כלפי מטה מ-126 אלף משרות. בסך הכל נרשמה ברבעון הראשון של השנה צמיחה ממוצעת של 194 אלף משרות, לעומת 260 אלף בתקופה המקבילה אשתקד.

ברקע למסחר בוול סטריט, נעילה מעורבת בבורסות אירופה ועליות באסיה מוקדם יותר. אתמול הבנק המרכזי בסין הוריד ריבית ב-0.25% לרמה של 5.1%. זו ההורדה השלישית מאז חודש נובמבר אשתקד. גם ריבית הפקדונות ירדה ב-0.25% לרמה של 2.25%. עוד נאמר בהודעת הבנק המרכזי כי הצעד צפוי לתמוך בהתפתחות הכלכלה. כלכלנים צפו את הצעד של הבנק המרכזי בסין, לאחר שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם האטה את קצב הצמיחה ל-7% ברבעון הראשון של 2015, הקצב הנמוך מאז 2009.

אלעד שמש, סמנכ"ל המחקר והברוקראז' בקולמקס (Colmex) בית השקעות, מסר כי "דוח התעסוקה החזק מסמל את עוצמתה של הכלכלה האמריקאית. בפועל בסביבת הריבית האפסית כל נתון אחר פרט לצמיחה היה משגר סימן מדאיג במיוחד למשקיעים. האופטימיות אשר דוחפת את הסוחרים להמשיך ולקנות מניות נבלמת שוב ושוב ברמות השיא כאשר כישלון נוסף לפריצת רמות אלו עלולה לשמש כסימן מדאיג לגבי עוצמתם של הקונים. בחדרי העסקאות ניתן לזהות הבוקר ביקוש גבוה למכשירי גידור קצרים סביב הכסף, זאת למרות הורדת הריבית המפתיעה בסין אשר צפויה להמשיך ולתדלק את השווקים. המשמעות היא כי המשקיעים מעריכים כי המהלך הבא הינו דווקא תיקון".

יו"ר מיילן רוברט קורי אמר בשיחה עם משקיעים בשבוע שעבר, כי הוא עדיין עומד על דעתו כי רכישה על ידי טבע היא דבר בלתי רצוי, אך אמר כי ייתכן שבהמשך הדרך מיילן תרכוש בעצמה את טבע, אחרי שתרכוש את פריגו . מדיווח ב"בלומברג" עולה כי טבע עומלת על גיוס 25 מיליארד דולר על מנת להגדיל את הצעתה לרכישת מיילן.

סלקום תשיק השבוע את חבילת הטריפל שלה - טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה, במחיר כולל שינוע על-פי הערכות סביב 200 שקל בלבד.

מובילאיי ריכזה עניין על רקע פרסום דוחותיה החיוביים.