המיליארדר הדרום אפריקאי קוס בקר בילה 15 שנה כשהוא רוכב על הגל של האינטרנט הסיני, הודות להשקעה אחת חכמה מאוד - או, למעשה, בת מזל. עכשיו הוא מנסה לשחזר את ההצלחה.
בשנת 2001, השקיעה חברת Naspers 32 מיליון דולר בחברת אינטרנט עלומה בשם Tencent. כיום שוות האחזקות שלה 66 מיליארד דולר - פחות או יותר זהה למלוא שווי השוק של נספרס הציבורית. כדי להוכיח שהוא מסוגל לייצר הצלחות נוספות כמו טנסנט, בקר סורק את העולם בחיפוש אחר עסקאות טכנולוגיות חדשות.
"מה שעשינו במהלך השנים היה ליטול סיכונים עצומים", כך אמר בקר על ספל תה במטה החברה, 19 קומות מעל לנמל של קייפטאון. המשימה כעת, כך אמר, היא "למצוא את המדינות שבהן יש עדיין פערים גדולים, שכן במדינות רבות, ההזדמנויות הטובות כבר נוצלו".
בקר בן ה-62 מנסה להוכיח שנספרס היא יותר מאשר קרן הון סיכון ענקית שמבוססת על השקעה בת מזל אחת ויחידה. השווקים מספקים ערך מועט, אם בכלל, לעסקיה האחרים של החברה, לרבות רשת הטלוויזיה בתשלום הגדולה ביותר בדרום אפריקה והשקעות בעשרות חברות סטארט-אפ נוספות.
לפני שנה פרש בקר מניהול הקרן ל"שנת שבתון", שבמסגרתה הגיע לשנחאי, סיאול, סן פרנסיסקו ומקומות אחרים בניסיון למצוא רעיונות חדשים. הוא אומר שהנסיעה שכנעה אותו שהחברה צריכה להשקיע את עיקר כספה במסחר מקוון במדינות מתפתחות - למרות שגופי השקעה רבים מחפשים כיום עסקאות כאלה, והתחרות קשה - הן מצד גופים מקומיים והן מצד ענקיות כמו אמזון.
תמיכה באפרטהייד
קשה לזהות בנספרס הנוכחית את החברה של שנת 1997, שבה נכנס בקר לתפקיד המנכ"ל. באותה תקופה, היא נקראה Die Nasionale Pers, והיתה ידועה בעיקר כמו"לית של Die Burger, יומון בשפה האפריקנרית שצידד בשלטון האפרטהייד. למרות שהקו המערכתי השתנה, נספרס עדיין מפרסמת את העיתון. בקר משמש כעת כיו"ר החברה, והוא העביר את תפקיד המנכ"ל לבוב ון דייק, ששימש בעבר בתפקיד בכיר ב-ebay.
בקר השתמש בכספים שמייצרת חטיבת הטלוויזיה בתשלום - שאותה ייסד בשנות השמונים של המאה העשרים - כדי להשקיע ביותר מ-100 חברות טכנולוגיה ברחבי העולם. רוב ההימורים הללו גרמו לחברה לדמם כספים: קמעונאים מקוונים באפריקה נסגרו, והחברה רשמה הפסד של 80 מיליון דולר על ספק שירותי אינטרנט בסין.
כשנספרס רכשה מחצית מטנסנט בשנת 2001 (מאז התדלדלו אחזקותיה ל-34%), החברה הסינית היתה שחקנית מתחילה במדינה עם שימוש מועט באינטרנט. כיום יותר ממיליארד איש משתמשים בשירותי המסרים של טנסנט, כמו WeChat. ב-13 במאי דיווחה החברה על רווחי שיא מעסקיה השונים בתחום האינטרנט.
העסקה לרכישת אחזקות בפורטל הרוסי Mail.ru היתה הצלחה נוספת, על אף שמצומצמת יותר. נספרס רכשה 30% מהחברה בשנת 2007 תמורת 165 מיליון דולר. כיום מוערכות אחזקותיה בחברה בכ-1.6 מיליארד דולר, זאת למרות שמחיר המניה ירדה בכמעט שליש מאז תחילת המשבר באוקראינה.
נספרס היא החברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר באפריקה, ושוויה עומד על כ-66 מיליארד דולר. מניותיה עלו ביותר מ-500% מאז שנת 2010, בעיקר הודות לטנסנט. הצמיחה איפשרה ליו"ר לרכוש כמה מהסממנים של העשירים כקורח. בקר שווה כעת כ-2.5 מיליארד דולר, כך על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, והוא ואשתו מבלים את מרבית זמנם בחווה רחבת ידיים ומלון יוקרתי שבבעלותם ביקבים שבקרבת הכף, אשר ניטעו במקור במאה ה-17.
כשמדובר בהימור על סוסים מנצחים בשווקים מתעוררים, "אין יותר סודות", אומר סיאראן אולירי, שותף בקרן ההון סיכון Earlybird מברלין, שמשקיעה בטורקיה ובמזרח אירופה. "במקרים רבים, הערכות השווי אפילו יותר גבוהות מאשר בארה"ב".
קרוב יותר למדינת האם, עסקי הטלוויזיה בתשלום של נספרס מתכוננים למתקפה מצד חברות כמו נטפליקס ואפל. הדבר מאלץ אותה להשקיע ביישומי מובייל שיובילו תוכן לכמה שיותר אזורים במקומות שבהם נדיר למצוא חיבורי אינטרנט פיזיים מהירים, וכן למצוא דרכים למכור סרטים לצרכנים עניים ועדיין לרשום רווחים. מיתון ממושך יפחית את הגמישות של נספרס בכל הנוגע להשקעה בחברות סטארט-אפ.
מלחמה בהודו
לחלק מההשקעות שביצע בקר לאחרונה צפויה עוד דרך ארוכה עד להצלחה. נספרס מחזיקה ב-19% מ-Flipkart, קמעונאי מקוון מהודו שמצוי בדו קרב עם אמזון - אשר מסרה בשנה האחרונה כי בכוונתה להוציא 2 מיליארד דולר כדי לקנות לעצמה אחיזה במדינה. ספינת דגל נוספת של הקרן בהודו היא אתר הנסיעות Ibibo, שמתחרה בענקיות כמו גוגל ו-Kayak.com.
בקר אמר כי ההתגלות שלו בשבתון - שגרמה לו לדבוק באסטרטגיה שלו ביתר שאת - באה לאחר שנתן הרצאה על יזמות באוניברסיטת ננג'ינג שבסין. ברגע שסיים, עטו עליו בהמונים אנשים עם רעיונות. הוא נזכר: "אחד אמר, תן לי רק רגע להסביר לך את הרעיון שלי', ואחר אמר 'הנה המאמר שלי, הוא רק שלושה עמודים. בבקשה תקרא אותו'. אז אתה מרגיש שיש שם שאפתנות עצומה", כך אמר בקר. החזון שלו הוא שנספרס תהפוך לחברת מסחר מקוון מובילה במקומות שבהם ענקיות היי-טק אמריקאיות טרם התמקדו.
למרות שבקר מודה שמדובר באתגר, הוא טוען שהרעב של צרכנים ויזמים בהודו, סין, אפריקה ומזרח אירופה מספק שלל הזדמנויות לאלה שמוכנים להמתין בסבלנות עד שההימורים שלהם יתחילו להשתלם. "במסחר מקוון לא עושים כסף מהר", אומר בקר. "צריך הרבה מאוד סבלנות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.