הדולר נותר יציב; "הבנקים הזרים מאיימים על בנק ישראל"

יוסי פרנק: "אם לא יינקטו כאן צעדים משמעותיים, התחזקות השקל תהרוס את הכלכלה. למעלה מעשרים שנה אני בשוק ומעולם לא ראיתי תופעות כה חריגות כמו זו שהתחוללה מתחילת השבוע"

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

הדולר היציג נותר היום (ד') ללא שינוי מול השקל בשער של 3.875 שקלים, בעוד האירו איבד מערכו כ-0.4% ושער היציג נקבע על 4.215 שקלים.

בעולם נסחר האירו סביב 1.091 דולרים.

בשווקים הבינלאומיים נמשכים הדיונים באשר למועד העלאת הריבית בארה"ב, לראשונה מאז 2008. רוב ההערכות מדברות על חודש ספטמבר, ונתוני המאקרו שיפורסמו השבוע ירמזו על כוונות הבנק המרכזי. אם הנתונים יהיו חלשים, אז הכוונות להעלות ריבית מוקדם יותר מספטמבר די ידעכו. אתמול פורסמו נתונים חזקים, שתדלקו את האפשרות להעלאת ריבית קרובה.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, מציין הבוקר כי "אם לא יינקטו כאן צעדים משמעותיים, התחזקות השקל תהרוס את הכלכלה. למעלה מעשרים שנה אני בשוק ומעולם לא ראיתי תופעות כה חריגות כמו זו שהתחוללה מתחילת השבוע. הדולר התחזק בחדות בכל העולם ואילו כאן הבנקים הזרים וספקולנטים מקומיים מנעו ממנו בכוח להתחזק והוא נותר ללא שינוי".

"הבנקים הזרים מאיימים על בנק ישראל שהוא חייב להוריד ריבית (על מנת שירוויחו יותר על אחזקות האג"ח והמכשירים הפיננסיים שלהם) וכשזה לא קורה הם פשוט ממוטטים את השוק. מעניין שאלו בדיוק אותם בנקים שנקנסו בשבוע שעבר בחמישה מיליארד דולר עקב פעילות בלתי חוקית של סוחריהם בשוקי המט״ח. הם מאיימים ומקיימים ובנק ישראל נותר אדיש. וכמובן כשהאירו מרים טיפה את הראש אחרי החבטות שספג לאחרונה, השקל ממשיך להתחזק. בנק ישראל יתערב אמנם במסחר היום או מחר כי פשוט אין לו ברירה אולם ירידת שער סל המטבעות מתחת ל-80 נקודות לראשונה מזה למעלה מעשור תחייב את כל הגורמים בירושלים לטכס עצה ולנקוט בצעדים חדשים שעד כה נשמרו במגירה", אומר פרנק.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "עם חזרת השווקים בארצות הברית אתמול לפעילות לאחר יום הזיכרון, הדולר המשיך את המומנטום מסוף שבוע שעבר וזינק מעלה כ-1% למול סל של מטבעות מרכזיים בעולם. מדד הדולר נסחר כעת ברמתו הגבוהה ביותר מזה כמעט 8 שנים, ונראה כי לאחר חודשיים של נסיגה לאחור הסנטימנט כלפי הדולר שוב בשיאו, וזאת בעיקר על רקע נתוני האינפלציה מהשבוע שעבר והצהרתה של יושבת ראש הפד ילן, שפיזרה את הערפל והבהירה כי הבנק צפוי להעלות את הריבית עוד השנה. כעת, כשאי הבהירות הזו הוסרה, המשקיעים מרגישים בטוחים יותר לרכוש את הדולר, ואנחנו רואים את השטר הירוק מגיב בעוצמה חיובית לכל נתון כלכלי חיובי, כאשר אתמול גם נתוני ההזמנות של מוצרים בני קיימא וגם סנטימנט הצרכנים הפתיעו לטובה והזניקו את הדולר מעלה".