מגזר הבריאות: ההימור הבטוח בשוק מניות חולה

אם אתם חוששים משוק המניות ולא חושבים שיש בו הרבה אופציות לכסף חדש, אפשר להבין אתכם ■ אולי הגורמים שהופכים את הבריאות למגזר מספר אחת להשקעות חדשות, יעזרו לכם לחשוב שוב

תרופות, רפואה רופא טבע אקמול כאבי ראש כדורים  / צלם: thinkstock
תרופות, רפואה רופא טבע אקמול כאבי ראש כדורים / צלם: thinkstock

בשוק המניות המאתגר של ימינו, המשקיעים מביטים כל העת מאחורי הכתף, מחשש שהם קונים בשיא או מחמיצים את הרוטציה הבאה במניות לוהטות. אבל למרות שמפתה לחשוב שאתם צריכים כעת לעשות מהלכים גדולים, שינוי התיקים שלכם יכול להניב יותר כאב מתועלת. מוטב לא להגדיל את תשלום עמלות העסקאות ולחפש תופעות חולפות, בתקווה שאתם בצד הנכון של שיחת הוועידה עם ההנהלות. ואל תתעלמו מהפוטנציאל של צמיחה גבוהה וסיכון נמוך במגזר שהוא הטוב ביותר בוול סטריט כעת.

בפשטות, תעמיסו על עצמכם מניות תרופות/בריאות, ותנו להן ללכת.

תמיד הייתי חסיד של מניות בריאות מכל הסוגים והגדלים, כחלק חשוב בתיק ההשקעות שלי. בין אם אתם מחפשים דיבידנד ויציבות במניות המגה-קאפ (שווי שוק גדול מאוד), או צמיחה במניות הביוטק והמכשור הרפואי, יש משהו בשביל כל אחד במגזר הזה.

כאשר מביטים בנתונים האחרונים, הכוח של מניות הבריאות-רפואה על פני החלופה הוא פשוט וברור.

אם אתם חוששים משוק המניות ולא חושבים שיש בו הרבה אופציות לכסף חדש, אני לא מאשים אתכם. אבל הנה כמה סיבות לכך שאתם צריכים לחשוב על הבריאות כעל מגזר מספר אחת להשקעות חדשות כעת:

מומנטום רווחיות

בכל רבעון, חברת FactSet צוברת נתוני רווחיות ובודקת את מגמות השוק לרוחב כל המגזרים ובמסגרות זמן שונות. עושה רושם שמניות הבריאות הן תמיד הראשונות בכיתה. ניקח את הדוח של FactSet לרבעון הראשון של 2015, שמציין שמניות הבריאות עלו על הציפיות עם שיעור מדהים של 86% מהחברות שהיכו את התחזיות. הפתעת הרווח הממוצעת הייתה 10.5% ברבעון. בנוסף, מניות הבריאות רשמו את הגידול הגבוה ביותר ברווח הגולמי ברבעון, יחד עם הגידול הגבוה ביותר בהכנסות.

מניות גדולות זוכות בגדול

זכרו ש-FactSet מרכזת נתונים רק על 500 מניות מדד S&P. הרווחים של כמה מהשמות הגדולים יותר במגזר הפארמה הגדול שברו את התקרה ברבעון הראשון. למשל, בריסטול מאיירס-סקיב (BMY) - מניה שעלתה ב-15% מתחילת השנה, אחרי שהצלחה גדולה של תרופות הסרטן שלה תורגמה לרווח של 71 סנט למניה ברבעון הראשון - 40% מעל התחזית ל-50 סנט, ולעומת רווח של 56 סנט למניה ברבעון הראשון ב-2014. עוד חברת בריאות בשווי 100 מיליארד דולר ויותר, גלעד סיינסז (GILD), נהנתה מעלייה של 27% במניה השנה, כאשר הרווח הרבעוני הוכפל הודות למכירות חזקות של התרופה לשחמת הכבד C. הנה שתי הוכחות לכך, שגידול ברווח מגיע לא רק מהמניות הקטנות.

יציבות לטווח ארוך

כל אחד היה רוצה לדעת איזה גאדג'ט אפל תחשוף בפעם הבאה, אבל המציאות היא שעתיד ארץ הטכנולוגיה והתנהגות הצרכנים הם שני דברים מאוד בלתי צפויים. אחד הדברים שכן צפויים הוא שכולם חולים מתישהו וכולנו מזדקנים - מה שאומר ביקוש מובנה למניות בריאות. חישבו על דוח של ענקית קרנות הפנסיה פידליטי אינבסטמנט מ-2014, שהעריך שהזוג הממוצע של בני 65 יזדקק ל-220,000 דולר לכיסוי הוצאותיו הרפואיות עד יומו האחרון. מאחר שאנחנו חיים יותר, אנחנו זקוקים ליותר טיפולים, ועליית רמת החיים ברחבי העולם אומרת שמניות הבריאות ייהנו מבריאות טובה.

פוטנציאל הצמיחה העולמית

לצמיחה המתמשכת של הרפואה המודרנית בשווקים המתעוררים יש פוטנציאל גדול. לפי הבנק העולמי, סין הוציאה רק 5.6% מהתמ"ג שלה על בריאות ב-2013, השנה העדכנית ביותר. רוסיה השיגה תוצאה קצת יותר טובה, 6.5% מהתמ"ג שלה. הודו מצויה רק ברמת 4%. השוו זאת לרמה של כ-10%-12%, שמאפיינת כלכלות מפותחות כמו גרמניה, יפן, קנדה וצרפת, ותוכלו להבחין בפוטנציאל האדיר - בייחוד בהתחשב בכך שהתמ"ג של הכלכלות המתעוררות ימשיך לצמוח, מה שרק יאיץ את ההוצאה על בריאות.

ביצוע יתר קבוע

זו לא צריכה להיות הפתעה, אם כן, שכמה מהקרנות עם הביצועים הטובים ביותר הן בתחום הרפואי. קחו לדוגמה את תעודת הסל XBI (SPDR S&P Biotech), שעלתה ב-330% ממאי 2007, מול 40% בערך במדד 500 S&P באותו פרק זמן. או חישבו על התעודה המשעממת כביכול RYH (Guggenheim S&P 500 Equal Weight Healthcare), שאמורה להתמקד רק במניות לארג'-קאפ, ולמנוע מהחזקה יחידה להיות דומיננטית בתיק. הקרן הזו צברה 180% ממאי 2007. מי שמעוניין בקרן מדדית פשוטה, VHT (Vanguard Health Care) עלתה ב-130% ממאי 2007 - יותר מפי שלושה מעליית מדד S&P.

איך שלא תסתכלו על זה, מניות הבריאות עוקפות את השוק. אולי מניות הביוטק קצת מוקפצות מדי פעם, ואולי למניות ביג פארמה ספציפיות יש אתגרים מיוחדים, תיק הפטנטים שלהן. אבל קרן מניות בריאות מגוונת לטווח הארוך נראית קרובה למדי לדבר האמיתי. לכן כדאי לכם לקנות אחת כזו, גם אם השוק נראה כעת קצת מטורלל.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015