שיווק אונליין - ללמוד באופן מסודר או ללמוד מהחיים? למתלבטים נתחיל דווקא במילות הרגעה: אני לא מתכוון לשכנע אתכם לא ללמוד. בעולם בו פיטר ת'יל, ממייסדי PayPal ופייסבוק, מבטיח מענק בסך 100 אלף דולר ליזמים שיינטשו את לימודי התואר, הסיבות לשקול מסלול קריירה חלופי בתחום הופכות רלוונטיות. מנגד, קשה (ולא חכם) להתעלם מהעובדות: מחזיקי תואר בשיווק מגלים שהחיים אחרי התואר מחייבים אותם לשווק את עצמם למעסיקים באינטנסיביות ופעמים רבות ללא הצלחה.
אם כך, מה כדאי לעשות אם הכשרון שלכם, זה שבגללו אתם מאמינים שביכולתכם למכור כל דבר לכל אחד? לכו על זה, אבל קחו אתכם כמה טיפים שכנראה לא לימדו בשיעור התאורטי אבל לימד בית הספר של החיים:
1. נתונים בראש: הרשתות החברתיות ומכשירי המובייל הצמודים מאפשרים לנו כיום גישה לנתונים מדהימים, אך אתגר לא קטן הוא להבין מה משמעות כמות הדאטה העצומה שקיבלתם. העלייה המטאורית של תחום המדיה הפכה את השיווק למבוסס ביצועים, כאשר כל צעד מדיד וניתן להשוואה. אנשי השיווק של היום מוכרחים להכיר את המונחים, הפלטפורמות והכלים שיסייעו להם ולעמוד במדדים קשיחים הכוללים החזר השקעה. בעבר יכלו מנהלי שיווק לתרץ כישלונות בתרומה לתדמית החברה, אך כיום ברור שאם יפספסו את המטרה לא יוכלו לטשטש עקבות הכל נספר כמותית.
2. הישארו רעבים: מטרת לימודי השיווק היא לתת לכם תחושה שאתם יודעים לא מעט, אך העבודה בשטח תבהיר עד כמה זה לא נכון. הרעב התמידי להצלחה הוא אחד הדברים שאי אפשר ללמד וחייבים לנבוע מכם בכל יום מחדש. אם מטרתכם המקצועית היא להגיע אל המנוחה ואל הנחלה אולי כדאי שתשקלו מחדש את הבחירה במקצוע. מנגד, אם מבחינתכם "נוח" זו מילה נרדפת ל"משעמם", אתם במקום הנכון.
3. קחו סיכון: חשוב שתיקחו צ'אנס ותהיו מוכנים גם להתרסק בדרך. הרעיון בשיווק הוא לתפוס את תשומת לבם של אנשים והטריקים הישנים פשוט לא יעשו את העבודה. בנוסף, השיווק המודרני משתמש בשיטת A/B testing, כך שעליכם לנסות שלל סלוגנים, תמונות וכיוונים כדי לגלות מה עובד. אף אחד לא אוהב להיכשל, אבל משווקים פשוט חייבים לעבור גם את זה כדי להצליח.
4. ככה לא מתנהגים: מה עושים אם ההורים שלכם לא משחקים גולף במועדון בקיסריה ומכירים את כולם? בישראל, הארץ בה חוצפה נחשבת לסטנדרט, לא צריך להכיר את האנשים הנכונים אלא לגרום להם להכיר אתכם. איך? דופקים על דלתות, יוצרים קשר בלינקדאין עם המנכ"ל הכול הולך. אם תחכו שהדלתות ייפתחו בפניכם, תמצאו את עצמכם מחכים המון זמן ובצדק. משווק בנשמה לא מחכה להזדמנות אלא יוצר אותה.
5. תתחילו לעבוד: לא משנה כמה תאוריות בשיווק "תחרשו", את העבודה עצמה תלמדו ובכן - בעבודה עצמה. לבתי הספר לשיווק לוקח זמן רב לאמץ כלים חדשניים כחלק מתכנית הלימודים, כך שסטודנטים נאלצים לשנן מודלים מיושנים ולהתעלם מכמה הכרחיים. זה נכון לגבי הענף כולו, אבל במיוחד עבור תחום ההיי-טק, בו הכול משתנה כהרף עין.
ההחלטה לצעוד בנתיב אחר, שונה ולא סטנדרטי, של לימודים, היא לא פשוטה, אך עם כל שנה שתעבור תמצאו את עצמכם מברכים על הבחירה וגאים בה. החברים שלמדו ארבע שנים לתואר יתחילו בתפקיד הכניסה שאתם הספקתם כבר לשכוח. את הפער שפתחתם יהיה קשה להדביק, היות וכל מעסיק יעדיף ניסיון פרקטי על פני דיפלומה.
אני מקווה שהרשימה שלעיל לא מעוררת בכם תחושת ייאוש ומבטיח שעולם השיווק הטכנולוגי הוא מהמרתקים והמרגשים לעבוד בהם. רק עשו לעצמכם טובה - גם אם החלטתם ללמוד ולהוציא תעודה נחמדה כדי לשמח את ההורים, השתדלו לזכור שתהליך הלימוד מתחיל רק אחרי שמסגרתם את הדיפלומה וקפצתם למים. בהצלחה.
* הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת Moburst, סוכנות שיווק בינלאומית המתמחה בשיווק אפליקציות ואופטימיזציית מוצרים במובייל. גלעד משמש כמנטור באקסלרטור של מיקרוסופט, מרצה באונ' ת"א ובטכניון על שיווק סלולרי ומהווה יועץ שיווקי בכיר עבור סטארטאפים ומותגים מהשורה הראשונה.
* באדיבות קהילת Israel Tech Community ב-Whatsapp
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.