נעילה מעורבת בבורסות אירופה; המשבר היווני ברקע

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש של התעשיה עמד על 50.2 נק' במאי, בהתאם לתחזיות, ומדד ה-PMI של השירותים עמד על 53.2 נק' לעומת 53.4 נק' באפריל

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו טובים יחסית בסין. המשבר היווני עדיין גורם לתנודות בשווקים כאשר המשקיעים ממתינים לפרסום דוח התעסוקה בארה"ב בסוף השבוע. בינתיים, בוול סטריט מתנהל המסחר בעליות שערים קלות.

חברת המחקר מארקיט דיווחה היום כי מדד מנהלי הרכש שלה לגוש האירו עמד על 52.2 נק' במאי לעומת 52 נק' באפריל. הצפי עמד על 52.3 נק'.

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירתם השבועית כי השבוע החולף התאפיין בעיקר בירידות בשוקי המניות בעולם, למעט יפן שם הין ממשיך לשבור שיאים שלילים מול הדולר ועוזר לבורסה לתפקד טוב. גם השווקים המתעוררים הפגינו חולשה, במיוחד בסין, כאשר חולשת המתעוררים מקרינה גם על השוק המקומי. הורדת תחזיות הצמיחה לכל העולם, במיוחד על רקע ההאטה בסין והצמיחה המאכזבת יותר באירופה, מכבידה על שוקי המניות. ההתאוששות באירופה ניכרת במיוחד בספרד וצרפת, אבל בשורה התחתונה היא איטית מהצפוי.

יוון ממשיכה להכביד על השווקים ולא נראה כי זה עומד להיעלם בקרוב מסדר היום. בסין נתוני הצמיחה ממשיכים להיות חלשים ויש צפי להורדת ריבית נוספת, אך נראה כי במידה רבה היא מגולמת בשוקי המניות. "במצב הדברים הזה, החשיפה הגדולה שלנו ממשיכה להיות לארה"ב, כאשר אירופה חיונית לתיק אך לא במשקל יתר כמו בתחילת השנה. העדפה לחשיפה מנייתית לארה"ב שאינה מגודרת לדולר, כאשר בחשיפה לשווקי המניות באירופה ויפן מומלץ לגדר את המטבע. נראה כי זו אינה תקופה מתאימה להגדלת החשיפה לשווקים מתעוררים, כאשר והדבר החיובי היחיד שניתן לומר לגביהם הוא שמחירי המניות שם זולים (למעט סין, שהם לא זולים כלל) והמטבעות חלשים - אך כרגע אין מה שישנה את המגמה הזו", אומרים בהראל פיננסים.

בורסות אסיה נסחרו היום (ב') במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין. בורסת שנחאי זינקה ביותר מ-4% ואילו טוקיו נסגרה ביציבות.

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש של התעשיה עמד על 50.2 נק' במאי, בהתאם לתחזיות, ומדד ה-PMI של השירותים עמד על 53.2 נק' לעומת 53.4 נק' באפריל.

משבר החוב היווני לצד נתוני מאקרו מהותיים שיתפרסמו בארה"ב עלולים לגרום לתנודות חדות השבוע. ביום שישי הקרוב, ה-5 ביוני, יוון אמורה להעביר לקרן המטבע הבינלאומית (IMF) תשלום חוב נוסף בהיקף מאות מיליוני אירו, אך בכירי הממשל היווני מצהירים כי אין ביכולתה של המדינה לשרת את חובותיה. אנליסטים בשוק מוסיפים שמן למדורה ומזכירים כי חודש יוני נחשב לחודש חלש מאוד בשוק המניות. אמנם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הביע אופטימיות לפני כשבוע ואמר כי הוא מאמין שארצו תשיג סיוע כלכלי ותימנע מפשיטת רגל, אך מאז המשא ומתן עם נושיה שוב נקלע למבוי סתום וגם מדינות ה-G7 שהתכנסו לפני מספר ימים לא הצליחו למצוא פשרה.

כעת, עולה השאלה האם יוון תצליח להעביר ל-IMF תשלום של 300 מיליון אירו ביום שישי או שמא תיכנס באופן רשמי לחדלות פירעון? קרן המטבע כבר הודיעה בסוף השבוע שהיא לוקחת בחשבון אפשרות שבה יוון תפרוש מגוש האירו וגם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נשמעה פסימית ואמרה ש"יש עוד הרבה עבודה לעשות".

איציק נוי, מנכ"ל חברת Smart Capital, מציין כי "כלכלת האירו נמצאת על סף תהום, כאשר יוון קרובה מתמיד לחדלות פירעון ואי יכולת להחזיר את הלוואותיה. אמנם, יום שישי הקרוב מסתמן כרגע המכריע, אך בעקבות התבטאויותיהם הסותרות של קרן המטבע בדבר דחייה אפשרית של הדד ליין (5 ביוני) מצד אחד, ושל שר הפנים היווני כי אין בכופתם הסכום המיוחל מצד שני, התוצאה הברורה (ודרכם הקבועה של מקבלי ההחלטות באירופה) היא או וויתור על סכום מסוים (תספורת) או דחייה של המועד לתאריך מאוחר יותר (סוף יוני)".