מגמה מעורבת באירופה; האינפלציה חזרה לגוש האירו

ירידות שערים בוול סטריט ■ מדד המחירים לצרכן בגוש האירו עלה במאי ב-0.3%, לאחר 6 חודשים של דפלציה ■ הריבית באוסטרליה נותרה ללא שינוי ואילו הבנק המרכזי של הודו חתך את הריבית בפעם השלישית השנה, ב-0.25% ל-7.25%

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה (ג') נחתם במגמה מעורבת, ברקע להמשך סאגת משבר החוב היווני ובצל נתוני מאקרו מהותיים. בוול סטריט נרשמות ירידות שערים כאשר המשקיעים ממתינים בדריכות לאירועים והנתונים המהותיים שיתפרסמו בסוף השבוע.

המסחר בוול סטריט נחתם אמש בעליות שערים, ברקע למגמה מעורבת שנעלה את המסחר באירופה ולקראת שבוע עמוס בנתונים ואירועים, במרכזם דוח התעסוקה ביום שישי. חתן פרס נובל לכלכלה, הפרופ' רוברט שילר, אמר בראיון לרשת CNBC כי הפדרל ריזרב צריך לשקול העלאת ריבית מוקדם ככל האפשר ולא מאוחר, זאת על מנת להתמודד עם בועות ספקולטיביות בשווקי המניות והדיור.

בזירת המאקרו פורסם היום בגוש האירו מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, שעלה בקצב שנתי של 0.3%, מעל הצפי המוקדם בשוק. למעשה, לאחר 6 חודשים שבהם כלכלת גוש האירו נפלה לדיפלציה או לקיפאון, היא שבה בחודש החולף לפסים של עליית מחירים מתונה, ורבים בשוק רואים בכך סימן הצלחה להתוכנית ההקלה הכמותית שיזם לפני מספר חודשים נגיד הבנק המרכזי מריו דראגי.

בספרד פורסמו היום נתוני תעסוקה שהצביעו על ירידה של 2.7% בשיעור האבטלה בחודש מאי. בגרמניה פורסם כי נוספו 22,000 עובדים למעגל העבודה בחודש אפריל.

בבורסות אסיה נחתם היום המסחר בירידות שערים במרבית המדדים המובילים, מלבד הבורסה בשנגחאי שטיפסה בכ-1.7%.

כלכלני קרדיט סוויס פרסמו היום סקירה בה הם מציינים שבורסת שנחאי מנופחת בכ-23% לעומת השווי הכלכלי האמיתי שלה.

הריבית באוסטרליה נותרה ללא שינוי ואילו הבנק המרכזי של הודו חתך את הריבית בפעם השלישית השנה, ב-0.25% ל-7.25%.

המשבר היווני עדיין ברקע. שלשום (א') נראה כי פחתו עוד יותר סיכוייה של יוון לגבש עסקה שתזכה אותה בסיוע של 7.2 מיליארד אירו שלו היא זקוקה כאוויר לנשימה, וזאת לאחר שראש הממשלה אלקסיס ציפראס טען כי הגופים המפקחים על עמידתה של יוון בתנאי חבילת ההצלה מציגים דרישות "אבסורדיות" ומנסים להטיל "עונש אכזרי" על אתונה. ציפראס יצא בהאשמות אלה במאמר שפרסם בעיתון "לה מונד" ימים ספורים בלבד לאחר שממשלתו טענה כי בקרוב ייחתם ההסכם. טענותיו של ציפראס החריפו את תחושת התוהו ובוהו במו"מ, בעוד ההערכה הרווחת היא כי יש צורך בהסכם כדי למנוע את היקלעותה של יוון לחדלות פירעון.

ביום ו' השבוע אמורה יוון להעביר 300 מיליון אירו לקרן המטבע הבינלאומית כתשלום לפירעון הלוואה. נושיה של יוון עוקבים בדריכות אחר התנהלותה לאחר שכמה שרים יוונים רמזו כי ייתכן שיוון לא תוכל לבצע תשלום זה ללא סיוע חירום. בשבועיים שלאחר יום ו' הבא אמורה יוון לבצע תשלומים נוספים בסך 1.2 מיליארד אירו לקרן המטבע.

מניות ריו טינטו ו-BHP ביליטון רשמו ירידות של כ-2% כל אחת.