נעילה חיובית באירופה; ריבית גוש האירו נותרה על כנה

ריבית גוש האירו נותרה על כנה ■ שיעור האבטלה בגוש האירו ירד קלות ל-11.1% בחודש מאי ■ באוסטרליה דווח היום כי הכלכלה התרחבה בקצב שנתי של 2.3% לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 2.1%

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות לאחר החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית בגוש האירו ושטף נתוני מאקרו אחרים. יוון עדיין עומדת במוקד בצל החשש כי היא תפרוש מגוש האירו אם לא תצליח לשרת את חובותיה ביום שישי.

כאמור, האירוע המרכזי היום הוא החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית בגוש האירו, שנותרה ללא שינוי ברמה אפסית. במסיבת העיתונאים שכינס לאחר פרסום ההחלטה יו"ר ה-ECB מריו דרגי, הוא אמר כי "על המשקיעים להתרגל לתקופה של תנודתיות גבוהה", וציין כי הבנק חוזה צמיחה בגוש האירו של 1.5% ב-2015, 1.9% ב-2016 ו-2% ב-2017.

הבנק העלה את תחזית האינפלציה שלו ל-2015 ל-0.3% לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 0%, בעוד לשנים 2016 ו-2017 התחזית נותרה ללא שינוי.

לדברי דרגי, ה-ECB אינו שוקל כלל יציאה מוקדמת מתוכנית רכישות האג"ח בהיקף 60 מיליארד אירו בחודש. "עלינו להסתכל על הדברים בטווח הזמן הבינוני, עד שהדברים יגיעו למצב בר קיימא", אמר.

ביממה האחרונה האירו התחזק ביותר מ-2% מול הדולר בעקבות נתון האינפלציה שפורסם אתמול והצביע על כך שגוש האירו חזר לפסים של אינפלציה לאחר 6 חודשים של דפלציה או קיפאון.

בנוסף, קיימות ספקולציות בשוק לפיהן המשבר היווני קרוב לסיום. זאת, חרף העובדה שנציג מפלגת סיריזה היוונית הצהיר היום שוב כי אם יוון לא תגיע להסכם עם נושיה היא לא תשלם ביום שישי חוב בהיקף 300 מיליון אירו. עד סוף החודש, יוון צריכה להעביר לקרן המטבע 4 תשלומי חוב בהיקף של 1.6 מיליארד אירו, אחרת היא תיכנס למצב של חדלות פירעון.

בינתיים, מנהיגי אירופה וראשי קרן המטבע הבינלאומית הסכימו להאיץ את השיחות, זאת בניסיון להציל את יוון ממצב של חדלות פירעון. היום ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מגיע לבריסל במטרה לדון עם נציגי הנושים על פשרה אפשרית.

בזירת המאקרו פורסם היום מדד מנהלי הרכש בתחום השירותים, שרשם קריאה של 53.8 נקודות בחודש מאי, לעומת צפי לקריאה של 53.3 נקודות, הקריאה שהתקבלה באפריל.

בנוסף, פורסם שיעור האבטלה בגוש האירו שירד קלות לרמה של 11.1% בחודש מאי, בעוד בשוק ציפו כי האבטלה תיוותר ללא שינוי ברמה של 11.2%.

כלכלת אוסטרליה התרחבה

בורסות אסיה ננעלו היום (ד') במגמה מעורבת ובחוזים על מדדי וול סטריט ניכרת יציבות לקראת פרסום נתוני מאקרו חשובים היום ובימים הקרובים.

באוסטרליה דווח היום כי הכלכלה התרחבה בקצב שנתי של 2.3% לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 2.1%.

יניב חברון מאקסלנס מציין כי "תרחיש של חדלות פירעון יוונית יוביל לרעש לא קטן אבל להערכתינו קצר מאוד בשווקים. במקרה כזה רצוי לנצל את ההזדמנות לקנות מניות ולמכור אג"ח. הנחה שלנו היא כי במקרה של חדלות פירעון ביוון התשואות בגרמניה ירדו מחדש אבל זהו מהלך זמני שיש לנצל אותו. בנוסף, חדלות פירעון ביוון תוביל להסטת כספים מאסיבית לחופי מבטחים, קרי ארה"ב, אבל זמנית בלבד. הסטה של כספים לחוף מבטחים בעידן של ריביות אפסיות לא מחזיק יותר מידי זמן מעמד, מהר מאוד המשקיעים יצאו מהבונקר ויחזרו לחפש תשואה. בסך הכל תוכניות ההרחבה באירופה יימשכו כרגיל והשיפור במאקרו יגיע בהמשך ויוביל כמובן לעליית תשואות מחדש. מנגד, פשרה ביוון תוביל לעליות שערים חדות וירידות בשוק האג"ח - הסרת הסיכון של יוון תוביל מיד לתמחור יתר של הריבית באירופה. קשה לדעת אילו מהתרחישים יקרה אך לכל אחד עשויות להיות השלכות שונות בהחלט ומשמעותיות לא פחות על תיק ההשקעות."

עוד מעריך חברון "המצב היום רחוק מהמשבר ב-2010 , אז היה חשש גדול להידבקות של המשבר למדינות אחרות. אנחנו מעריכים שסכנת ההידבקות באירופה קטנה עד אפסית, מכיוון שהטריגר הגדול ביותר להידבקות במשבר הוא אי הוודאות ופעולות חיסון איטיות מידי - התנהגות שאפיינה מאוד את אירופה במשבר ב-2010. עם זאת, כיום קרן ההצלה כבר מוכנה לפעולה, הבנק המרכזי רוכש כיום 60 מיליארד אירו בתוך תוכנית של לפחות טריליון אירו ויוכל להגדיל את קצב הרכישות בצורה משמעותית במידה ויידרש. מלבד זאת הבנק המרכזי כבר נתן הלוואות של יותר מטריליון אירו למערכת הבנקאית בשנתיים האחרונות, כך שהסיכון למחנק נזילות המערכת הפיננסית נראה לנו נמוך במיוחד, גם בתרחיש של חדלון פירעון ביוון".