נעילה שלילית באירופה; מניית דויטשה בנק זינקה 3.8%

המנכ"לים המשותפים של הבנק הגרמני הודיעו על פרישה ■ מפלה לארדואן בבחירות בטורקיה: הכורדים עברו את אחוז החסימה, מפלגתו נחלשה ■ בסין פורסם היום כי היקף היבוא למדינה צנח ב-17.9% בחודש מאי ואילו היצוא רשם ירידה של 2.5%

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים ברקע למתחים הגיאופוליטים הגואים באוקראינה, המשבר המתמשך ביוון ותוצאות הבחירות בטורקיה.

הסוחרים מתמקדים בין היתר בפסגת מדינות ה-G7, שתסתיים היום. אתמול החליטו המנהיגים המשתתים בפסגה להותיר את הסנקציות שהוטלו על רוסיה עד אשר היא תפעל לסיום העימות האלים באוקראינה, שהתחדש במלוא עוזו בימים האחרונים. המנהיגים דנו גם במשבר היווני במתמשך, לאחר שבסוף השבוע יוון החליטה לאחד את תשלומי החוב ולשלם אותם לקרן המטבע בסוף החודש.

הבורסה בטורקיה צנחה בעקבות תוצאות הבחירות שנערכו אתמול על מפלה של ארדואן בעקבות כניסתה של המפלגה הכורדית לפרלמנט והחלשות מפלגת השלטון.

איציק נוי, מנכ"ל Smart Capital, מציין כי "המצב המסובך אליו נקלעו קרן המטבע, ה-ECB ויוון, משרת אינטרס אחד ויחיד - תוספת זמן למשא ומתן, ופוגע בכולם חוץ מביוונים. התשלום של 300 מיליון אירו אותו בחרה יוון שלא לשלם, יתאחד לסכום אסטרונומי של 1.6 מיליארד אירו, אשר אותו יצטרכו לשלם היוונים בסוף החודש הקרוב". "כאמור, ליוון אין יכולת להחזיר סכום כזה וגם לא רצון. תוספת הזמן אשר הם קיבלו, משרת את ההחלטה היוונית שלא לשלם את כלל חובותיה ובמקביל, לבצע רפורמות רדיקליות פחות מההצעה המקורית של קרן המטבע ונושיה. הלחץ העולמי במהלך החודש הקרוב יעשה את שלו כאשר אנו צופים תספורת של כחצי מיליארד אירו בחוב ובמקביל, העלאת מסים לעם היווני, הפרטת נכסים חשובים וקיצוץ רוחבי של הפנסיות", אומר נוי.

בזירת המאקרו פורסם היום בגרמניה נתון התפוקה התעשייתית לחודש מאי, שהצביע על עלייה של 0.9%, מעל הצפי בשוק שעמד על עלייה של 0.6%. במקביל פורסם המאזן המסחרי שהצביע על התרחבות העודף המסחרי לרמה של 22.3 מיליארד אירו, לעומת 19.4 מיליארד אירו בחודש הקודם.

מניית דויטשה בנק ריכזה עניין לאחר הודעת המנכ"לים המשותפים על פרישתם.

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין. בורסת שנחאי לא עצרה וטיפסה לשיא של 7 שנים.

בסין פורסם היום כי היקף היבוא למדינה צנח ב-17.9% בחודש מאי ואילו היצוא רשם ירידה של 2.5%. העודף במאזן המסחרי של סין הסתכם בחודש שעבר בכ-59.5 מיליארד דולר.

ביפן פורסם נתון מעודכן ממנו עולה כי הצמיחה ברבעון הראשון עמדה על 3.9% לעומת 2.4% בלבד בנתון הקודם.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין כי על פי תחזיות קרן המטבע, קצב הצמיחה בשווקים המתעוררים היה צפוי להאט השנה. כעת ההאטה מתרחבת מעבר למוקדי הבעיות הידועים בסין, ברזיל או רוסיה. תחום של סחר החוץ סובל מירידה כמעט בכל המדינות ומשפיע לרעה על הנתונים הקשורים לייצור התעשייתי. הסנטימנט הצרכני והצריכה הפרטית נראים קצת יותר טוב, אך גם הם נחלשים במדינות רבות. מלבד הסיבות הפנימיות להאטה בפעילות הכלכלית, לשווקים המתעוררים יש גם פוטנציאל גבוה להיפגע מתחילת העלאת הריבית בארה"ב. על רקע נסיבות אלה מומלץ להקטין את החשיפה למדינות המתפתחות בתיקים.