"עד לאחרונה הייתה עמלת 40 אגורות על שימוש באפליקציה - עמלה שהלקוחות לא משלמים יותר. אנחנו בזירה תחרותית, והיינו בה כל השנים. בואו נכניס דברים לפרופורציה: אם לקוח חונה 5 פעמים בחודש, ואנחנו גבינו 40 אגורות על כל הפעלה - מדובר ב-2 שקלים בחודש" - כך אומר מנכ"ל פנגו, רועי אלבז, בראיון לתוכנית "ברקוד" ב"גלובס TV".
פנגו נמצאת בחודשיים האחרונים בעין הסערה, לאחר שהופסק ההסכם שלה עם מרכז השלטון המקומי, וזאת בעקבות פסיקת בית המשפט העליון, שקבע כי יש להפסיק טרם זמנו את ההסכם שנחתם ל-8 שנים, כדי לפתוח את שוק תשלומי החניה הסלולרית לתחרות.
והתחרות אכן לא איחרה להגיע. מתחרתה של פנגו, סלופארק, חתמה חוזים עם עשרות רשויות מקומיות וביטלה עמלות.
במקביל, לפני כשבועיים הוגשה נגד פנגו בקשה לייצוגית בגין גביית עמלות שונות שלא כדין, בין היתר בגין הפעלת חניה, הערכתה וסיומה באמצעות אפליקציה ומסרון.
יצוין כי פנגו ביטלה את עמלת השימוש באפליקציה ימים ספורים אחרי שאלבז עצמו, בראיון שפורסם במדור זה (ב-4 במאי 2014), הצהיר כי החברה לא תבטל את העמלה, משום ש"מבחינת החברה, הדגש של הנהג הוא על חוויה ומחיר - לפעמים בסדר הזה ולפעמים בסדר הפוך".
כעת, לאחר שהעמלה בוטלה, מנמק אלבז את השינוי: "אנחנו מתנהלים מול התחרות בשוק בצורה נכונה. זו בהחלט עמלה שהייתה נכונה בזירה העסקית שבה אנחנו חיים".
- מה אתם עונים לאנשים שכועסים על העמלה הזאת, מה שבא גם לידי ביטוי לבקשה לייצוגית שהוגשה ממש לאחרונה?
"הבקשה רחוקה מלהיות מאושרת, ואנחנו טוענים שהיא לא רלוונטית, כי בקשה דומה הוגשה לפני שנתיים, ובית המשפט דחה אותה על הסף, אבל להגיש היום זה קל. מה שיותר חשוב בהקשר הזה הוא שההתנהלות היא התנהלות תקינה. אני ודאי לא חושב שלקוחות צריכים לכעוס, ואני גם לא חושב שזה הלך-הרוח".
- אז בוא תעשה סדר למנויים הרבים של פנגו - איזה שירות ניתן בתשלום, ואיזה לא?
"שירותים בתשלום הם שירותים שמעבר, כמו שירות תזכורת אישית שהוא שירות רלוונטי למניעת דוחות".
- יש לכם עכשיו תחרות מאוד קשה עם סלופארק, ונגמר לכם גם החוזה עם השלטון המקומי. איך תדאג לזה שהלקוחות לא יעברו לסלופארק?
"נעשה מה שדאגנו לעשות כל הזמן. פנגו נותנת סל של מוצרים ללקוח, והיא דואגת להיות רלוונטית, הגונה, שקופה ואטרקטיבית. המנעד מתחיל במחיר, ממשיך בשירות ומגיע לחדשנות ולמוצרים נוספים. פנגו היא האפליקציה היחידה שמאפשרת לחנות בכל מקום בכחול-לבן, בכל הערים. אין עוד אפליקציה שמאפשרת לחנות בכל הרשויות בישראל".
- ומה לגבי אמינות המערכת? לא מעט קורה שיש תקלות, ואתה מתקשר ולא מצליח להגיד את השם של המקום שבו אתה רוצה להיות וכו'. איך אתם משפרים את החוויה?
"זה קורה מעט, אבל כשזה קורה זה מרגיש לא נעים, כי אנחנו מחויבים כלפי הלקוח לספק נוחות ואמינות. במערכות טכנולוגיות קורה שיש רכיבים שלא עובדים, אנחנו משקיעים הרבה".
- בתערוכת המובייל האחרונה בברצלונה ציינתם שאתם מפתחים שירות של חניה חברתית, כך שאם אדם מפנה חניה בכחול-לבן - אדם אחר שמחפש חניה יוכל לדעת מזה. מתי זה יושק?
"אנחנו עובדים כבר תקופה ארוכה על פתרון לאיתור חניה, ואנחנו בשיאו של פיילוט שלאחריו, בשבועות הקרובים, נצא עם מוצר שיאפשר ללקוח לבחור בצורה הטובה ביותר, בין אם בחניית רחוב, ובין אם בחניית חניון, לפי פרמטרים של מרחק ומחיר. זה הולך להיות מוצר מהפכני".
- אז נהג יוכל לדעת באמצעות פנגו שמתפנה חניה במקום שאליו הוא מתכנן להגיע?
"כן, אבל אנחנו הולכים לעשות את זה באמצעות חוכמת ההמונים של פנגו, באמצעות אפליקציה, באמצעות המשתמשים שלנו. לעשות את זה בצורה שאת תדעי שבאזורים מסוימים, ברחובות מסוימים, מתפנות חניות, או התפנו לפני כמה דקות, ואת תוכלי לנווט אליהם. בשבועות הקרובים נצא בהכרזה".
- לאחרונה פרסמנו ב"גלובס" כתבה על אפליקציות שמבקשות יותר מדי מידע ממי שמתקין אותן, וגם פנגו הייתה ברשימה הלא מכובדת הזאת. למה אתם צריכים את כל המידע הזה?
"זה מתחבר לשאלה הקודמת. חלק מההרשאות שאנחנו מבקשים מהלקוח כשהוא מתקין את האפליקציה נועדו בדיוק בשביל שאני אוכל לתת לאותו לקוח וללקוחות אחרים מידע על מציאת חניה".
- אנשים שואלים את עצמם אם אתם לא סוחרים במידע הזה. האם לא תעבירו את זה למישהו אחר?
"הלקוחות שלנו יכולים להיות רגועים - אנחנו לא סוחרים במידע הזה, אנחנו לא מעבירים אותו. כל ההרשאות שאנחנו מבקשים וכל השימושים הם לצרכים של השירותים שאנחנו מספקים ללקוחות שלנו בלבד, והם כמובן אנונימיים. אנחנו גם עושים הכול כדי לא לצרוך סוללה - וזו הרי סוגייה שמעסיקה את כולנו".
- הייתה לכם גם מחלוקת משפטית בעניין מאגר המידע עם השלטון המקומי, כי הם טוענים שהמידע על המשתמשים הוא שלהם, ואתם טוענים שהמידע שלכם.
"הסוגייה באמת עמדה בפתחו של בית המשפט, והיועץ המשפטי לממשלה קבע כי הלקוחות שחנו באמצעות פנגו כשעבדנו עם השלטון המקומי וממשיכים להחנות איתנו גם היום, הם לקוחות שלנו. אנחנו אחראים על המידע שלהם, אנחנו מוכרחים לתת להם שירות טוב, אחראים לביטחון המידע שלהם, ואנחנו נמשיך לעשות את זה".
- אתה מרגיש שהחודשים האחרונים פגעו במותג פנגו?
"עברנו טלטלה של כמעט 'להיות או לחדול', ברמה שלארגון לא קל להתמודד אתה, אבל יצאנו מחוזקים מהמהלך הזה. רק בחודש האחרון נרשמו למעלה מ-200 אלף לקוחות לשירות. שברנו שיאים בהיקף פעולות תפעוליות במערכת. בסוף, כל השיח הזה על השוק עושה טוב לכולנו. לא כסיסמה, תחרות עושה טוב לשוק. הרבה פחות אנשים משלשלים היום כסף למדחן, ועברו לסלולר".
פתרונות דיגיטליים לתשלום עבור חניה ערים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.