לאחר הדיינות שנמשכה חודשים רבים, לצורך קביעת המנגנון להשיב כספים עודפים שנצברו לאורך שנים בקופת חברת הביטוח הממשלתית קרנית, הודות לכספים שנגבו בעבר באישור האוצר מלקוחות שרכשו ביטוחי חובה לרכב, משרדי האוצר והמשפטים מקדמים תיקון חקיקה שבסופו ביטוחי הרכב חובה בישראל יוזלו בשיעור ניכר למשך שלוש שנים.
על פי האוצר ההנחה שתהיה, אם וכאשר יושלם הליך החקיקה, תעמוד בממוצע על כ-17% בממוצע בשנה הראשונה להחזר, 13% בשנה השנייה להחזר, וכ-7% בממוצע בשנה השלישית והאחרונה להחזר העודפים.
בשקלים מדובר על החזר של כ-250 שקל בממוצע בשנה הראשונה לפריסת החזק הכספים העודפים, כ-200 שקל בממוצע בשנה השנייה וכ-50 שקל בממוצע לפוליסות ביטוח בשנה השלישית והאחרונה להחזר הכספים העודפים שנצברו בקרנית.
באוצר ובמשרד המשפטים מקווים שההחזר למבוטחי הרכב חובה יתאפשר כבר החל מהביטוחים שיירכשו בשנת 2016. עם זאת, מדובר בתהליך ארוך של תיקון חקיקה שאמור לצאת לדרך בעוד זמן קצר.
בסך הכל מדובר על סכומים עודפים שנמצאים בקופת קרנית לאורך השנים האחרונות, ושהצטברו להערכת האוצר בכ-1.5 מיליארד שקל. בחודשים האחרונים האוצר ומשרד המשפטים דנו בנושא ובחנו תקופת החזר של חמש שנים, אך לבסוף החליטו על תקופת החזר קצרה יותר - של שלוש שנים, כאמור. חלק ניכר מהכספים העודפים האמורים, שאינם נדרשים לצורך הבטחת העמידה של קרנית בהתחייבויותיה, הגיע לקרנית בתחילת 2011. או אז קלטה הקרן כ-350 מיליון שקל מתאגיד אבנר שמוזג לתוכה.
סך המאזן של קרנית ברבעון הראשון - כ-6.4 מיליארד שקל
על אילו עודפים מדובר? קרנית הינה תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, והיא ממומנת באמצעות כספים שמופרשים אליה כחלק מפרמיית ביטוח החובה במשק. קרנית מטפלת בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע מבטח שיכול לפצותם על הנזק והסבל שנגרמו להם. זאת במקרים של נפגעי תאונות "פגע וברח"; נפגעים מרכב שהיה נהוג ע"י נהג חסר רישיון נהיגה, מרכב גנוב, מרכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה או לנפגעים מרכב שלא בוטח כחוק; ונפגעים מרכב שהיה מבוטח בחברת ביטוח אשר נכנסה להליכי פירוק.
לקרנית עתודה מיוחדת בשל כשל חברות ביטוח (שמחושבת כהפרשה של 15% מסכום התביעות התלויות בענף ביטוח רכב חובה בכלל המשק), ועתודה למימון גרעון שוטף - שמעבר לגובה העתודה לכשל חברות ביטוח.
קרנית כבר נתנה גילוי בדוחותיה לכך ש"במשרד האוצר גובש תזכיר חוק לתיקון חוק הפלת"ד שלפיו יוסמך אגף שוק ההון, באישור שר המשפטים, להורות לקרנית להעביר למבוטחים סכומים העולים על הנדרש לפעילותה והבטחת יציבותה. מטרת התיקון היא לאפשר, ככל הניתן, הפחתה למשך מספר שנים בתעריפי ביטוח החובה המשולמים על ידי ציבור המבוטחים. בהתאם לתיקון כאמור, צפוי כי שיעור או סכום, יועבר, באופן שיקבע אגף שוק ההון, מעתודה זו למבוטחים בענף ביטוח רכב חובה במישרין או בדרך אחרת שתקבע, ככל ויידרש". בקרנית ציינו עוד שמדובר ב" סכומים מסוימים שנצברו בעתודה המיוחדת בשל כשל חברות ביטוח".
מעבר לעתודות שמנוהלות בשוקי ההון, ושצברו לאורך השנים תשואה חיובית נאה, קרנית זכאית לחלק קבוע בשיעור של 1% מהפרמיות שהורווחו בביטוח רכב חובה בישראל. עתה, כאמור, במשרדי האוצר והמשפטים מובילים שינוי חקיקה שיאפשר לשנות את שיעור המימון לשלילי, כך שקרנית תשיב כסף למבוטחים בביטוחי הרכב חובה (דרך הוזלת הפרמיה) באמצעות השבה במספר מנות לאורך שלוש שנים של העודף שנצבר אצלה, ושאינו נדרש לצורך עמידה בהתחייבויותיה כמבטחת, כפי שמבטיחים באוצר.
נכון לסוף הרבעון הראשון השנה סך המאזן של קרנית הסתכם בכ-6.4 מיליארד שקל.
אגב נזקי גוף מכלי רכב, בדוחותיה פירטה קרנית בין היתר כי לאחרונה הוגשה כנגדה, וכנגד הפול, משרד התחבורה ומשרד האוצר, תביעה שעניינה סוגיית האופניים החשמליים. שם ציינו כי "קרנית והנתבעים הנוספים נערכים להגשת כתב הגנה" וש"להערכת קרנית, המתבססת, בין היתר, על חוות דעת משפטית שקיבלה, סביר יותר כי התביעה תידחה מאשר היא תתקבל".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.