וול סטריט ננעלה בעליות לאחר הודעת הפדרל ריזרב

הפד: הריבית צפויה לעלות פעמיים עד סוף 2015 ■ המשבר היווני: ראש ממשלת יוון מאשים את הנושים בכך שהם מנסים להשפיל את המדינה ■ מאקרו: מלאי הנפט בארה"ב ירד בשבוע החולף ב-2.7 מיליון חביות - מעל הצפי בשוק

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בעליות שערים קלות, לאחר הודעת הריבית של הפדרל ריזרב. המסחר באירופה ננעל בירידות על רקע ההתפתחויות האחרונות במשבר החוב היווני.

הפדרל ריזרב מתקרב להעלאת הריבית הראשונה מאז 2008. בהודעת המדיניות המוניטרית היום הודיע הבנק המרכזי של ארה"ב כי הכלכלה התרחבה באופן מתון, לאחר התכווצות בחורף, וכי הריבית תעלה כאשר הבנק יהיה בטוח שהאינפלציה בדרך ליעד שהוצב.

הערכות חברי הפד, המכונות "Dot-Plot", הצביעו על כך שבכירי הבנק מעריכים שעד סוף 2015 תעמוד הריבית על 0.625%. משמעות הדבר - שתי העלאות ריבית עד סוף השנה. זאת, למרות שהפד גם חתך את תחזית התמ"ג לשנה זו ל-1.8%-2%, לעומת תחזית קודמת של 2.3%-2.7%. הפד הודיע כי הצפי הוא עדיין לריבית של 3.75% בטווח הארוך, אך באותה נשימה אותת כי קצב העלאות הריבית יהיה איטי יותר. עד סוף 2016 הריבית צפויה לעלות ל-1.625%, לעומת התחזית של חודש מארס שעמדה על 1.875%. ב-2017 הריבית צפויה להיות 2.875% במקום 3.125%. רק 2 מתוך 17 בכירי הפד מעדיפים לחכות עם העלאת הריבית עד 2016.

תחזיות הפד בנוגע לתעסוקה ולאינפלציה בשנים 2015-2017 נותרו ללא שינוי באופן כללי.

המשבר היווני עדיין משפיע על השווקים. השיחות בין יוון לבין נושיה לא הניבו תוצאות עד כה, בעוד שעון החול של יוון הולך ואוזל. זאת משום שהיא חייבת להעביר לקרן המטבע תשלום חוב בהיקף של כ-1.8 מיליארד אירו עד סוף חודש יוני. החשש מחדלות פירעון של יוון התגבר בעקבות ההצהרות הלוחמניות של ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס, שהאשים את הנושים בכך שהם מנסים להשפיל את מדינתו ע"י כך שהם מתעקשים על רפורמות וקיצוצים נוספים כתנאי לקבלת חבילת סיוע נוספת.

"כאשר בוחנים את התמונה הגדולה, ניתן לומר שהמסחר מתנהל ברצועת טווח קצרה כמעט 4 חודשים", מציין דיוויד לפקוביץ, אסטרטג מניות בכיר ב-UBS. "יוון אומנם חשובה אך אני סבור כי השווקים עדיין מנסים להבין מה יהיו הצעדים הבאים של הפד", הוא הוסיף.

בזירת המאקרו לא התפרסמו היום נתונים מהותיים מלבד הנתון השבועי של מלאי הנפט והגז. הנתון הצביע על ירידה של 2.7 מיליון חביות נפט בשבוע החולף, לרמה של 467.9 מיליון חביות. אנליסטים בשוק ציפו לירידה מתונה יותר של 1.7 מיליון חביות, כך ע"פ סקר ב"רויטרס". בעקבות פרסום הנתון, מחירי הנפט עולים ביותר מ-1%. בהקשר זה נזכיר כי מספר קידוחי הנפט בארה"ב ירד זה השבוע ה-27 ברציפות בעוד מדינות אופ"ק הגדילו את תפוקת הנפט.

מניות במוקד

פדקס דיווחה היום על רווח נקי של 2.66 דולרים למניה ברבעון הפיסקאלי הרביעי שלה, 2 סנט מתחת לצפי בשוק.

גם אורקל צפויה לדווח היום על תוצאותיה והיא צפויה לרשום רווח רבעוני של 86 סנט למניה, לעומת 96 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

חברת Adobe Systems, יצרנית התוכנה הפופולרית פוטושופ, דיווחה על רווח נקי של 48 סנט למניה ברבעון הפיסקאלי הרביעי שלה, 3 סנט מעל התחזיות בשוק. ההכנסות עמדות בציפיות.

מלחמת חברות התרופות נמשכת. חברת אבוט המחזיקה ב-14.5% ממניות ענקית התרופות מיילן הודיעה שתתמוך בהצעתה של האחרונה לרכוש את חברת פריגו , שדחתה את הצעת הרכש האחרונה של מיילן בהיקף של כ-34 מיליארד דולר. התמיכה של אבוט מקשה למעשה על טבע ברכישת מיילן.

בתוך כך טבע רכשה אתמול עוד 2 מיליון מניות מיילן תמורת קרוב ל-150 מיליון דולר והגיעה להחזקה של 4.3% בחברה המתחרה. בכך טבע מתקרבת לרף של 4.6%, שנדרש לה לצורך השגת יכולת השפעה על הליך משפטי בהולנד, שם רשומה מיילן. טבע מחזיקה כעת במניות מיילן בשווי של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר.

טסלה ריכזה עניין רב. אחד המשקיעים הראשונים בחברה, רוב בארון מ"בארון קפיטל" אמר היום ב-CNBC כי הוא מאמין שטסלה תהיה שווה 120 מיליארד דולר תוך 4-5 שנים. היום עומד שווי השוק שלה על כ-32 מיליארד דולר.